از استفاده ناتو از سلاح‌های اسرائیلی در افغانستان تا نشست G7
کد خبر: 3992830
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
آخرین تحولات افغانستان؛

از استفاده ناتو از سلاح‌های اسرائیلی در افغانستان تا نشست G7

روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت ائتلاف تحت هدایت آمریکا در نبرد بیست ساله خود علیه طالبان در افغانستان از سلاح‌های اسرائیلی بسیار استفاده کرده است. از سوی دیگر کشورهای عضو گروه هفت امروز برای بررسی اوضاع افغانستان و چگونگی برخورد با طالبان جلسه مجازی برگزار می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ در حالی که یک دیپلمات اهل کشورهای عضو ناتو گفت که کشورهای غربی امروز سه‌شنبه با سرعت هر چه تمام تلاش می‌کنند تا مردم را از افغانستان خارج کنند به نظر می‌رسد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تحت فشار سایر رهبران گروه 7 قرار دارد تا مهلت اعلام شده برای تکمیل خروج حاضران در فرودگاه کابل را تمدید کند. 

هرج و مرج گسترده‌ای که با خشونت‌های پراکنده همراه است، فرودگاه کابل را فرا گرفته و نیروهای غربی و نیروهای امنیتی افغان، جمعیتی را که از فرار از کشور ناامید شده‌اند به عقب می‌رانند.

یک دیپلمات ناتو به رویترز گفت که کشورهایی که تخلیه را انجام می‌دهند تلاش می‌کنند تا 31 اگوست، مهلت توافق شده با طالبان برای خروج نیروهای خارجی را رعایت کنند.

درخواست پاکستان برای حفظ رابطه جهان با طالبان

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان از جامعه بین‌الملل خواست تا ارتباطاتش را با طالبان همچنان حفظ کند.  وی همچنین بار دیگر بر ضرورت تخلیه امن از افغانستان تاکید کرد و افزود درباره اوضاع در این کشور جنگ‌زده با همتایانش از سوئد، بلژیک، ترکیه و دانمارک گفت‌وگو داشته است.

وی همچنین گفت: پاکستان به دنبال یک دولت فراگیر در افغانستان است که پس از سقوط کابل بتواند به ثبات این کشور کمک کند. افغانستان هنوز یک کشور چند قومیتی است. پشتون‌ها و دیگر اقوام در این کشور ساکن هستند. دولتی که در افغانستان روی کار می‌آید باید یک دولت بسیط و جامع باشد.

استفاده از سلاح‌های اسرائیلی از سوی ناتو در افغانستان

روزنامه عبری جروزالم پست گزارش داد که کشورهای عضو ناتو در افغانستان در طول 20 سال جنگ علیه جنبش طالبان از سلاح‌های ساخت اسرائیل استفاده کردند.

از استفاده ناتو از سلاح‌های اسرائیلی در افغانستان تا نشست کشورهای گروه هفت

این  روزنامه اعلام کرد که اگرچه نیروهای اسرائیلی در این کشور جنگ‌زده آسیای مرکزی حضور نداشتند اما بسیاری از کشورهای ائتلاف در 20 سال مبارزه با گروه‌های جهادی افراطی از تجهیزات نظامی اسرائیلی استفاده کرده‌اند. این روزنامه اعلام کرد که بسیاری از این کشورها برای جمع‌آوری اطلاعات از هواپیماهای اسرائیلی هدایت از راه دور آرپی ای برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کردند. آنها همچنین از موشک‌های ‌اسپایک‌ و خودروی ضد مین ام آر ای پی ساخت اسرائیل استفاده کردند.

دعوت طالبان از کره جنوبی برای استخراج معادن افغانستان

طالبان اعلام کرد افغانستان و کره جنوبی می‌توانند به صورت مشترک از حوزه‌های معدنی بکر این کشور بهره ببرند. این اظهارات از سوی طالبان در حالی مطرح شده که این گروه شبه‌نظامی به دنبال تقویت روابط اقتصادی خود با کره جنوبی است که در حوزه صنایع الکترونیک شهرت دارد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی انگلیسی زبان طالبان و عضو کمیسیون فرهنگی این گروه شبه‌نظامی در گفتگویی با یونهاپ کره جنوبی گفت: افغانستان منابع معدنی بکری دارد. کره جنوبی به عنوان سازنده پیشروی جهانی در حوزه الکترونیک می‌تواند با ما در صنعت معدن همکاری کند. ما می‌توانیم به عنوان کریدور اقتصادی، کره جنوبی و کشورهای آسیای میانه را به یکدیگر متصل کنیم.

افغانستان منابع معدنی زیادی چون مس، طلا، نفت،‌ گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، زغال سنگ، سنگ آهن، خاک‌های کمیاب، لیتیوم، کروم، سرب، روی، سنگ‌های قیمتی، تالک، گوگرد، تراورتن، گچ و سنگ مرمر دارد که در این ۲۰ سال جنگ دست نخورده باقی مانده است.

تشبیه گروه‌های تروریستی به پپسی و کوکاکولا

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گروه‌های تروریستی نظیر القاعده، داعش و طالبان را مشابه هم دانسته و از عدم وجود تفاوتی بین آنها و یا وجود تفاوت کم بینشان صحبت کرد.

این سیاستمدار که یکی از آخرین اعضای دولت سابق افغانستان که به نبرد با طالبان ادامه می‌دهد، این گروه ها را با دو نوشابه گازدار یعنی "کوکاکولا و پپسی" مقایسه کرده و گفت که مشابه سه گروه تروریستی ذکر شده، این نوشابه‌های پر از قند گازدار ساخت آمریکا مزه یکسانی می‌دهند.

صالح اظهار کرد: به لحاظ ایدئولوژیک تفاوت بین داعش، القاعده و طالبان مثل تفاوت بین مزه کوکاکولا و پپسی است. اگر شما برچسب‌های آنها را حذف کنید می‌توانید بگویید کدام یک کوکاکولا است و کدام یک پپسی؟ 

ابراز نگرانی سازمان ملل از حمله احتمالی طالبان به پنجشیر

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد، مقامات سازمان ملل نسبت به حمله مسلحانه احتمالی جدید طالبان به دره پنجشیر که اکثر جمعیت آن تاجیک هستند، بسیار نگرانند.

از استفاده ناتو از سلاح‌های اسرائیلی در افغانستان تا نشست کشورهای گروه هفت

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره گزارشهای مربوط به بسیج نظامی جدید طالبان علیه دره پنجشیر گفت: آخرین چیزی که مردم در افغانستان نیاز دارند، ادامه درگیری‌های مسلحانه است. ما شدیدا نگران تأثیرات انسانی ادامه جنگ در هر کجای افغانستان هستیم.

براساس گزارش‌ها، نیروهای طالبان نیروهای شبه‌نظامی محلی مستقل به رهبری احمد مسعود را در دره پنجشیر محاصره کرده‌اند. هر دو طرف مدعی هستند که در تلاش‌اند اختلافاتشان را به طور صلح‌آمیز حل کنند.

 

فارین پالسی: طالبان اداره افغانستان را به یک شورای ۱۲ نفره می سپارد

مجله آمریکایی فارین پالسی به نقل از منابع گزارش داد که رهبران جنبش طالبان یک شورای ۱۲ نفره برای اداره افغانستان تشکیل خواهند داد. منابع گفتند که به برخی از اعضای دولت سابق  وزارتخانه‌های دلخواه ارائه می‌شود. 

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: طالبان ظاهراً در تلاش برای عمل به تعهد این گروه برای تشکیل دولت «فراگیر» با حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان مذاکره کرده است.

ملا عبدالرحمن منصور که از سوی طالبان به عنوان سرپرست ولایت کابل معرفی شده است، در روزهای گذشته با کرزی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان مذاکره کرده است.

این گزارش افزود: عبدالله میزبان نشست هایی با مقامات افغان، سران قبایل و اعضای طالبان در منزل مسکونی اش بوده است و نیروهای طالبان در خارج از منزل او مستقر شده اند و هر وسیله نقلیه ای را که وارد می شود بازرسی می کنند.

اعلام بی‌طرفی قطر در افغانستان

وزیر خارجه قطر گفت کشورش در تخلیه اتباع خارجی و افغان از کابل مشارکت دارد و  به عنوان یک میانجی بی‌طرف بین طالبان، آمریکا و افغانستان عمل می‌کند.

محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا این مطلب را مطرح کرد و افزود: قطر در تخلیه اتباع خارجی و افغان از کابل مشارکت دارند، آنها را به سلامت منتقل می‌کند و به کشورهایی می رد که آنها را می پذیرند.
وی ادامه داد: تا به امروز تقریبا هفت هزار نفر از این طریق خارج شده‌اند اما این اعداد در حال افزایش است.

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه در حال حاضر به عنوان یک میانجی بی‌طرف بین طالبان و دیگر کشورها برای کمک به انجام این روند، فعالیت دارد، اضافه کرد: از قطر خواسته شده است تا به عنوان یک واسطه بین طالبان، امریکا و افغان عمل کند و ما در این روند به عنوان یک میانجی بی طرف باقی مانده‌ایم.

آل ثانی اظهار کرد: ما تماس با همه طرف‌هایی که برای پشتیبانی از شهروندان خارجی مختلف ساکن در افغانستان  کمک می‌کنند، حفظ کرده‌ایم‌.

مذاکره آمریکا با طالبان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گفتگوها با طالبان بر عملیات خروج نیروها در فرودگاه کابل متمرکز است. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری اظهار داشت طالبان موافقت کرده و متعهد شده است اجازه عبور و مرور ایمن را بدهد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت امور خارجه آمریکا، وی تصریح کرد ما به هیچ وجه به طالبان اعتماد نداریم. برای پیگیری منافع خود  و منافع ملت افغانستان با طالبان در ارتباط هستیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه اینکه این روابط رسمی نیست، اظهار داشت که همه تلاش ما برای تسهیل عبور ایمن است.
وی در عین حال گفت طالبان می‌دانند که هر گونه تلاش برای جلوگیری از خروج شهروندان آمریکایی با واکنش بسیار سریع و جدی مواجه خواهد شد.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین نیز گفت بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، به سود منافع ملی ما است.

نشست مجازی اعضای گروه هفت

 اعضای گروه هفت امروز سه شنبه به صورت مجازی با هم مذاکره خواهند کرد. سرفصل اصلی این جلسه تمدید ضرب‌الاجل جو بایدن -۳۱ اوت- برای خروج اتباع خارجی از افغانستان است. نکته مهم بعدی در این جلسه نحوه تعامل با طالبان خواهد بود؛ اینکه گروه هفت طالبان را به رسمیت خواهد شناخت یا این گروه را تحریم خواهد کرد.

رهبران ژاپن، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و کانادا در مورد یک صدای واحد برای شناسایی سیاسی طالبان یا تحریم این گروه تصمیم خواهند گرفت. اعضای گروه هفت احتمال دارد شناسایی طالبان و حکومت این گروه بر افغانستان را به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان منوط کنند.

اگر گروه هفت طالبان را به رسمیت بشناسد، این گروه می‌تواند به همه کمک‌های مالی خارجی که پیش از این به دولت کابل داده می‌شد دسترسی پیدا کند. این درحالی است که براساس یک قانون در زمان ترامپ، آمریکا طالبان را به عنوان یک دولت شناسایی نکرده است.

هشدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به طالبان

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد گزارش ها درباره نقض حقوق بشر از سوی طالبان که شامل اعدام بدون محاکمه شهروندان و فشارها بر زنان این کشور است را با جدیت دنبال می‌کند.

از استفاده ناتو از سلاح‌های اسرائیلی در افغانستان تا نشست کشورهای گروه هفت

وی افزود که رفتار طالبان در قبال زنان و دختران، خط قرمز مهم این نهاد است.

انتهای پیام
captcha