رمانی درباره امام پنجم ندیده‌ام / عمده منابع برای نوشتن عربی است
کد خبر: 3984731
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
ملامحمدی در گفت‌وگو با ایکنا:

رمانی درباره امام پنجم ندیده‌ام / عمده منابع برای نوشتن عربی است

یک نویسنده با بیان اینکه آمادگی نوشتن رمان درباره امام محمدباقر(ع) را دارد، گفت: نویسنده‌های خوبی در این زمینه داریم اما باید حمایت از چاپ آثار دینی و تأمین منابع در خلق اثر نیز مورد توجه باشد.

محدودیت‌های خلق رمان دینی/ آمادگی نوشتن رمان درباره امام باقر(ع) را دارممجید ملامحمدی در گفت‌وگو با ایکنا درباره محدودیت‌های خلق اثر داستانی و رمان درباره امام محمدباقر(ع) گفت: کتاب‌های خوب و متنوعی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان درباره امام محمد باقر(ع) نوشته شده است. من نیز در این زمینه کتابی را در مجموعه «مژده گل» دارم که از سوی انتشارات جمکران منتشر شده و به چاپ‌های متعددی رسیده است. نکته مهم این است که درباره امام محمدباقر(ع) رمان ندیده‌ام و اگر تالیف شده باشد قطعا کم است. البته یک مجموعه رمان چهارده معصوم(ع) از سوی نویسندگان مطرح ادبیات کودک و نوجوان در حال تألیف است که انتشارات به‌نشر منتشر خواهد کرد و کتاب‌های فاخری خواهد بود.
 
وی در ادامه با اشاره به سابقه نگارش رمان زندگی امام رضا(ع) با عنوان «ماه غریب من» و رمان امام هادی(ع) با عنوان «آواز مرغ باران» افزود: نوشتن برای معصومین(ع) سخت است و ما مذهبی‌نویس‌ها به این مسئله دقت‌نظر داریم که زندگی معصومین را کاملاً بر اساس روایات مستند، قوی و کتاب‌های معتبر بنویسیم و نسبت به نقل قول‌هایی که دارند، کم و کاستی انجام ندهیم.
 
نویسنده «در خلوت نخلستان» تصریح کرد: رمان، بستری برای نگارش آثاری همراه با تخیل، خیال‌پردازی، صحنه‌آرایی، شخصیت‌پردازی و ... است. اما چون ائمه(ع) دارای عصمت هستند و ما باید کاملاً وفادار به متون دینی و معتبر باشیم، این کار را درباره آنها نمی‌توانیم انجام دهیم. تنها می‌شود در حاشیه زندگی و زمانه آنها نوشت و یاران و شخصیت‌هایی که با ائمه(ع) ارتباط داشتند یا شاگردان آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم و در خلال داستان به چهره‌های پاک و مقدس ائمه(ع) نیز اشاره کنیم.
 
وی با بیان اینکه من اکنون آمادگی نوشتن رمان درباره امام محمدباقر(ع) را دارم، گفت: نویسنده‌های خوبی در این زمینه داریم که می‌توانند بنویسند و مشکلی در این زمینه نیست، منتها شرایط نوشتن باید فراهم باشد. همین که منابع خوب و دست اول در اختیار نویسندگان قرار گیرد، یکی از این شرایط است. عمده منابع مستند شیعی به زبان عربی است و نیاز است متولیان و مراکز فرهنگی برای تشویق نویسندگان این منابع را ترجمه و آماده بهره‌برداری کنند و در اختیار نویسندگان قرار دهند تا آثار فاخر و نفیسی در این زمینه منتشر شود و مورد حمایت قرار گیرد.  
 
نویسنده «داستان یک مرد» در پاسخ به اینکه کدام شیوه نگارش رمان درباره ائمه معصومین(ع) را مناسب و مؤثر می‌دانید، بیان کرد: هر دو شیوه پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به زندگی ائمه(ع) مناسب است. زیرا هم رمان درباره زندگی ائمه(ع) باید مورد توجه باشد تا مخاطبان به ویژه نوجوانان و جوانان با زندگی آنها، سیره، اخلاق، رفتار، نحوه برخورد با مردم و .. آشنا شوند که در رمان «ماه غریب من» کاملاً به زندگی حضرت امام رضا(ع) پرداخته شده و دخل و تصرفی در آن نشده است. اما شیوه تخیلی و غیرمستقیم هم می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
 
ملامحمدی درباره اینکه کدام برهه از زندگی امام محمدباقر(ع) برای داستان‌پردازی مناسب است، گفت:، چون امام محمدباقر(ع) باقرالعلوم (شکافنده علم‌ها) بودند. از این رو نویسندگان درباره پرداختن به علم و دانایی امام (ع) دستشان بازتر است و اگر در این زمینه بنویسند، قطعاً کتاب‌های پربار و ارزشمندی خواهد شد.
 
وی در پایان تأکید کرد: مراکز فرهنگی و دینی برای اینکه رمان درباره سیره و زندگی اهل بیت(ع) نوشته شود، حمایت از چاپ و انتشار چنین آثاری را برعهده بگیرند و همچنین منابع اولیه را در اختیار نویسندگان قرار دهند. در این صورت نویسندگان با بیشتر از گذشته در این عرصه قلم خواهند زد.
 
گفت‌وگو از سمیه قربانی
انتهای پیام
captcha