نگرش قرآن به فرهنگ کار
کد خبر: 3983981
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵

نگرش قرآن به فرهنگ کار

کار یکی از واژگان کلیدی در فرهنگ قرآنی است، زیرا نه تنها بنیاد هر تغییر و تحول مثبتی است، بلکه وظیفه و مسئولیت انسانی در قبال آفرینش است؛ چراکه انسان خردمند در جایگاه خلافت باید با کار و تلاش نه تنها زمینه تحول مثبت و تکاملی خویش را فراهم آورد، بلکه دیگران را نیز به کمال شایسته برساند.

نگرش قرآن به فرهنگ کاریكی‌ از موضوع‌هایی‌ كه‌ همیشه‌ مورد تأكید دین‌ اسلام‌ قرار گرفته‌، بحث‌ كار و كوشش‌ و پرهیز از بطالت‌ و مبنا قراردادن‌ كار برای‌ شكوفایی‌ استعدادهای‌ انسان‌ و تربیت‌ اوست‌ و این‌ امر در قرآن‌ و هم‌ در سنت‌ قابل‌ مشاهده‌ است.‌

کار یکی از واژگان کلیدی در فرهنگ قرآنی است، زیرا نه تنها بنیاد هر تغییر و تحول مثبتی است، بلکه وظیفه و مسئولیت انسانی در قبال آفرینش است؛ چراکه انسان خردمند در جایگاه خلافت باید با کار و تلاش خویش نه تنها زمینه تحول مثبت و تکاملی خویش را فراهم آورد، بلکه دیگران را نیز به کمال لایق و شایسته خودشان برساند و در مقام مظهریت پروردگاری و ربوبیت، این مسئولیت را به بهترین وجه ممکن انجام دهد.

در فرهنگ قرآن، فعل یا همان انجام دادن، هر تلاش و کوششی است که به قصد یا بی‌قصد انجام می‌گیرد. از این رو ما از فعل آب در سوراخ کردن سنگ‌ها و جابه جایی خاک‌ها و ایجاد دره‌ها و مانند آن سخن می‌گوییم که از سوی یک موجود غیرزنده بی‌هیچ قصد و نیتی از سوی فاعل آن، صورت می‌گیرد، اما عمل، کاری است که از یک موجود زنده با قصد انجام شود، بنابراین عمل یا همان کار، اخص از فعل است، چنان که عمل در کاربردهای قرآنی، اعم از عمل صالح و کار نیک است و می‌تواند عمل و کار بد را نیز در برگیرد. به هرحال کار و عمل، فعل هدفمندی است که از عاقل، با قصد صادر می‌شود و شخص با انجام آن در اندیشه دستیابی به مقصد و منظوری است.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه باسمنج در گفت‌‌وگو با ایکنا، از آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: کار مایه بقا و رشد عقل و خردمندی انسان است، زیرا در کار اقتصادی، انسان فکر و عقل خود را به کار می‌گیرد و پیوسته رشد می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 38 سوره مدثر «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» می‌فرماید؛ «هركس در گرو كارى است كه كرده است.» دین اسلام به کار و اشتغال اهمیت بسیاری داده و از بیکاری به شدت نکوهش کرده است.

امام جمعه باسمنج، کار را فعلیت فیزیکی انسان دانست و یادآورشد: کار فعلیت فکری یا فیزیکی انسان است و از طریق آن کالا یا خدمتی تولید می‌شود و در قبال آن دستمزد پرداخت می‌شود.

وی در ادامه افزود: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند؛ «برترین‌ كار آن‌ است‌ كه‌ رضای‌ خدا در آن‌ خواسته‌ شود. انسان‌ مومن ‌همیشه‌ اوقات‌ مشغول‌ كار است‌ - كسی‌ كه‌ كار كند، نیرویش‌ افزون‌ شود. روزی‌ها دارای‌ وسیعه‌ و سببی‌ هستند، بنابراین‌ در به‌ دست‌ آوردن‌ روزی‌، به‌ روش‌ خوب‌ و پسندیده‌ عمل‌ كنید و نیكویی‌ رابكار برید - خداوند انسان‌ دارای‌ شغل‌ و حرفه‌ كه ‌امانتدار باشد را دوست‌ می‌دارد.»

امام جمعه باسمنج، ضمن بازگو کردن شرط ورود به سعادت در منظر قرآن تاکید کرد: در قرآن شرط ورود به سعادت ایمان و عمل صالح است که عمل صالح کارشایسته محسوب می‌شود.

کارکردن فرهنگی دینی است

در ادامه حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان نیز اظهار کرد: کار کردن فرهنگی دینی است و نشأت گرفته از قرآن است و کارکردن برای بشریت به گونه‌ای است که اگر انجام نپذیرد، نمی‌تواند زندگی کند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 39 سوره نجم «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» می‌فرماید؛ «و اینکه برای انسان جز آنچه تلاش کرده هیچ نصیب و بهره ای نیست.»

زمانی، قرآن را کتاب زندگی دانست و ادامه داد: قرآن برای مسلمانان از جانب خدای تبارک و تعالی کتاب زندگی است. خدای متعال تمامی مراحل زندگی هرچند به‌صورت جزیی برای بشریت دستور داده است که چگونه زندگی را بگذاراند؟!

امام جمعه ملکان در پایان گفت: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند؛ «ارزش و اهمیت کارها به نیت و هدف بستگی دارد.» انسان هرچه کار و تلاش در زندگی انجام دهد از ثمراتش بهره خواهد برد.

 

انتهای پیام
captcha