سیاست واحدی برای نگرش به کودک همسری وجود ندارد
کد خبر: 3982171
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱

سیاست واحدی برای نگرش به کودک همسری وجود ندارد

سرپرست معاون اجتماعی دادگستری استان مرکزی گفت: هنوز بر مسئله سن بلوغ دختران و پسران مشکلاتی وجود دارد و سیاست واحدی برای تقبیح یا عدم تقبیح و نحوه نگرش یکسان وجود ندارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محسن خیرمند، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی، امروز، 14 تیر در نشست خبری به تشریح عملکرد این مجموعه پرداخت و از برگزاری 11 کارگاه آموزشی تحت عنوان «سربازان آفتاب» به مدت 2هزار نفر ساعت و 5 دوره آموزشی در زندان‌ها خبر داد.

وی تصریح کرد: کاهش میزان تصادفات جاده‌ای سال گذشته ناشی از کاهش ترددهاست. در سال گذشته میزان تصادفات برون شهری ۱۷ درصد، تصادفات منجر به فوت ۱۵ درصد و تصادفات جرحی نیز ۲۴ درصد کاهش داشته است و به دنبال برنامه‌های سال قبل برنامه‌ریزی برای کاهش تصادفات منتج به فوت در دستور کار قرار دارد.

خیرمند رفع نقاط میادین و نقاط حادثه‌خیز اراک را از دیگر برنامه‌های اجرایی دانست و اضافه کرد: در این راستا میدان ورودی شهر اراک(سه راهی خمین) که به محل اقامت موقت برخی از مسافران تبدیل شده بود در حال بازسازی است. همچنین عملیات اجرایی رفع خطر میدان امام حسین(ع) نیز آغاز شده است. شناسایی نقطه حادثه‌خیز کمربندی شمالی به سمت پل سردشت و ایجاد دوربرگردان پل اصناف نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در تشریح وضعیت پساب فاضلاب کشتارگاه اراک نیز اظهار کرد: متأسفانه پساب این مجموعه رهاسازی می‌شد که از سال 1397 به موضوع ورود شده و خوشبختانه در سال گذشته با تخصیص اعتبار مناسب این روند اصلاح شد و با ارزیابی خروجی پساب در اوایل سال 1400، محیط زیست وضعیت خروجی را مناسب اعلام کرد، البته درخصوص عملکرد کشتارگاه نیز مباحثی مطرح است که امیدواریم تا پایان تیرماه وضعیت آن ساماندهی شود.

خیرمند با اشاره به وضعیت آب شرب برخی روستاها، گفت: متأسفانه نیترات آب تعدادی از روستاها بالاتر از استانداردست که با همگرایی درصدد رفع این مشکل برآمدیم و تصمیم بر تأمین دستگاه آب شیرین‌کُن گرفته شد که تاکنون دو روستای شهرستان خنداب به این دستگاه مجهز شده‌اند و برای باقی روستاها باید اعتبار مورد نیاز تأمین شود.

وی با بیان اینکه بیشترین سرقت اراک مربوط به سرقت خودرو و وسایل داخل آن است، اظهار کرد: 90 درصد سرقت‌های داخل خودرو در این کلانشهر مربوط به خودروی پراید، وانت و پیکان است هرچند که در مسئله سرقت موضوعات معیشتی علل بسیار مهمی هستند و با افزایش قیمت مواد مخدر شاهد افزایش سرقت توسط معتادین نیز هستیم.

خیرمند ادامه داد: از سال 98 موضوعاتی نظیر خشونت، فضای مجازی، مواد مخدر و مشروبات الکلی، قاچاق کالا، سرقت، حاشیه نشینی، حوادث جاده ای، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است. در بحث آلودگی هوای اراک تاکنون هیچ دستگاه متولی، منشاء آلودگی شهر اراک را به صورت دقیق مشخص نکرده است، البته در اوایل سال 99 با اعمال محدودیت‌های ترددی، تعداد روزهای آلاینده این شهر کاهش یافت، اما نمی‌توان علت را فقط به خودروها نسبت داد.

وی در ادامه به فعالیت مراکز ماده 16 اراک اشاره و اضافه کرد: این مرکز از نظر محل دارای مشکلاتی است و امکان مهارت آموزی معتادین بهبود یافته یا در پروسه بهبودی را ندارد و در واقع بین بهبودی و مهارت‌آموزی شاهد گسست هستیم و تاکنون توانسته‌ایم کمتر از 5 درصد معتادین را سلامت به جامعه برگردانیم از طرفی باید مرکز ماده 42 نیز در استان ایجاد شود.

این مقام مسئول از برگزاری سلسله جلسات و محافل در نقاط حاشیه شهر برای احصای مشکلات با هدف افزایش مسئولیت‌پذیری، مشارکت‌گیری و اعتماد سازی خبر داد و افزود: تمام نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت هستند مشمول طرح و برنامه بازتوانی اجتماعی قرار می‌گیرند و حمایت قضایی و گسترش آن و ارتباط گیری با سمن‌ها و شبه سمن‌ها نیز در این راستا مدنظر خواهد بود.

خیرمند از ایجاد پدیده زباله‌گردها ابراز تأسف کرد و گفت: به دنبال حذف کامل این پدیده نیستیم. چراکه تفکیک زباله از مبدأ در استان انجام نمی‌گیرد، با توجه به تجربه مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی در دیگر استان ها، پنجشنبه مذاکره‌ای انجام شد تا با کمک امداد، وامی برای افرادی که دارای مشکلات شغلی هستند پرداخت شود تا دست از زباله‌گردی بردارند، از طرفی در شهر اصفهان مخازن تخلیه زباله از سطح شهر برداشته شده است و خانواده‌ها در ساعت مشخص زباله را بیرون می‌گذارند که این امر زباله‌گردی را کاهش می‌دهد، اما در استان مرکزی، مسئله بیرون گذاشتن زباله در ساعت مشخص حذف شد و اعلام شد که مردم زباله را در مخازن قرار دهند و همین امر زباله‌گردی را افزایش داده است که باید برای آن طرح‌های پیشنهادی اجرایی شود.

وی همچنین به تشریح مسئله کودک همسری پرداخت و با بیان این که پرداختن به این امر حساس و دقیق است، اظهار کرد: مسئله کودک همسری، چند وجهی و دارای ابعاد دینی، فرهنگی و اجتماعی است، برخی معتقدند که اگر شخصی از نظر سنی و شناختی شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند ازدواج کند، اما برخی روی مسئله سن و شناخت، مسائلی را مطرح می‌کنند به همین دلیل دیدگاه‌ها متفاوت است، مجلس قرار بود در این راستا کاری انجام دهد که به سرانجام نرسید، هنوز بر مسئله سن بلوغ دختران و پسران مشکلاتی وجود دارد و سیاست واحدی برای تقبیح یا عدم تقبیح و نحوه نگرش یکسان وجود ندارد و دخالت‌ها و افراط و تفریط می‌تواند نتایج متفاوت داشته باشد و در این مسئله موضع‌گیرها بیشتر از سیاست‌گذاری‌هاست.

انتهای پیام
captcha