نگاهی به دو جریان فکری انقلابی و غیرانقلابی
کد خبر: 3974246
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
روی میز مطالعه/

نگاهی به دو جریان فکری انقلابی و غیرانقلابی

کتاب «انقلابی و غیرانقلابی» نوشته حسن حسن‌زاده و خلیل کبیریان است که نگاهی به جریان فکری درون نظام جمهوری اسلامی دارد.

نگاهی به دو جریان فکری انقلابی و غیرانقلابیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «انقلابی و غیرانقلابی» نوشته حسن حسن‌زاده و خلیل کبیریان در پنج فصل با عناوین «اصول و مبانی فکری انقلاب»، «آغاز اختلاف؛ انقلابی یا غیرانقلابی»، «نظام؛ انقلابی یا غیرانقلابی»، «نقش و جایگاه مردم» و «اقتصاد، فرهنگ، علم و امنیت» سامان یافته و به همت نشر ۲۷ بعثت روانه بازار نشر شده است.

اصول انقلاب اسلامی و به ویژه بیانیه گام دوم که خود سند اصلی و بسیار ارزشمند مانایی انقلاب اسلامی است، به عنوان مبنای اصلی و محوری موضوع کتاب بوده و سعی شده در فصل اول کلیاتی از مبانی و اصول انقلاب اسلامی ارائه شود و تأملی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین مفاهیم نظریه نظام انقلابی و زنده بودن انقلاب مدنظر قرار گیرد. در فصل دوم، آغاز و بروز و ظهور دو جریان انقلابی و غیرانقلابی طرح و تبیین شده است.

ارزیابی جریان‌های فکری از سوی مخاطب

فصل سوم نظام و شیوه کشورداری و حکمرانی و مباحثی همچون انقلاب‌زدایی از نظام و دوگانه‌‎سازی‌های حاصل از آن را از منظر دو جریان فکری بررسی کرده است. فصل چهارم نقش و جایگاه مردم در انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و کشور بر مبنای دو جریان فکری مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز به تبیین نقطه‌نظر‌ها و نگاه‌های متفاوت دو جریان فکری نسبت به اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری و امنیت پرداخته و به دستاورد‌های دو جریان فکری انقلابی و غیرانقلابی اشاره کرده است.

نویسندگان این اثر سعی دارند میزان کارآمدی و عملکرد هر جریان فکری در جامعه توسط خود خواننده ارزیابی شود که بدون تردید میزان سنجش خواهد بود و می‌تواند در تشخیص و انتخاب جریان فکری افراد برای تصدی مسئولیت‌ها و اداره امور جامعه، کشور و مردم مؤثر واقع شود.

استناد به سخنان امام و رهبری

وجود این جریان فکری که انقلابی را یک پدیده مقطعی و متعلق به زمان خاصی می‌داند در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد، در درون جامعه شاهد دو جریان فکری انقلابی و غیرانقلابی باشیم. تفاوت این دو دیدگاه نسبت به مانایی و پویایی انقلابی و از طرفی ایستایی و مقطعی و بعضاً در مسیر حرکت انقلاب اسلامی، نگاه‌های متفاوتی را نسبت به حکومت و چگونگی عملکرد آن، مردم و نقش‌آفرینی آن‌ها و نهایتاً در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، و ... رقم زده است. مواضع و عملکرد مسئولان و دست‌اندرکاران و سیاسیون در این چهل و دو سال به خوبی بیانگر این تفاوت‌ها و آثار آن در جامعه و روند زندگی مردم است.

تبیین و تشریح فهم دقیق و صحیح از این دو جریان فکری در ارتقا سطح بصیرت و تشخیص همگان نقش به سزایی دارد. نویسندگان این اثر، سعی کرده‌اند با ساده‌ترین روش و البته مستند به این دو جریان فکری بپردازند. از این رو در تبیین مواضع جریان فکری انقلابی از بیانات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بهره گرفته شده و در تشریح مواضع، رفتار و عملکرد جریان غیرانقلابی، بیشتر افراد شاخص از طیف یادشده و البته با ذکر مصادیق و منابع مربوط مدنظر واقع شده‌اند.

برشی از کتاب

در برشی از این کتاب آمده است: به نظر امام «فرهنگ غرب‌زدگی» یعنی عدم اتکاء مردم به توانایی بالقوه و بالفعل خود برای رفع مشکلات و اتکا به نیروی بیگانه برای کسب ترقی و کمال. امام به صراحت می‌فرمایند: نباید دستمان را پیش دیگران دراز کنیم، تمدن اسلام بر سایر تمدن‌ها مقدم است. در مقابل این نگاه امام، جریان غیرانقلابی تنها راه تعالی و پویایی را گذر از مسیر تمدن جدید غرب و پذیرش خرد و منش غربی می‌دانند و حتی این مواضع را در بعضی مواقع علنی مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha