انتشار ویدئوی الازهر در رد دروغ صهیونیست‌ها درباره قدس / فراخوان اقامه نماز در مسجد‌الاقصی
کد خبر: 3973590
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
تازه‌ترین تحولات در فلسطین؛

انتشار ویدئوی الازهر در رد دروغ صهیونیست‌ها درباره قدس / فراخوان اقامه نماز در مسجد‌الاقصی

درخواست حماس برای نمازگزاران اهالی قدس در صحن البراق به منظور مقابله با یورش شهرک‌نشینان صهیونیست، انتشار ویدئوی الازهر برای اثبات هویت عربی قدس، عملیات استشهادی قدس، شهادت جوان فلسطینی در رام‌الله و تهدید حماس به ازسرگیری حملات راکتی از جمله تازه‌ترین تحولات مربوط به فلسطین است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، مرکز اطلاع‌رسانی الازهر فیلم جدیدی را در مصر منتشر کرد که در آن با ادله و شواهد باستان‌شناسی، دروغ ادعاهای صهیونیست‌ها درباره بیت‌المقدس را اثبات و تأکید می‌کند که هویت عربی بیت‌المقدس به شصت قرن پیش در اعماق تاریخ مربوط می‌شود.

این ویدئو نشان می‌دهد که بیت‌المقدس توسط یبوسی‌های عرب بنیانگذاران تمدن عربی در هزاره چهارم قبل از میلاد ساخته شده است، بنابراین بیت‌المقدس از نظر ریشه، شکل‌گیری، تمدن و ویژگی‌های آن عربی است.

این ویدئو نشان می‌دهد که یبوسی‌ها یکی از قبایل عرب کنعانی هستند که از شبه جزیره عربستان مهاجرت کرده و در سرزمین فلسطین ساکن شدند و تمدن خود را در آنجا مستقر کردند. آنها اولین کسانی هستند که در بیت‌المقدس زندگی کردند و اولین کسانی هستند که بنای آنجا را گذاشتند.

در این ویدئو آمده است بود: یبوسی‌ها در هزاره چهارم پیش از میلاد مکان متمایزی را برای ایجاد شهر قدس در وسط سرزمین کنعان(فلسطین) در دامنه تپه مشرف به روستای سلوان در فلسطین انتخاب کردند؛ مکانی که از سه طرف مستحکم شده و در آ‌ن شروع به ساخت قلعه‌هایی کردند و دور آن دیواری ساختند که تا قرن‌های طولانی باقی ماند تا اینکه توسط سلیمان قانونی، سلطان عثمانی بازسازی شد.

در این ویدئو آمده است: اولین نام شهر بیت‌المقدس با توجه به نام بنیانگذاران آن شهر یبوس است و همچنین به نام اورسالم یعنی شهر سالم منسوب به رهبر یبوسی‌های عرب که ناظر بر ساخت این شهر بود، نیز شناخته شده بود.

بر اساس این ویدئو شواهد باستان‌شناسی نیز حاکی از هویت عربی قدس است و از برجسته‌ترین آن عین سلوان است؛ چاهی که یبوسی‌ها در قدیم برای رسیدن به آب، حفر کردند و در فاصله 300 متری از زاویه جنوب شرقی مسجدالاقصی واقع است و اهالی قدس به آن ام‌الدرج می‌گفتند، یعنی دسترسی به آنجا از طریق پله انجام می‌شود.

باستان‌شناسان همچنین بخش‌های بزرگی از دیوارها و تأسیسات نظامی یبوسی‌ها را کشف کردند که از جمله آن حصن یبوس قدیمی‌ترین ساختمان شهر است که یبوسی‌ها آن را در بخش جنوبی الهضبه الشرقیه بنا کردند و در اطراف آن دیوار بلندی را ایجاد کردند تا بر منطقه مسلط باشند.

باستان‌شناسان همچنین در نیمه قرن بیست لوح‌های گلی را در نزدیکی قدس کشف کردند که به زبان کنعانی نگاشته شده بود و به 2500 سال قبل از میلاد بازمی‌گشت.

الازهر در پایان این ویدئو می‌گوید که قدس شهری است که جلوه‌ها، آثار و سنگ‌های آن فریاد می‌زنند و مناره‌ و مأذنه‌های آن شعار می‌دهند که این شهر عربی است و در اینجا مردم عربی فلسطین زندگی کردند و خواهند کرد و در این خاک پایتخت کشورشان فلسطین قدس خواهد بود.

مرکز اطلاع‌رسانی الازهر همچنین فراخوانی را با عنوان قدس بین حقوق عربی و ادعاهای صهیونیست‌ها به دو زبان عربی و انگلیسی و به منظور همبستگی با قدس و آرمان فلسطین راه‌اندازی کرده است تا از طریق آن ادعاهای غلط اسرائیل و بازوهای رسانه‌ای آن که درباره قدس و هویت عربی آن شبهه افکنی می‌کنند، رد کند.

عملیات استشهادی در قدس

یک جوان فلسطینی روز دوشنبه به ضرب گلوله نظامیان رژیم اشغالگر در قدس اشغالی به شهادت رسید.

منابع عبری‌زبان می‌گویند این جوان در مقابل محله الشیخ جراح در ایستگاه قطار سبک شهری به ضرب چاقو دو نظامی اسرائیلی را زخمی کرده است که شدت جراحت یکی عمیق و دیگری متوسط است.

شهادت جوان فلسطینی در رام الله

منابع محلی در کرانه باختری اعلام کردند که امروز،‌ 4 خرداد نیز یک جوان فلسطینی در رام‌الله به ضرب گلوله نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

احمد جمیل ابوعرب از اردوگاه الامعری در محله ام الشرایط رام‌الله صبح امروز هدف تیراندازی نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت که به منظور بازداشت افراد تحت تعقیب به این محله یورش برده بودند.

افزایش آمار شهدای غزه

وزرت بهداشت فلسطین در غزه تأیید کرد که با ادامه آواربرداری از ویرانه‎های جنگ غزه آمار شهدای فلسطینی به 253 نفر افزایش پیدا کرد که 66 نفر آنها کودک و 39 نفر زن و 17 نفر سالخورده هستند و علاوه بر آن 1948 نفر دیگر زخمی شدند.

حماس: موج بازداشت‌ها شعله قیام ملت فلسطین را خاموش نمی‌کند

حماس هم تأکید کرد که موج بازداشت‌هایی که از سوی نظامیان اشغالگر صهیونیستی علیه فرزندان ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 48 راه افتاده است، هرگز شعله قیام ملت را خاموش نخواهد کرد و آنها به دفاع از حق خود در ماندن در خاک خود و مقابله با نقشه‌های رژیم اشغالگر برای آواره ساختن اهالی قدس و شهرهای عرب‌نشین در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهند.

این جنبش در بیانیه‌ای تأکید کرد: ما ملت فلسطین از بحر تا نهر با سیاست استعماری و ذهنیت نژادپرستی مقابله می‌کنیم که رژیم اشغالگر با بیرون کردن اهالی از خانه‌هایشان و تصرف بر آن به زور سلاح یا به بهانه قانون املاک به کار گرفته است.

این جنبش گفت: انقلاب فرزندان ملت فلسطین در داخل سرزمین‌های اشغالی انقلاب علیه سیاست یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی و آواره ساختن مردم از شهرهای عرب‌نشین به منظور تسلط بر آنجاست.

حماس تأکید کرد که طرح نژادپرستانه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به ملتی که دوشادوش یکدیگر در برابر آن ایستاده‌اند، ناکام خواهد ماند و امروز جهان می‌بیند که این سرزمین سربازانی دارد که که مدافع آن هستند.

این جنبش ضمن درخواست از کشورها و ملت‌های دوست و برادر برای حمایت از حقوق فلسطینیان گفت: زمان آن رسیده که ملت فلسطین به حقوق کامل خود در دستیابی به وطن مستقل دست یابند.

دعوت حماس از مردم قدس برای اقامه نماز در صحن البراق

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس از اهالی قدس خواست در صحن البراق مسجد الاقصی نمازگزارند.

ابومرزوق در حساب کاربری خود در توییتر گفت: صحن البراق بخش لاینفک مسجدالاقصی است و در این صحن دو مسجد است، یکی مسجد المغاربه و دیگری مسجد البراق و دفاع مردم ما در قدس و داخل سرزمین‌های اشغالی از قبله نخست مسلمانان تکریمی از جانب پروردگار نسبت به شماست.

این مسئول حماس تصریح کرد: اما واجب است که صحن البراق و نماز گزاردن در آنجا را فراموش نکنید، این گویاترین پاسخ به شهرک‌نشینان است.

طی دو روز گذشته و صبح امروز حملات شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی تحت حمایت کامل پلیس رژیم صهیونیستی از سرگرفته شده است.

بیم رژیم صهیونیستی از تهدید مقاومت به ازسرگیری پاسخ راکتی

پایگاه عبری زبان واللا اعلام کرد که آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی به ارتش دستور داده به دنبال انتشار گمانه‌زنی‌ها درباره مخالفت حماس با شروط آتش‌بس برای مقابله با هر گونه وخامت اوضاع امنیتی کاملاً آماده باشد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند گزارش‌ها حاکی است مقامات حماس با شروط اسرائیل در خصوص بازسازی غزه مخالفند.

در همین راستا کتائب القسام شاخه نظامی حماس هم تأکید کرد که مقاومت فلسطین در برابر هر گونه تجاوز جدید رژیم صهیونیستی دست بسته نخواهد ماند و ندای دفاع از مقدسات فلسطین را پاسخ خواهد داد.

سخنگوی کتائب القسام شامگاه دوشنبه در مراسم ترحیمی که در ورزشگاه یرموک غزه با حضور یحی السنوار از رهبران حماس برگزار شد، گفت: عمل ما جلوتر از حرف ماست و موشک‌های ما آماده منتظر صدور تصمیم هستند.
او افزود: به رژیم اشغالگر می‌گوییم که اگر بازگردید، بازمی‌گردیم و دستان ما روی ماشه است و نبرد ما فصل‌هایی دارد که هنوز نانوشته است.
انتهای پیام
captcha