آثار حوزه در تراز بین‌المللی تولید شود / دستاوردهای حوزه برای حوزویان ناشناخته است
کد خبر: 3971997
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

آثار حوزه در تراز بین‌المللی تولید شود / دستاوردهای حوزه برای حوزویان ناشناخته است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه هنوز دستاوردهای علمی حوزه برای خود حوزویان هم ناشناخته است، گفت: آثار حوزه باید طوری باشد که هر خواننده مسلمان و غیرمسلمان با خواندن آن احساس تمجید کند.

ارسال/ آثار حوزه در تزار بین‌المللی تولید شود/ ناشناخته بودن دستاوردهای حوزه برای حوزویانبه گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه جشنواره علامه حلی امروز 27 اردیبهشت‌ماه در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و با پیام آیت‌الله مظاهری از مرجع تقلید و با سخنرانی آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برگزار شد.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در سخنانی، گفت: امروز دختران شیعه افغانستان به خاطر قساوت قلب و جهل و نادانی عده‌ای کشته می‌شوند و از سوی دیگر بمباران پی‌درپی صهیونیست‌ها و به خاک و خون کشیدن کودکان فلسطینی را شاهد هستیم.

وی افزود: البته خدا را شاکریم که امروز به خاطر استقامت ملت فلسطین به جای مبارزه با سنگ، موشک‌‎های مقاومت آرامش و آسایش را از اسرائیل گرفته و همان طور که رهبر فرزانه فرمودند، امیدواریم بتوانیم با امداد الهی به زودی در قبله اول مسلمین نماز بخوانیم.

حسینی بوشهری افزود: این ایام مصادف با تخریب قبور ائمه بقیع هم هست که حرکت جاهلانه‌ای از سوی وهابیت بود و حوادث امروز افغانستان و فلسطین هم در این راستا و در تداوم آن است؛ جهل عامل بدبختی انسان است و هرقدر انسان خسران ببیند، ریشه در جهل و نادانی بشر دارد.

دستاوردهای حوزه برای حوزویان ناشناخته است

دبیر شوری عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جشنواره علامه حلی بشارت‌دهنده آینده روشن برای حوزه و حرکت پرشتاب تحقیقی در حوزه هست، اظهار کرد: متأسفانه متولیان کتاب سال و جشنواره حلی برای خود حوزویان ناشناخته مانده است؛ این همه تلاش در امر پژوهش و آموزش در حوزه خواهران و برادران ناشناخته مانده است، به همین دلیل گاهی یاس و نومیدی در برخی حوزویان می‌بینیم، بنابراین باید این تلاش‌ها و فعالیت‌ها را به خود حوزویان معرفی کنیم وگرنه خواهند گفت حوزه سیر قهقرایی و عقبگرد دارد.

حسینی بوشهری تصریح کرد: امروز طلاب در حوزه تحقیق و مقاله و پایان‌نامه‌نویسی فعالیت زیادی دارند و آثار زیادی از سوی آنها نوشته می‌شود؛ حوزه فارغ از تلاش بزرگانی مانند آیت‌الله امینی و علامه طباطبایی که به تنهایی به اندازه یک نهاد کار می‌کردند، در دوره‌ای در رخوت بود، ولی امروز جان تازه‌ای گرفته است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: جامعه شیعه هیچ وقت به اندازه امروز از لحاظ کمیت بزرگ نبوده است؛ هیچ وقت از لحاظ قدرت هم به اندازه امروز کارآمد و صاحب قدرت و از امکانات برخوردار نبوده است؛ امروز نرم‌افزارهایی که در اختیار محققان است، در محیط خانه می‌توانند با همه دنیا مرتبط شوند؛ در هیچ برهه‌ای عالمان دین و شیعه و مسئولان حوزه مسئولیت سترگی مانند امروز برعهده نداشته‌اند، زیرا شیعه هیچ وقت داعیه حکومت نداشته است.

وی افزود: امروز شیعه و روحانیت و مرجعیت، داعیه‌دار معرفی الگوی موفق به دنیا هستند. بنابراین جد و جهد و زمینه‌سازی مناسب در این عرصه می‌طلبد؛ ما نباید به روزمرگی بیفتیم و برنامه‌های درازمدت و میان مدت و بلندمدت می‌تواند ما را به تمدن اسلامی برساند و حوزه و دانشگاه دو بال در این زمینه هستند.

فرصتی طلایی در اختیار حوزه است

وی با بیان اینکه حوزه چند وظیفه کلیدی دارد، تصریح کرد: فهم عمیق و همه‌جانبه از دین همان طور که بحث تفقه در دین در روایات مطرح شده، یکی از این وظایف است؛ روزی به روحانیت اجازه ورود به فعالیت‌ها را نمی‌دادند، اما امروز همه ابواب بر روی ما باز است و می‌توانیم اندیشه و نوآوری خود را عرضه کنیم و همه سراغ ما خواهند آمد. امروز فرصت‌های طلایی بر روی ما باز شده است، و اگر کوتاهی کنیم، خودمان مقصر هستیم.

رئیس شورای عالی حوزه گفت: رسیدن حوزه به اخلاق مطلوب از دیگر وظایف است؛ از همین الان بوی بداخلاقی در بحث انتخابات به مشام می‌رسد؛ ما تازه از ماه رمضان بیرون آمدیم، ولی این همه «العفو» گفتن و استغفار کردن به کجا رفته است؛ نظام، اسلامی است و اگر افرادی خودشان را مطرح می‌کنند، به جای تخریب، مثبتات خود را مطرح و اندیشه خود را بیان کنند؛ با تخریب دیگران، اگر انسان بر کرسی ریاست بنشیند، جایز نیست.

وی با تأکید بر اینکه حوزه باید اخلاق را در جامعه نهادینه کند تا در بزنگاه‌ها، افراد در تراز نظام اسلامی حرف بزنند، اظهار کرد: دادن بینش لازم در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ... از رسالات اصلی حوزه هست. همچنین تبلیغ همه‌جانبه دین براساس شناخت عمیق مکتب؛ امروز سرمایه بزرگ حوزه نسل جوان حوزه هست و ما باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم.

حسینی بوشهری بیان کرد: باید افق آینده را به درستی برای طلاب ترسیم کنیم تا بعد از گذران چند سال، نگویند عمر ما اتلاف شده است. بنابراین بحث پژوهش برای این است که طلبه در تولید علم نقش‌آفرین باشد. کسی که قلم می‌زند در جامعه نقش‌آفرین است و احساس نومیدی نخواهد کرد؛ کسی مأیوس می‌شود که در رسیدن به اخلاق و در عرصه اجتماعی ناموق باشد.

آثاری در تراز بین‌المللی تولید شود

وی افزود: یکی از ضعف‌های ما این است که جشنواره برای آموزش برگزار نمی‌کنیم؛ خیال می‌کنیم همین که برنامه درسی داریم، کار تمام شده است؛ امروز مشکل انگیزه در مباحث آموزشی داریم و تصور نکنیم آموزش در ریل خود قرار دارد؛ آموزش‌ها باید پژوهش‌محور باشد، اما خود آموزش و نحوه یادگیری، ساز و کار می‌خواهد و نیاز به تشویق و جشنواره دارد و نباید به وضع موجود دلخوش کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید جشنواره تبلیغ و اخلاق داشته باشیم، تأکید کرد: در مسائل سیاسی و بصیرت‌افزایی و مسائل اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی هستیم؛ مشکل پژوهش در حوزه این است که طلبه گاهی 30 سال آموزش می‌بیند، اما گاهی یک مطلب ننوشته و نقد نکرده و در خود احساس نقص هم نمی‌کند و این نقص بزرگی است. 

حسینی بوشهری با بیان اینکه آثار حوزه باید طوری باشد که هر خواننده مسلمان و غیرمسلمان با خواندن آن احساس تمجید کنند، اظهار کرد: برخی اندیشمندان غربی در مورد التمهید آیت‌الله معرفت اظهارنظر و تمجید کرده بودند، زیرا تحولی ایجاد کرد.

انتهای پیام
captcha