دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی نشان داد شیعیان مایه صلح و آرامش در منطقه هستند
کد خبر: 3959109
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
حجت‌الاسلام مبشری‌عارف:

دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی نشان داد شیعیان مایه صلح و آرامش در منطقه هستند

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: نخستین نکته از دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی این است که اکنون همگان باید بپذیرند نه تنها شیعیان تروریست نیستند، بلکه وجود ما مصداق صلح و آرامش در منطقه است و این دیدار به خوبی بر این موضوع صحه می‌گذارد.

محمد مبشری‌عارف

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌عارف، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا، به تحلیل سفر پاپ به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی پرداخت و اظهار کرد: این نوع دیدارها که تیتر خبر همه رسانه‌ها می‌شود، قطعاً در پشت سر خود دارای اتاق‌های فکری بوده و هست و تحلیل‌هایی در این زمینه بوده و خواهد بود، اما نکته مهم این است که به فضل الهی همواره شیعیان مورد عنایت پروردگار بوده‌اند و اگر هم اتاق فکر منفی ممکن است اینگونه مسائل را مدیریت کند باز هم به ضرر خودشان تمام خواهد شد، اما در تحلیلی که بنده دارم از جنبه‌های مختلف به این قضیه می‌پردازم.

وی افزود: ابتدا از نگاه مثبت، باید گفت دین ما دین منطق، گفتار و اتمام حجت است، لذا این اولین نکته مثبت است که کسانی‌که ما را در عرصه جهانی با عنوان تروریست معرفی می‌کنند، اکنون می‌پذیرند که نه تنها تروریست نیستیم، بلکه وجود ما مصداق صلح و آرامش در منطقه است و این نوع دیدار به خوبی بر این موضوع صحه می‌گذارد.

مبشری‌عارف اظهار کرد: اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد و خیلی‌ها ممکن است آن خصم پولادین خود را با دستکش‌های مخملی در عالم سیاست نشان دهند، این است که ممکن است اینگونه تداعی کنند که مشی مرجعیت در عراق است که جواب می‌دهد، یعنی انسان مستقیماً در سیاست دخالت نکند و شرط دیدار نیز این است که افراد دارای مسئولیت سیاسی در آن دیدار نباشند. این بیانگر نوعی از کلیسای مدرن است که هدف آن اسلام را به سمت کلیسا بردن و دخالت مستقیم در امور حکومت نکردن است، لذا باید این توطئه را خنثی کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: شکی در بزرگواری، بزرگ‌منشی و درایت حضرت آیت‌الله سیستانی نداریم و شرایط کنونی عراق هم این را اقتضا می‌کند. ایشان ایرانی هستند که در آنجا تشریف دارند و مورد احترام هستند و خودشان هم می‌دانند و بارها اذعان کرده‌اند که اقتدار مرجعیت اگر در آنجا باشد همانند صفری است که یکِ آن، وجود مقدس حضرت امام خمینی(ره) در زمان انقلاب اسلامی و در زمان کنونی مقام معظم رهبری است و تضعیف به هر نحو، باعث تضعیف خودشان خواهد شد. این موضوعی است که در سخنرانی‌های سیاسی مرجعیت عراق بارها اعلام شده و رسانه‌ها هم در این زمینه دارای مسئولیت هستند.

وی ادامه داد: نکته مهم‌تر از جنبه مثبت آن است که بنده را یاد قضیه احمد ابن موسی و امام رضا(ع) می‌اندازد. همه می‌دانیم که مقام شاه چراغ احمد ابن موسی در شیراز یعنی فردی که خودش امام‌زاده و سالم و صاحب کرامت هستند، بالاست. وقتی مردم می‌خواهند به هر دلیل با ایشان بیعت کنند ایشان به وجود مبارک علی ابن موسی الرضا(ع) ارجاع می‌دهند، چراکه امامت از این مجرا آمده است. این بسیار مهم است که در طول تاریخ از حضرت آدم تا پیامبران اولوالعزم، اهل بیت(ع) نواب اربعه و در غیبت کبری، وحدت را در ولایت و امامت ببینیم.

استاد دانشکده علوم پزشکی تهران افزود: اگر کسانی در بین مرجعیت طمع ایجاد کرده و در سطح عالَم، خط‌دهی ایجاد کنند که این سبک و مشرب، بهتر از آن سبک است، قطعاً باید بدانند که نقشه آنها نابود می‌شود و به فضل الهی این انقلاب ایجاد شده و با دوام خواهد بود. حضرت آیت‌الله سیستانی هیچ عکسی را کنار خود نگذاشتند غیر از عکس سردار رشید اسلام شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و این خود گواه این است که چنین درایتی وجود دارد، اما این وظیفه رسانه‌هاست که به میزان بیشتری به این موضوع بپردازند و مشی و روش‌شناسی را به این تصمیم قاطع حضرت امام(ره) برگردانند که سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست.

حجت‌الاسلام مبشری‌عارف تصریح کرد: اساساً تمام احکام غیر از سیاست چیزی نیست. البته سیاستی که از آن سخن می‌گوییم منظور حقه‌بازی نیست، بلکه اسلام دینی عملیاتی است ولی متأسفانه مهجور مانده است. در آیه 30 سوره مبارکه فرقان نیز آمده است: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ در آن روز رسول (به شکوه از امت در پیشگاه رب العزّه) عرض کند: بارالها (تو آگاهی که) امّت من این قرآن را به کلّی متروک و رها کردند» قرآن را که همه می‌خوانند و در شب قدر نیز هر شب یک جزء آن خوانده می‌شود. در صدر اسلام نیز حافظان قرآن بسیار زیاد بودند اما چرا می‌فرماید قرآن مهجور مانده است؟ چون در زمینه اسلام عملیاتی و اینکه دو رکن آسایش و آرامش در زندگی مردم پیاده شود، هنوز در ابتدای کار هستیم و تازه با بیانیه گام دوم انقلاب این حرکت در حال شروع شدن است.

وی در پایان گفت: ‌از سال 1358 و بعد از دوران پیروزی انقلاب اسلامی تا می‌خواستیم نفسی تازه کنیم جنگ هشت ساله آغاز و بعد از آن فتنه‌های بسیاری گریبانگیر انقلاب اسلامی شد و این نشان می‌دهد که دشمنان دائماً برای ما در حال نقشه کشیدن هستند. این رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند و امروز به برکت رسانه و روشن‌بینی باید تمام تحلیل‌هایمان پخته باشد و جو زده نشویم و مسیر بیداری اسلامی را که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به انحراف نبریم، اما در عین حال تجلیل می‌کنیم که بالاخره این نوع ملاقات‌ها و دیدارها اتمام‌ حجتی برای «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» است و ان شاءالله این اتحاد، ما را به سرمنزل مقصود برساند.

انتهای پیام
captcha