اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری دومین همایش «کتاب قرآن»
کد خبر: 3958665
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری دومین همایش «کتاب قرآن»

«برگزاری دومین همایش کتابت قرآن با ارائه ۱۶ مقاله» یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌‌شنبه 19 اسفندماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز پنج خبر با عناوین «رقابت حافظان کل قرآن در شب سوم مسابقات بین‌المللی/ نماینده ایران بدون غلط خواند+فیلم»، «ایران کشور موسی بن جعفر (ع) است»، «عاقبت بخیری در دنیا و آخرت از منظر امام کاظم (ع)»، «برگزاری سلسله نشست‌های معرفی اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی‌(ره)» و «ترتیل صفحه ۵۴ قرآن کریم+فیلم، متن و مفاهیم آیات» منتشر کرده است. 

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «جشنواره سینمایی صالح فرصتی برای حضور فیلم‌سازان مذهبی» می‌خوانیم: جشنواره سینمایی صالح ویژه طلاب، دانشجویان و استادان حوزه و دانشگاه با همت تولیت آستان امامزاده صالح(ع) از 4 اسفندماه سال جاری آغاز به‌کار کرده است. این جشنواره تا 15 اردیبهشت 1400 آثار هنرمندان را در دو بخش فیلم کوتاه و فیلم مستند با مضامین مذهبی دریافت خواهد کرد. اختتامیه این جشنواره در خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد. حجت‌‌الاسلام سعید ایزد‌پناه مسئول کمیته ارزیابی و جمع‌آوری آثار جشنواره جایزه بزرگ صالح (ع) در گفت‌وگو با تسنیم درباره اینکه چرا مخاطبان این جشنواره به اساتید دانشگاه، طلاب حوزه علمیه و دبیران آموزش و پرورش اختصاص دارد، گفت: این سه قشر به نوعی آموزگاران جامعه به حساب می‌آیند و در پرورش نسل آینده کشور بسیار مؤثرند.

 
ایزدپناه با بیان اینکه هر جشنواره‌ای دارای سیاست‌ها و اهدافی است، گفت: در این جشنواره نیز ما اهدافی را دنبال می‌کنیم. افزایش کمیّت آثار برای ما مهم نیست، بلکه یک نگاهمان به آثار است و نگاه دیگرمان به تولیدکنندگان آثار و حمایت و ظرفیت‌سازی برای آنها و به ‌نوعی هدایت و ایجاد انگیزه علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان رسانه‌ای به سمت تولید آثار است. از شروع فراخوان تاکنون، آثار متعددی به دستمان رسیده که گویای وجود همین ظرفیت است. البته این آثار از قبل تولید شده است و برای تولیدات جدید و ارسال به جشنواره تا نیمه اردیبهشت سال 1400 فرصت وجود دارد. برخی از این بزرگواران از قبل، آموزش‌هایی دیده‌اند و تجربه کار را دارند و به همین دلیل آثار خوب و استانداردی تولید کرده‌اند اما برخی دیگر با وجود علاقه و داشتن طرح و ایده‌های خوب، از لحاظ تکنیک ساخت فیلم نقص‌هایی دارند و ما قطعاً باید زمینه را برای پیشرفت کیفی آثار تولیدی این عزیزان در نظر بگیریم. به دلیل اینکه جشنواره زیر نظر آستان مقدس امامزاده صالح(ع) برگزار می‌شود، برای برخی این تصور پیش آمده که موضوعات جشنواره اختصاص به این آستان یا نهایتاً بقاع متبرکه دارد، در حالی که این‌گونه نیست و محدوده موضوعات باز در نظر گرفته شده است، به طوری که شامل موضوعات دینی و مذهبی، اخلاقی و تربیتی نیز می‌شود.
 
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «داور خارجی مسابقات بین‌المللی قرآن: ایران این روزها را غنی و همه را بر خوان گسترده قرآن جمع کرده است»، «مرور بخش‌های کمترعنوان‌شده از زندگی امام کاظم(ع)/ دلایل حفظ جان امام در بحرانی‌ترین شرایط» و «با چه کسانی معاشرت کنیم؟» هستند.
 
ایسنا
 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز یازده خبر با عناوین «تجلیل از ائمه جماعات شاهد و ایثارگر در شهرستان‌های استان تهران»، «سومین شب از مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن با رقابت حافظان کل قرآن ۸ کشور»، «دریافت 600 اثر علمی فاخر به همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)»، «کم‌کاری‌ها دلیل مظلومیت تاریخی حضرت ابوطالب(ع) است»، «حضرت ابوطالب ایمانی عمیق به اسلام و پیامبر اکرم داشت»، «آیین خطبه خوانی خادمان حرم کریمه اهل بیت(ع) در روز شهادت امام کاظم(ع)»، «اخلاق خوش امام کاظم(ع) دشمنانشان را هم جذب می‌کرد»، «نکوداشت و تبیین چهره حضرت ابوطالب(ع) خدمت بزرگی به عالم اسلام و عالم تشیع است»، «چند حدیث گهرباراز امام موسی کاظم(ع)»، «امام کاظم(ع) سرآمد علم و عبادت بودند» و «خطبه‌خوانی خادمان حرم کریمه اهل بیت(ع) در سالروز شهادت حضرت باب الحوائج(ع)» منتشر کرده است.
 
ایرنا
سه خبر صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری شامل «مراسم عزاداری سالروز شهادت امام هفتم‌(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد»، «ادیان نقش کلیدی در گسترش صلح جهانی دارند» و «امام موسی کاظم‌(ع) پاسدار حریم قرآن بودند» هستند.
 
مهر
 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر، امروز چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «دومین همایش کتابت قرآن با ارائه ۱۶ مقاله برگزار شد»‌ می‌خوانیم: دومین دوره همایش کتابت قرآن در سومین روز از برپایی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. این همایش با تلاوت مسعود سیاح گرجی آغاز شد و سپس با سخنانی پیرامون این همایش با بیان مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام سید‌محمد حسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر برگزار شد. در این همایش ۱۶ مقاله از سوی صاحب نظران و اساتید و متخصصین برجسته ارائه و بررسی شد.
 
در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام محمدحسین نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر و مدرسه کتابت قرآن گفت: قرآن‌کریم، کتاب راهنما است که خداوند آن را حیّ و زنده به ما نشان داده است. کتاب راهنمایی که مسیر زندگی را برای مردم نشان می‌دهد. اعجازش نیز این است که قرآن فقط یک کتاب تاریخی نیست و برای همه ابعاد زندگی انسان، برنامه و راه‌حل دارد. وی با بیان اینکه کتابت قرآن یکی از موضوعات بنیادین در علوم قرآنی و مجموعه علوم و معارف اسلامی است و علم قرائات و نیز علم «رسم الم صحف» یا علم «رسم‌الخط» جایگاه و نقش مهمی در ارتباط با حفظ اصالت و جاودانگی قرآن بر عهده دارد، گفت: سنت ارزشمند کتابت در سال‌های سال و قرون متمادی در جامعه اسلامی وجود داشته است. همه تلاش دوستان برای برگزاری مسابقات کتابت این است که خط ایرانی برای خدمت به قرآن‌کریم دیده شود.
 
مهدی قره‌شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز در این همایش گفت: از سال گذشته در کنار برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، کار جدیدی آغاز شد و بنیان مسابقات کتابت قرآن‌کریم بنا نهاده شد. اگرچه این مسابقات به دلیل محدودیت‌ها با تعداد محدودی از میهمانان برگزار می‌شود اما این جریان اثر خود را در فضای کتابت قرآن خواهد گذاشت.
 
سه خبر دیگر این صفحه شامل «سیره امام کاظم(ع) در عمل و گفتار مبارزه با ظلم بود»، «حفاظ سه قاره جهان در سومین شب مسابقات بین المللی قرآن رقابت کردند» و «ویژه برنامه تلویزیونی سالروز شهادت امام کاظم(ع)» هستند. 
 
باشگاه خبرنگاران جوان
 
شش خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «گلچینی از تصاویر و تلاوت‌های سی و هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم»، «برگزاری دومین همایش کتابت قرآن/ قره شیخلو: ظرفیت‌های خوبی در میان هنرمندان برای کتابت قرآن وجود دارد»، «ویژه برنامه آستان حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) به صورت زنده روی آنتن شبکه قرآن می‌رود»، «موسی بن جعفر‌(ع) مصداق بندگی محض پروردگار/ امام کاظم‌(ع) چگونه «بشر حافی» را متحول کردند؟+فیلم»، «ثواب زیارت امام کاظم‌(ع) مانند زیارت سید الشهدا‌(ع)» و «ملاک رسیدن به نعمت‌ها در آخرت چیست؟ +صوت» هستند.
 
میزان
 
چهار خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان شامل «تغییر نام صحن جامع رضوی به نام مبارک «پیامبر اعظم‌(ص)»»، «نسخه کردی «عصر‌های کریسکان» رونمایی شد»، «همه باید به مساجد کمک کنند/دریافت مجوز الکترونیک ۱۱ هزار مرکز کانون فرهنگی مساجد» و «چند نکته مهم پیرامون تلاش «امام موسی کاظم‌(ع)» برای گسترش دین اسلام» هستند.
انتهای پیام
captcha