کتابداران در تصاعد فکری و فرهنگی جامعه سهیم هستند
کد خبر: 3936470
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی:

کتابداران در تصاعد فکری و فرهنگی جامعه سهیم هستند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر قائل شدن رسالت تربیتی کتابداران گفت: ارتقا فکری و فرهنگی جامعه در گرو کتابخوانی و کتابداران در تصاعد فکری و فرهنگی جامعه صاحب‌نقش هستند.

کتابداران در تصاعد فکری و فرهنگی جامعه سهیم هستندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز، یکم آذرماه در دیدار مجازی با کتابداران خراسان رضوی به مناسبت بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که به‌صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: کتابداران و مسئولان این حوزه در واقع در بزرگترین جهاد فرهنگی جامعه انقلابی، در وضعیت خاصی که خوشبختانه رشد سیاسی مردم در مقایسه با سایر جوامع دنیا، از همه برتر و در انگیزه‌های جهادی نیز عرصه گستره‌ای برای این خدمات خداپسندانه فراهم آورده است، حضور دارند.

وی ادامه داد: بزرگترین عامل ارتقا فرهنگی جامعه، مسئله کتابخوانی و توجه به ذخایر علمی اندوخته شده کتابخانه‌ها، است که توجه به آن اثر فوق‎العاده‌ای دارد و کتابداران و خدمتگزاران این عرصه بزرگترین جهادگران هستند که این خدمت را به نحوه احسن انجام داده‎اند و در تصاعد فکری و فرهنگی جامعه، سهیم و صاحب‎نقش هستند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: شغل مقدس کتابداری، از مشاغل با ارزش در زندگی اجتماعی است، افراد باید برای گذران زندگی به حرفه و کاری مشغول باشند، اما در این میان برخی از مشاغل علاوه بر این نگاه، دارای قداست خاصی نیز هستند که شغل کتابداری از نوع مشاغل دارای قداست است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، اضافه کرد: آن دسته از مشاغلی که دارای طهارت هستند و اثر عمده آن، دو چیز است، یکی اینکه این افراد از کار خسته نمی‌شوند، چرا که این قداست در انسان نشاط ایجاد می‌کند و باعث عدم درک خستگی در این مسیر می‌شود، دومین خصوصیت این‌گونه مشاغل به ویژه در شغل کتابداری، برخورداری آرامش در زندگی و کار است.

وی اظهار کرد: مسئله شغل کتابداری و حشر با ارتقا فکری افراد برای انسان آرامشی را ایجاد می‌کند و فرد، خود را در یک گلزار سبز، خرم و با نشاط می‌بیند که در واقع کار و شغل نیست، بلکه تفرج بسیار آرامش‌بخش برای کتابدار است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: ارزش بزرگتری که شغل کتابداری دارد، جامعیت علمی و دانشی کتابدار است، چرا که برحسب اقتضای شغلی، طبیعی است که از منابع گوناگون آگاهی کامل داشته باشند و سلطه بینشی به منابع مختلف علمی پیدا کنند، این احاطه بر منابع علمی در بالا بردن سطح فکر و اندیشه موثر است.

علم‌الهدی افزود: کتابداران در واقع علمایی هستند اگر چه در یک رشته علمی تخصص ندارند، اما حسب آن جامعیتی که احاطه بر جریان کتاب دارند، ارزشمند و حائز اهمیت است. خاصیت دیگری که یک کتابدار و مسئولان در کتابخانه‌ها دارند، نقش تربیتی و پرورشی نسبت به جوانان و نوجوانان است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به خاطرات نوجوانی خود از حضور در کتابخانه آستان قدس رضوی بیان کرد: در ابتدای طلبگی و نوجوانی، دو کتابخانه در مشهد وجود داشت، یکی کتابخانه فرهنگ که در وسط باغ ملی قرار داشت و در واقع در آن زمان، فضای مناسبی نبود، لذا از کتابخانه آستان قدس رضوی استفاده می‌کردم که با گذشت سال‌های زیادی، نحوه برخورد شایسته کتابدار آن مجموعه، در ذهنم باقی مانده، لذا برخورد کتابدار با جوان و نوجوان در این راستا بسیار تاثیرگذار است.

وی اظهار کرد: در زمان طاغوت کتابخانه آستان قدس رضوی، 200 تا 300 هزار جلد کتاب بیشتر نداشت، اما به برکت انقلاب اسلامی و شخصیت فکری مرحوم آیت‌الله طبسی در مدیریت آستان قدس رضوی، باعث توسعه کتابخانه آستان قدس رضوی شد که در کشور و منطقه بی‌نظیر است و شاید در دنیا نیز جزء 10 کتابخانه برتر باشد، چرا که دارای منابع فوق‌العاده‌ای است.

علم‌الهدی تصریح کرد: تنها کتاب‌هایی که برحسب دستور و مباشرت قطعی با فرمان مقام معظم رهبری، تهیه شده است، تاکنون 12 هزار جلد کتب مرحمتی رهبری به کتابخانه بوده است و این توسعه از سوی مرحوم آیت‌الله طبسی صورت گرفت و از حق‌التولیه آستان قدس رضوی که حق خودشان بود، این اقدامات را در راستای توسعه کتابخانه انجام دادند.

کتابداران مربیان فوق‌العاده‌

امام جمعه مشهد بیان کرد: کتابداران باید توجه داشته باشند، علاوه بر شغل مقدسی که دارند، یک اشتغال تربیتی نسبت به نسل جوان و نوجوان نیز دارند، کتابداران با نوع خاص برخورد خود می‌توانند، مربی فوق‌العاده‌ای باشند، به نحوی که کتابخانه برای جوان و نوجوانان به یک پاتوق به لحاظ زندگی اجتماعی تبدیل شود که این در پرورش و تربیت آنان و بالا بردن سطح آگاهی این قشر نقش بالایی دارد.

وی ابراز کرد: اهمیت دادن به جوانان و نوجوانان باید مورد توجه کتابداران قرار گیرد، از طرفی، مدیریت قرائت‌خانه از خود کتاب و کتابخانه مهم‌تر است، به ویژه برای افرادی که در مناطق محروم هستند و در منزل خود جایی برای مطالعه ندارند، این فضا بسیار اهمیت دارد و لذا یک کتابداران می‎تواند این افراد را پرورش دهند.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان و نوجوانان طبقه محروم از رشد و ترقی محروم شده‌اند، ادامه داد: این محرومیت از رشد و ترقی نیز کمتر از محرومیت از غذا و مسکن و... نیست.

وی افزود: سال گذشته در ستاد ساماندهی حاشیه شهر، بر اساس بررسی که انجام شد، حدود 12هزار دانش‌آموز به دلیل فقر خانواده ترک تحصیل کرده بودند که در بین آنان افرادی بسیار با استعداد مانند کودکان کار وجود داشت که به دلیل گذران زندگی، از درس محروم شده بودند، اما با اقداماتی که از سوی کمیته امداد، آموزش و پرورش و خیرین انجام شد، تا حدودی توانستیم این افراد را به سمت تحصیل سوق دهیم.

علم‌الهدی با اشاره به لزوم احداث کتابخانه در نقاط محروم و حاشیه شهر، اظهار کرد: جوانان حاشیه شهر بسیار نیازمند کتابخانه هستند، ضمن اینکه در مناطق محروم اقدام به احداث کتابخانه شده که این حرکت، حرکتی مجاهدانه و ارزشمند است که این امر باعث بالا رفتن سطح فکر افراد خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: استعدادهای سرشاری در طبقه محروم وجود دارد که شاید این استعدادها در طبقات ثروتمند وجود نداشته باشد، نمونه این افراد نیز زیاد داریم که راه ارتقا تحصیل بر این افراد بسته است، بنابراین کتابخانه جایی است که می‌تواند این افراد را استعدادیابی کند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: کتابداران باید علاوه بر رسالت در بحث خدمات کتاب، رسالت تربیتی نیز نسبت به قشر جوان و نوجوان نیز برای خود قائل باشند و امید است خدمات ارزشمند کتابداران مورد عنایت ولی عصر(عج) قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha