کتابخانه‌ها به دانشگاه و فرهنگسراهای اجتماعی مردم تبدیل شده‌اند
کد خبر: 3935194
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶

کتابخانه‌ها به دانشگاه و فرهنگسراهای اجتماعی مردم تبدیل شده‌اند

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: کتابخانه‌ها دیگر فضای سابق را ندارد که منحصر به قرائت‌خانه و محیطی برای امانت گرفتن کتاب باشد، بلکه امروز کتابخانه‌ها تبدیل به دانشگاه مردم یا به تعبیری فرهنگسراهای اجتماعی شده‌اند.

کتابخانه‌ها به دانشگاه و فرهنگسراهای اجتماعی مردم تبدیل شده‌اندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در نشست خبری هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار که امروز 24 آبان ماه در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: امروز قرار بود این افتتاح توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویدئو کنفرانس انجام شود، اما ایشان این افتتاح را به زمان دیگری موکول کردند. بر این اساس ما بنا داریم که با حضور استاندار خراسان رضوی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان رونمایی و آغاز به کار این کتابخانه ها را انجام دهیم و منتظر اعلام زمان از سوی استانداری هستیم.

وی در رابطه با افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌ها در استان افزود: ۲۸ پروژه نیمه تمام در سطح استان وجود دارد که اکثر آن‌ها از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ آغاز به عملیات اجرایی شدند و با توجه به اینکه منابع مالی دولتی محدود است، بنا داریم با کمک مجمع خیرین و خرده خیرین تا پایان سال ۱۳۹۹ این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم‌.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: جا دارد از شهردار محترم مشهد، آقای کلایی تقدیر و تشکر کنیم که روز پنجشنبه به همراه معاون فرهنگی شهرداری مشهد به دفتر کتابخانه‎های عمومی استان آمدند و صحبت‎های بسیار خوبی را انجام دادیم و نتیجه جلسه این شد که نهاد کتابخانه‎ها با کمک خیرین و با همت شهردار محترم ۱۰ کتابخانه ثابت در مناطق محروم مانند شهرک‎های شهید رجایی و شهید بهشتی و منطقه رسالت را تا پایان امسال احداث کند که جانمایی آن‎ها انجام خواهد شد، چراکه متراژ کتابخانه‌ها ۲۸۰ متری است و امیدوار هستیم در زمان کم آن‌ها را به بهره‌‌برداری می‌رسانیم تا مردم بتوانند از فضای آن‌ها استفاده کنند.

افتتاح ۷ کتابخانه عمومی در سطح استان به مناسبت هفته کتاب

وی عنوان کرد: هفت کتابخانه عمومی در شهرستان های گلبهار، نیشابور، خلیل آباد، تربت حیدریه و بردسکن به مناسبت هفته کتاب آماده افتتاح هستند.

سبزیان ادامه داد: همچنین در ایستگاه‎های آتش‎نشانی قرار شد که «ایستگاه‎های دانایی» کتابخوانی برپا شود، در توس ۸۱ و محله وکیل‌آباد نیز قرار شد که با کمک شهرداری مشهد تا پایان امسال کتابخانه‌های ثابتی را دایر و احداث کنیم، البته در محله وکیل آباد احتمالا ساختمانی توسط شهرداری در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار خواهد گرفت که تجهیز آن را مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها برعهده گرفته‌ است.

وی بیان کرد: بزودی در دو ایستگاه مترو شهر مشهد نیز دو کتابخانه عمومی افتتاح خواهد شد که به صورت مدرن خواهد بود و اتفاقاتی که در آنجا رقم خواهد خورد، مانند کتابخانه مرکزی مشهد اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی درخصوص کتابخانه‌های سیار بیان کرد: در این خصوص جا دارد از مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی تشکر کنم. در سال اول که خدمت دوستان رسیدیم در مشهد یک کتابخانه سیار را مجمع خیرین به نهاد کتابخانه‌ها اهداء کرد که امروز آن کتابخانه سیار در فضای حاشیه شهر مشهد به ارائه خدمت می‌پردازد‌‌. مستحضرید که کتابخانه‌های سیار نقش تقریبا ده کتابخانه ثابت را ایفا می‌کنند. در سال جاری افتتاح سه دستگاه کتابخانه سیار دیگر را با همکاری مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خواهیم داشت که پس از هفته کتاب آن‌ها به ناوگان کتابخانه‌های سیار اضافه خواهد شد و پنج دستگاه دیگر نیز تا پایان سال ناوگان کتابخانه‌های سیار اضافه خواهد شد، یعنی عملا هشت دستگاه کتابخانه سیار برای حاشیه شهر مشهد و روستاهای فاقد کتابخانه در نظر گرفته شده است.

سبزیان خاطرنشان کرد: 6 کتابخانه سیار در سطح استان وجود دارد که دو کتابخانه در مشهد و چهار کتابخانه در شهرستان‎ها قرار دارند. یک کتابخانه سیار برای شهرستان چناران و یک کتابخانه سیار برای شهرستان تایباد نیز اضافه خواهد شد و تعداد کتابخانه‎های سیار استان تا پایان سال مجموعا به عدد ۲۰ خواهد رسید.

وی اضافه کرد: قطعا رسانه‎های استانی مقایسه‌ای نسبت به فعالیت نهاد کتابخانه‎های عمومی استان در دو سال و نیم اخیر و پیش از آن داشته‌اند و تحلیلی نسبت به فعالیت کتابخانه‎های عمومی انجام داده‌اند. کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) در مقطعی به عنوان بحران جدی شهر مشهد تلقی می‌شد و به عنوان یک پروژه‌ زمین خورده ۲۳ ساله مطرح بود، اما الحمدالله با همت همه دست اندرکاران امر و عنایت‎هایی که دبیرکل نهاد کتابخانه‎ها، آقای مختار پور و همکاری بسیار خوب استاندار وقت خراسان رضوی، شهردار محترم مشهد، آقای کلایی و شورای اسلامی شهر و همه افرادی که در استان مسئولیت داشتند با حرکتی جهادی احداث این کتابخانه به نتیجه رسید.

کتابخانه‌ها دیگر منحصر به قرائت‌خانه و امانت کتاب نیست

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: کتابخانه‌ها دیگر فضای سابق را ندارد که منحصر به قرائت‌خانه و محیطی برای امانت گرفتن کتاب باشد، بلکه امروز کتابخانه‌ها تبدیل به دانشگاه مردم یا به تعبیری فرهنگسراهای اجتماعی شده‌اند و هرآنچه که نیازهای اطلاعاتی و دانشی مورد نیازهای مردم است، کتابداران عزیز به عنوان افسران جبهه دانایی پاسخگوی نیازها هستند، کتابخانه امروز محل مراجعه عموم مردم و متعلق به همه اقشار، طبقات و سنین است.

سبزیان تصریح کرد: فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی در دوسال اخیر در کتابخانه‎‎های عمومی استان رشد چشمگیری داشته است، ما در دوسال اخیر در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی که بزرگترین جشنواره کتاب‌خوانی مردمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور است و هرساله‌ نزدیک به یک میلیون نفر و در سال جاری بیش از یک میلیون نفر شرکت کننده داشته است، برگزیده بوده‌ایم، در این جشنواره در دوسال اخیر و امسال به عنوان سال سوم رتبه اول کشور را خراسان رضوی کسب کرد که این نشان از تلاش ویژه کتابداران عزیز در سطح خراسان رضوی دارد.

وی اظهار کرد: در دوره کرونا با اینکه کتابخانه‎های عمومی تعطیل بود، اما کتابداران از طریق فضای مجازی تمام تلاش خود را کردند تا کتابخانه‌های عمومی را با برنامه‌هایشان به خانه‎ها ببرند و عملا واسطه‌ای بین کتابخانه‌ها و خانه‎های مردم شدند. اگر به صفحات مجازی دقت کنید، کتابخانه‌های عمومی در استان در روز و شب برنامه‌های نشست کتاب‌خوان و دعوت از چهره‌های نویسنده برگزیده در کشور را دارند و همچنین خدماتی که در فضای کتابخانه‎های عمومی ارائه می‌شد را انجام می‌دهند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: خدا را شاکر هستیم که استقبال بی‌نظیر مردم در خراسان رضوی در ایام کرونا ما را به این نقطه رساند که با صراحت اعلام کنیم، مردم خراسان رضوی در طول دوران کرونا کتاب‌خوان تر شده‌اند و این اتفاق بسیار خوبی است. به نظر می‌رسد، اگر با همت رسانه‌های گروهی و خبری تلاش کنیم که مردم را بیشتر با فضای کتابخانه‌ها آشنا کنیم و مردم مطالبه بیشتری داشته باشند، قطعا همکاران ما این ظرفیت را دارند که خدمات بیشتری نیز ارائه کنند.

وی افزود: شعار شهروند کتابخوان را امروز شروع کرده‌ایم و می‌توانیم مشهد و خراسان رضوی را به عنوان شهر و استان دوست‌دار کتاب و استان نمونه در بین کشور و جهان اسلام تبدیل کنیم، به دنبال این هستیم که شعارمان در خراسان رضوی که خراسان رضوی استان کتاب، دانایی و زندگی است، محقق بشود و تمام تلاش ما در این راستا است.

رتبه اول خراسان رضوی در کشور، در انعکاس اخبار حوزه کتاب

مدیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی ضمن تشکر از خبرنگاران بابت توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: الحق و الانصاف در حوزه رسانه و انعکاس فعالیت‎های کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، رسانه‎های استان خوش درخشیدند و در روز کتاب و کتابخوانی به همه خبرنگاران خداقوت می‌گویم که یار کتابخانه‌های عمومی بودند و دوست‌دار کتاب هستند.

سبزیان افزود: طبق ارزیایی روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌ها انعکاس اخبار حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‎های عمومی استان، در کشور در رتبه اول قرار دارد و این اتفاق یعنی عنایت رسانه‎ها به حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخوانی وجود دارد که از این بابت از تمامی رسانه‎ها تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: امروز همه ما به عنوان خادمین فرهنگ و حوزه کتاب کتاب‌خوانی آمادگی داریم که هر نوع پیشنهاد، نظر و ایده‌ای که از جانب مردم و خبرنگاران به ما اعلام شود را در حد توان عملیاتی کنیم. در ۹ دی سال ۱۳۹۸ گزارش تصویری از منطقه رسالت در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد و پس از این موضوع، دوستان ما در حوزه معاونت امور کتابخانه‌ها این را موضوع را ارزیابی کردند و متوجه شدیم در آن منطقه هیچ مجموعه فرهنگی وجود ندارد. این را می‌خواهم بگویم که گزارش خبری آن خبرنگار را مشاهده کردیم و بلافاصله دست به کار شدیم و الحمدالله در آنجا یک کتابخانه در خور شان مردم آن منطقه راه اندازی شد و امروز آن مکان پاتوق علاقه‌مندان دانایی است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: جا دارد که به عنوان خادم خواهران و برادران کتابدار، از تمام کتابداران عزیز که علی رغم همه مشکلات تمام تلاش خود را برای ایجاد نشاط در جامعه انجام می‌دهند تشکر کنم. آقای پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع همکاران ما گفتند که خراسان رضوی در دوران کرونا پرچمدار فعالیت فرهنگی در کشور بوده است.

برنامه‌های مجازی کتابخانه‌ها

سبزیان درخصوص برنامه‌های مجازی کتابخانه‌های استان بیان کرد: در ایام هفته کتاب برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌ایم. شاید جای سوال وجود داشته باشد که در ایام کرونا چطور فعالیت‌ها انجام خواهد شد؟ پیشنهاد می‌کنم هر فردی که علاقه‌مند است صفحه رسمی نزدیک‌ترین کتابخانه به محل سکونت خود را در فضای مجازی جست‌وجو و از برنامه‌ها اطلاع پیدا کند.

وی افزود: نشست‌های کتابخوان، معرفی کتاب، برنامه‌های متنوع شعرخوانی و برگزاری محفل ادبی و حضور مجازی چهره‌های برجسته ادبیات کشور در کتابخانه‌ها از برنامه‌هایی است که در هفته کتاب خواهیم داشت.

مدیرکل نهاد کتابخانه‎های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: در دوران کرونا پویش خانواده کتابخوان را برگزار کردیم که بیش از ۲ هزار خانواده در سطح استان در این پویش شرکت کردند. در مجموع براساس آمار فروش کتاب‎ها در فروشگاه‎های برگزیده استان، امانت کتاب و شرکت مردم در برنامه‌های فضای مجازی مشخص شد که مردم بیشتر به کتاب خواندن روی آورده‌اند.

سبزیان با اشاره به مشارکت مدیران استان در طرح اهدای کتاب بیان کرد: طرحی با عنوان استفاده از کتابخانه مدیران وجود دارد که در یکی از روزهای هفته کتاب انجام خواهد شد. این طرح از دفتر استاندار خراسان رضوی آغاز خواهد شد و پس از آن خدمت همه مدیران استان خواهیم رسید تا کتاب‌هایی که در دفاتر آن ها وجود دارد و استفاده نمی‌شود را به کتابخانه‌های روستایی اهدا کنیم.

وی تصریح کرد: امروز نیز از آیت‌الله رحمت که از شاگردان حضرت امام (ره) بودند تجلیل شد که بیش از ۵ هزار کتاب‌های نفیس خود را به کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد اهداء کردند.

انتهای پیام
captcha