عوامل مؤثر بر موفقیت تبلیغی پیامبر اکرم(ص)
کد خبر: 3929264
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد:

عوامل مؤثر بر موفقیت تبلیغی پیامبر اکرم(ص)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا صادقی گفت: مهم‌ترین عامل موفقیت پیامبر اکرم(ص) در هدایت مردم اتکا بر عقل و برهان بود؛ ایشان برای مردم قوانین اخلاقی وضع نکرد بلکه فرهنگ و سبک زندگی جدیدی برای آن‌ها ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا صادقی واعظ، استاد حوزه و دانشگاه، 22 مهرماه در ویژه‌برنامه سوگواری دهه آخر صفر که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین مؤلفه‌ها و عوامل مؤثر بر موفقیت رسول اکرم(ص) در تبلیغ دین اسلام و هدایت مردم پرداخت.

وی گفت: رسول اکرم(ص) در جامعه‌ای به پیامبری مبعوث شد که به جامعه جاهلی معروف بود و مردم آن در بدترین شرایط از نظر اخلاقی و فرهنگی به سر می‌بردند.

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: اعراب جاهلی در روابط اجتماعی، یکدیگر را با رکیک‌ترین الفاظ خطاب می‌کردند و از نظر خلق و خوی انسانی در نازل‌ترین و پست‌ترین درجه قرار داشتند ولی پیامبر اکرم(ص) در طول 23 سال رسالت خود، این جامعه را به بالاترین حد کمال انسانی و درجات ایمانی رساند.

وی اظهار کرد: رسول اکرم(ص) در طول 23 سال دوران رسالت خود، تحول عظیمی در جامعه جاهلی عرب ایجاد کرد. مردمی که روزی بت‌پرست بودند، حالا جهاد می‌کردند و حاضر بودند جان خود را در راه دین خدا فدا کنند.

صادقی واعظ افزود: کینه‌توزی اعراب به اندازه‌ای بود که گاهی بر سر یک شتر، سال‌ها با هم می‌جنگیدند، ولی وقتی مهاجرین از مکه به مدینه مهاجرت کردند، اهل مدینه که قبلا همان اعراب جاهلی بودند، از نظر اخلاقی به اندازه‌ای رشد کرده بودند که همه اموال خود را با آن‌ها تقسیم کردند و با آن‌ها عقد اخوت بستند.

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) برای مردم قوانین اخلاقی وضع نکرد بلکه فرهنگ و سبک زندگی جدیدی برای آن‌ها ایجاد کرد. امروز جامعه‌شناسان می‌گویند اگر قرار باشد امری به فرهنگ و آداب و رسوم یک جامعه تبدیل شود، صد سال زمان نیاز است ولی پیغمبر(ص) ظرف دو دهه فرهنگ جامعه را تغییر داد.

سخنران حرم مطهر رضوی یکی از عوامل موفقیت رسول خدا(ص) را روش و مبنای دعوت آن حضرت(ص) دانست و اظهار کرد: ایشان هرگز مردم را به زور و با فریب به اسلام دعوت نکرد.

وی ادامه داد: هرچند رسول خدا(ص) در جامعه جاهلی به رسالت مبعوث شد، هرگز از جهل مردم برای دعوت آن‌ها استفاده نکرد. مهم‌ترین عامل موفقیت ایشان در هدایت مردم اتکا به قوه عقل و منطق بود.

خطیب حرم رضوی افزود: پیامبر(ص) با محور قرار دادن ایمان و باور قلبی همراه با معرفت، بینش مردم جامعه را تغییر داد. از نگاه آن حضرت، معرفت پایه و اساس هر عبادتی بود و ایمان و عبادت خداوند بدون معرفت به او ارزشی نداشت.

وی صبر و شکیبایی را از دیگر عوامل موفقیت پیامبر اکرم(ص) در تبلیغ رسالت الهی خود دانست و بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) سه نوع صبر دارند، یکی صبر در برابر گفتار نادرست مردم جامعه، دوم صبر در برابر پیشامدهای ناگوار و سوم صبر در برابر آنچه خداوند برای ایشان مقدر کرده بود.

ابراهیم سعیدی
انتهای پیام
captcha