شناخت صحیح و بدون انحراف حضرت حق با عقل فطری
کد خبر: 3926204
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷

شناخت صحیح و بدون انحراف حضرت حق با عقل فطری

مفسر قرآن‌کریم با تاکید بر این‌که شناخت خداوند از دغدغه‌های دیرینه بشر بوده است، اظهار کرد: راه شناخت کامل، درست و بدون انحراف از خداوند بهره‌گیری از عقل فطری است.

شناخت صحیح و بدون انحراف حضرت حق با عقل فطریمهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن‌کریم و نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که انسان با ابزار عقل به خداشناسی می‌پردازد، اظهارکرد: طبق عقل فطری که خداوند به ما عطا کرده در مسیر خداشناسی حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اثبات خداوند با استفاده از عقل فطری و این‌که شناخت خداوند متعال یکی‌از دغدغه‌های دیرینه بشر بوده است و راه شناخت بدون انحراف خداوند، استفاده از عقل فطری است، اضافه کرد: انسان با استفاده از عقل فطری فرق بین وجود و عدم وجود را درک می‌کند این در حالی‌است که فهم وجود و عدم وجود در تربیت کارساز است.

این مفسر قرآن‌کریم تصریح کرد: فهم و درک بودن و نبودن نیازمند استدلال نیست بدین معناکه برای پاسخ‌گویی به هر سؤالی در مورد هر موجودی، اولین چیزی که مطرح است این است که آیا وجود دارد یا وجود ندارد.

‌نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ذهن ما با استفاده از عقل فطری، وجود را درک می‌کند و نمی‌تواند آن‌را انکار کند چراکه ذهن ما محصور در وجود است، افزود: دغدغه اصلی بشر شناخت خداوند  است و ابزار شناخت خداوند عقل فطری است این در حالی‌است که در یک تقسیم‌بندی، عقل انسان به اقسام عقل تجربی، فلسفی، ریاضی و فطری تقسیم می‌شود.

ویسکرمی با اشاره به این‌که عقل فطری عقلی است که ادیان آن‌را ابزار شناخت خداوند می‌دانند، خاطرنشان کرد: در زندگی روزمره انسان از عقل فطری استفاده می‌کند این در حالی‌است که تعقل و تدبر در امور، با استفاده از عقل فطری می‌تواند انسان را به سمت شناخت ذات اقدس الهی سوق دهد.

عدم تعقل؛ ریشه پلیدی‌ها

این مفسر قرآن‌کریم به جایگاه ویژه تدبر و تعقل در قرآن‌کریم اشاره کرد و گفت: در اهمیت تعقل و تدبر همین بس که خداوند متعال مجازات سختی برای عدم تعقل قرار داده است خداوند بر کسانی‌که تعقل نکنند پلیدی قرار می‌دهد چراکه بسیاری از پلیدی‌هایی که تحت عنوان ظلم، ستم، طلاق و قتل وجود دارد نتیجه کنار گذاشتن عقل فطری و تعقل است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ما کتاب خدا را رها می‌کنیم و به یک کتاب جامعه‌شناس اکتفا می‌کنیم بر ضرورت تدبر و تعقل در آیات قرآن تاکید کرد و افزود: اگر به خداوند متعال ایمان بیاوریم بعد از مرگ سعادتمند هستیم و عقل می‌گوید احتیاط شرط عقل است اگر به خدایی که در فطرت اوست ایمان نیاورد در آخرت عذاب جاودانه دارد.

وی با ذکر این مطلب که ایمان تنها با اذن الهی انجام می‌شود، اضافه کرد: ایمان به اهل تعقل داده می‌شود یعنی تعقل و تدبر شرط ایمان است چراکه از نظر قرآن در بستر تعقل فطری است که ایمان در وجود انسان رویش پیدا می‌کنند.

وی با ذکر این مطلب که انحرافات اصلی ما عدم نزدیکی به قرآن است، تصریح کرد: برای شناخت خداوند و فهم پاسخ شبهات باید به آیات قرآن رجوع کرد و پاسخ شبهات را از عالمان دین گرفت این در حالی‌است انسان عاقل و اهل تعقل از یک پدیده دنیا به وجود خدا پی می‌برد.

ویسکرمی با اشاره به این‌که برای شناخت خداوند باید توجه هدفمند و اگاهانه به عالم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بدترین جنبنده‌های خدا انسان‌های کافر هستند که خداوند از کافران با عنوان «سفی» یاد می‌کند چراکه کافران وجود خداوند را انکار می‌کنند و هرگز اهل تدبر و تعقل نیستند.

انتهای پیام
captcha