روح‌الله حسینیان درگذشت + زندگینامه
کد خبر: 3918834
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱

روح‌الله حسینیان درگذشت + زندگینامه

حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

روح‌الله حسینیان

به گزارش ایکنا، روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

دغدغه مرحوم حسینیان برای نگارش تفسیر آیات

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در گفت‌وگویی که بهمن سال 97 با ایکنا داشت، درباره ویژگی‌های «تفسیر آفتاب» و دغدغه خود برای نگارش این اثر گفت: در دوره‌ای که در دانشکده هنر تدریس می‌کردم، بسیاری از دانشجویان می‌گفتند که ظاهر قرآن را متوجه نمی‌شویم، زیرا ربط آیات به یکدیگر را نمی‌دانیم و منظور بسیاری از آیات دشوار به نظر می‌رسد و آن را درک نمی‌کنیم و نه حوصله و توان مطالعه تفاسیر طولانی را داریم و نه ترجمه‌های موجود کفایت می‌کند. به همین خاطر همواره دغدغه انجام چنین کاری را داشتم تا برای جوانان تفسیری از قرآن را ارائه دهم که روان، ساده، کوتاه و در حوصله خوانندگان باشد.

وی افزود: خوشبختانه خداوند لطف کرد و به خاطر برخی حوادثی که پیش آمد، ۴ سال شب و روز تلاش وقت گذاشتم و این کتاب را نوشتم تا چاپ و منتشر شود و امروز در خدمت کسانی قرار بگیرد که به دنبال فهم ظاهری قرآن هستند.

زندگینامه

حجت‌الاسلام روح الله حسینیان در ۱۳۳۴ در شیراز متولد شد. در پنج سالگی به همراه خانواده به یکی از روستاهای آباده به نام صغاد، مهاجرت کرد و تحصیلات خود را تا سوم دبیرستان در همان روستا به پایان رساند. وی در سال ۱۳۴۹ وارد حوزه علمیه قم شد و تا سال ۵۹ در مدرسه حقانی، در محضر استادانی چون شهید بهشتی، شهید قدوسی و آیت‌الله خامنه‌ای کسب فیض کرد.

اولین کتاب او به نام «رهبری در تشیع» در سال ۱۳۶۸ به چاپ رسید. اغلب آثار این مؤلف در زمینه تاریخ سیاسی و محدودیت تشیع است، زیرا وی معتقد بود که تشیع مکتب پویا، غنی و فرهنگ‌ساز است و احیای تاریخ آن می تواند در جوامع مختلف خصوصا شیعی تحول‌آفرینی کند و پیروان اهل بیت را با نشاط، همواره پرتحرک نگه دارد. لذا، غیر از کتاب «چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران» که واجد همین ویژگی است، سه کتاب دیگر وی با نام‌های «چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن»، «بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران»، که سیر تحول و بسترسازی انقلاب را مورد بررسی قرار داده است، بر فرهنگ، تاریخ و ایدئولوژی سیاسی تشیع تکیه دارد.

اصولاً مرجعیت و و روحانیت در روایت تاریخی کتب وی، جایگاه ویژه ای دارد، زیرا از نگاه نویسنده، نهاد مرجعیت به دلیل جایگاه امامت و رهبری در شیعه، ریشه‌های تاریخی روحانیت، هم‌زیستی روحانیت با مردم، ملجأ بودن روحانیت برای مردم در مقابل حکومت‌های مستبد، پویایی علمی، ساده‌زیستی و ایثارگری و … توانسته است مورد قبول واتکای مردم قرار گیرد. بنابراین، رهبری مرجعیت، درایت شخصی امام خمینی(ره)، سازمان وسیع روحانیت، نهادهای مذهبی، مساجد و حسینیه نمادهای شیعی (عاشورا و شهادت) و…. بر جاذبه ایدئولوژی شیعه افزوده و توانسته بر سایر ایدئولوژی ها سبقت گیرد و سبب پیروزی مبارزان مسلمان در انقلاب اسلامی گردد، زیرا مهم‌ترین عنصر فرهنگ سیاسی ایرانیان، گرایش شدت یافته و پس از حکومت صفویان و حضور فعال روحانیت در امور اجتماعی و سیاسی جزئی از ذات آنها شده است به حدی که شانزده سال اسلام ستیزی رضا شاه هم نتوانست ضمیرمایه‌های مذهبی مردم را نابود کند. سایر کتب که به قلم ایشان نگاشته شده شامل «حریم عفاف(حجاب و نگاه از دیدگاه فقه اسلامی)، «ستاره صبح انقلاب (زندگینامه حاج آقا مصطفی)»، «فرشته زمینی (زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها)» و «ماجراهای آغاجری» است.

حجت‌الاسلام حسینیان در زمان فوت ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را به عهده داشت.

سوابق مبارزاتی، اجرایی و سیاسی

از سوابق اجرايی و مديريتی وی می‌توان به اين موارد اشاره كرد:

ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی(دوره هشتم)

ـ رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی

ـ رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس هشتم

ـ دوبار بازداشت در رژیم شاه به خاطر مسائل سیاسی و مجروح قبل از انقلاب اسلامی

ـ دادستان انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان

ـ دادستان ویژه و دادستان روحانیت تهران

ـ رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ـ مشاور سیاسی و امنیتی رئیس‌جمهور در دولت نهم

ـ تألیف 20 عنوان کتاب در موضوعات فقه و تاریخ انقلاب اسلامی

انتهای پیام
captcha