همدلی و مواسات شیعیان امام جواد(ع) بیش از دیگران باشد
کد خبر: 3911676
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

همدلی و مواسات شیعیان امام جواد(ع) بیش از دیگران باشد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی زاهدان گفت: یکی از مهم‌ترین صفات امام جواد(ع) که این‌روزها خیلی به آن نیازمندیم، همدلی، بخشندگی و مواسات است؛ در ایام فعلی که ویروس کرونا جامعه بشری را تحت تأثیر قرار داده، ما که خود را مرید و شیعه امام جواد(ع) می‌دانیم، باید بیش از دیگران این همدلی و مواسات را از خود نشان دهیم.

حجت‌الاسلام علی خیور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: امام محمد تقی(ع) که به‌واسطه بخشندگی و جود و کرم، ملقب به «جواد الائمه» و به‌دلیل تقوای بی‌نظیر ملقب به «تقی» بودند، جوان‌ترین امام شیعیان است، به طوری که پس از 17 سال امامت، در زمان شهادت تنها 25 سال داشتند.

وی ادامه داد: سن کم و نوجوان بودن امام(ع) برای آن دسته از کسانی که به فضیلت ایشان ایمان نداشتند، قابل هضم نبود، اما پس از مناظراتی که خلیفه مأمون برای ایشان با بزرگان آن دوران از جمله «یحیی بن اکثم» از علمای برجسته که سمت قاضی القضات بغداد را عهده‌دار بود ترتیب داد، علم و فضیلت امام(ع) بر همگان آشکار شد.

رئیس تبلیغات اسلامی زاهدان بیان کرد: شاگردان امام رضا(ع) پس از شهادت ایشان، بر گرد امام جواد(ع) جمع شدند؛ همچنین علاوه بر این‌ها، خود ایشان نیز شاگردان برجسته زیادی داشتند، حتی علمای اهل سنت مانند احمد بن علی بن ثابت مشهور به «خطیب بغدادی» که محدّث و مورخ مشهوری بود، مدت‌ها نزد امام(ع) تلمذ کرده بودند.

وی افزود: متأسفانه این امام بزرگوار نیز مانند سایر ائمه اطهار(ع)، آن‌طور که شایسته است، حتی میان شیعیان، شناخته شده نیستند؛ این در حالی است که امام رضا(ع) می‌فرمایند «خداوند مولودی با برکت‌تر از امام جواد(ع) برای شیعیان خلق نکرده است»، بنابراین باید نسبت به ایشان معرفت پیدا کرده و سبک و سیره ایشان را در زندگی پیاده کرد.

خیور اظهار کرد: رفتار ائمه اطهار(ع) تفسیر عملی آیات قرآن کریم است و برای آن‌که به خداوند نزدیک شویم، راهی جز شناخت و پیروی از این بزرگواران نداریم. زیرا هیچکس نمی‌تواند بهتر از اهل بیت پیغمبر(ص)، قرآن را تفسیر کند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین صفات امام جواد(ع) که این‌روزها خیلی به آن نیازمندیم، همدلی، بخشندگی و مواسات است؛ در ایام فعلی که ویروس کرونا جامعه بشری را تحت تأثیر قرار داده، ما که خود را مرید و شیعه امام جواد(ع) می‌دانیم، باید بیش از دیگران این همدلی و مواسات را از خود نشان دهیم.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امام جواد(ع) را «باب المراد» می‌نامیدند، برای آن‌که هیچ نیازمندی را ناامید نمی‌کردند؛ هر کس به در خانه ایشان مراجعه می‌کرد، دست خالی باز نمی‌گشت؛ حتی امام رضا(ع) به ایشان سفارش کرده بودند که هر گاه بیرون می‌روی، مقداری پول همراه خودت ببر تا هر کس به تو مراجعه کرد، به او کمک کنی.

خیور بیان کرد: این طرز رفتار باید الگوی ما قرار گیرد و در این شرایطی که بسیاری از هموطنان ما به‌دلیل شیوع کرونا کسب‌وکار خود را از دست داده و محتاج شده‌اند، همدیگر را فراموش نکنیم و به سبک امام جواد(ع)، بخشندگی و سخاوت داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha