اخبار معارفی رسانه‌ها / پخش برنامه‌های ویژه رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) از شبکه قرآن
کد خبر: 3903222
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷

اخبار معارفی رسانه‌ها / پخش برنامه‌های ویژه رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) از شبکه قرآن

خبر پخش برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) از شبکه قرآن، یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، 17 خرداد‌ماه، از پخش برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) از شبکه قرآن و معارف سیما خبر دادند.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 17 خردادماه و تا ساعت 13 تعداد دوازده خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها سه خبر از این اخبار با عناوین «پخش برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) از شبکه قرآن»، ««رحیم خاکی» رئیس فرهنگسرای قرآن شد» و « بیان دو ویژگی قرآنی در وصف جناب حمزه، عموی پیامبر» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی به ویژه در رابطه با ایام رحلت حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) انتشار یافته‌اند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه خبری با عنوان «پخش برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) از شبکه قرآن» است که به پوشش برنامه‌های ایام رحلت حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) از شبکه قرآن سیما مربوط بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «فردا یکشنبه 18 خردادماه و 15 شوّال مصادف با سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام است. به همین مناسبت آستان مقدس آن حضرت ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده که بر اساس آن، فردا از ساعت 11 صبح با سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، شعرخوانی حاج غلامرضا سازگار، قرائت زیارتنامه با نوای علی فراهانی و مرثیه‌سرایی محمدرضا بذری آغاز و به طور زنده از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود.
امشب یعنی در شب وفات حضرت سیدالکریم(ع) از ساعت 19:30 ویژه‌برنامه‌ای با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحمید میرباقری، مرثیه‌سرایی حمید رمضان‌پور و شعرخوانی محمود تاری برگزار می‌‌شود.
فردا شب یعنی در شام وفات آن حضرت نیز ویژه‌برنامه دیگری با سخنرانی حجت‌الاسلام کاظم صدیقی و مرثیه‌سرایی حمید رمضان‌پور و شعرخوانی سعید نسیمی از ساعت 19:30 برگزار و از طریق شبکه قرآن سیما پخش خواهد شد».

فارس
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس منتشر شده، مربوط به تلاوت ترتیل صفحه 382 کلام‌الله مجید با صدای مرحوم خلیل الحصری، قاری مشهور مصری است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز که عنوان «قیام پانزده خرداد جزئی از هویت مردم ایران است» دارد، مربوط به روز گذشته است و از آن زمان تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.

مهر
یک خبر با عنوان «جایگاه روش ابتلا و امتحان در تربیت انسان» طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر انعکاس یافته که یادداشتی معارفی از مصطفی دلشاد تهرانی، نهج‌البلاغه‌پژوه در رابطه با معنا و مفهوم ابتلاء و امتحان بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «روش ابتلاء و امتحان نیکوترین روش در شکوفا کردن استعدادهای بشر و آشکار نمودن گوهر حقیقت آدمی و خالص ساختن وجود انسان و مشخص کردن شایستگی‌ها و مراتب افراد و وسیله جدا نمودن و تمییز آنان است.
«وَ إِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» (بقره / ۱۲۴) و چون ابراهیم را پروردگارش با اموری چند بیازمود و وی همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم.
بدون ابتلاء و امتحان نه جایگاه و مرتبه آدمیان مشخص می‌شود و نه امکان تمیز و تفکیک آنان فراهم می‌گردد، و نه زمینه ظهور بواطن و کسب کمالات آماده می‌شود.
«ابتلاء» و «بلا» هر دو به معنی امتحان و آزمایش است، بدین ترتیب که کاری را به کسی پیشنهاد می‌کنند یا او را در حادثه و واقعه‌ای قرار می‌دهند تا بدین وسیله خود را نشان دهد و صفات باطنی او را مانند اطاعت، شجاعت، سخاوت، عفت، علم و وفا و یا نقطه مقابل اینها و میزانشان را دریابند؛ و بدیهی است که امتحان و آزمایش همواره به وسیله عمل باشد، زیرا ابتلاء جز با عمل معنا نمی‌یابد و در صحنه عمل است که صفات باطنی انسان ظاهر می‌شود؛ و نیز استعدادهای انسان از قوّه به فعل در می‌آید و به سوی کامل شدن پیش می‌رود.

ایرنا
«پانزده خرداد نماد قیام برای خدا است»، عنوان آخرین خبری است که بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس شده که این خبر نیز مربوط به روز دو روز گذشته یعنی روز 15 خردادماه است و از آن زمان تاکنون نیز هنوز هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه انتشار نیافته است.

ایسنا
تعداد دو خبر با عناوین «سازه‌های ناهمگون بافت تاریخی مورد انتقاد حوزه علمیه نیز هست» و «راه‌اندازی ۱۰۰۰ مرکز افق تا پایان سال/ تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی اجرای نیات واقفان»‌ طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که این دو خبر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی قرار داشته و در حوزه قرآنی جای ندارند.
«راه‌اندازی ۱۰۰۰ مرکز افق تا پایان سال/ تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی اجرای نیات واقفان» عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در سال جاری بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل؛ معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان در خصوص برنامه‌ها و اولویت‌های این معاونت در سال جاری اظهار کرد: توسعه مراکز افق بقاع متبرکه، ساماندهی زائرسرهای بقاع متبرکه، ترویج وقف مشارکتی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، توسعه فعالیت‌های اجتماعی و ساماندهی اجرای نیات اولویت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در سال ۹۹ هستند.
وی درباره مراکز افق بقاع متبرکه و همچنین توسعه این مراکز گفت: تمامی برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و خدمات اجتماعی در بقاع متبرکه، توسط مراکز افق انجام می‌گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مرکز افق در کشور فعال شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تعداد این مراکز تا پایان سال به یک هزار مرکز افزایش خواهد یافت.
عادل با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ بقعه متبرکه در کشور دارای زائرسرا هستند، افزود: در راستای ساماندهی و استانداردسازی و ارائه خدمات بهتر به مردم، ساماندهی این زائرسراها در دستور کار قرار گرفته است».

باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «اثر انتخاب همنشین بد از منظر امام علی‌(ع)» و «چرا انسان گناه می‌کند؟» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این دو خبر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت انعکاس یافته‌اند.
«چرا انسان گناه می‌کند؟»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که دررابطه با سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود عالی در مورد ریشه اصلی ارتکاب انسان به گناه و خطای اخلاقی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در مورد ریشه اصلی ارتکاب انسان به گناه و خطای اخلاقی گفت: غیبت، تهمت و بقیه گنا‌هان همه ظواهر گناه هستند و عامل ایجادکننده گناه در وجود انسان رذائل اخلاقی است. رذائلی مانند حسد، حرص و تکبر باعث ایجاد گناه می‌شوند. انسانی که رذیله اخلاقی حسادت در او موج می‌زند، با تهمت، دروغ و غیبت به تخریب دیگری می‌پردازد و سعی دارد به هدف و خواسته خود برسد.
وی افزود: یک استاد اخلاق می‌گفت اگر کسی لباسش نجس باشد، بدون طهارت اعمالش بالا نمی‌رود. حال اگر درون آدمی خمره نجاستی باشد که از رذائل اخلاقی پر شده است، دیگر نمی توان رشد و تعالی او به سمت خداوند را متوقع بود».

ایبنا
از میان دو خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «کتاب اولویت‌بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن منتشر شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد که در رابطه با انتشار کتاب اولویت‌بندی و مراتب ارزش‌های اخلاقی در قرآن نوشته علی رضوانی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اخلاق از ضرورت‌های هر جامعه به‌ویژه در دوره جدید است.
در مواجهه با دوراهی‌های اخلاقی، همواره یکی از دغدغه‌های افراد اخلاقی این بوده است که چگونه می‌توان تصمیم اخلاقی درست را اتخاذ کرد. ارائه راهکار یا راهکارهای درست و عاقلانه برای یکی از آن دو مسیر، همواره از دل‌مشغولی‌های فیلسوفان اخلاق بوده است. دانشمندان در فرهنگ‌های مختلف تلاش کرده‌اند براساس مبانی خاص خود، نظام اخلاقی متناسب با فرهنگ و مقتضیات اجتماعی پی‌ریزی کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی بسیاری از صاحب‌نظران در ارائه راهکاری معقول و موجه، خلط احکام ناظر به تعارض ادله اخلاقی و احکام ناظر به تزاحم وظایف اخلاقی بوده است.
دستیابی صحیح و روشمند به آموزه‌های کتاب آسمانی قرآن، با توجه به ویژگی‌های خارق‌العاده آن، روش‌شناسی خاص خود را می‌طلبد و فهم درست آن، به تبیین دقیق و کامل مبانی، روش‌ها و مراحل فهم و تفسیر نیاز دارد. نظام اخلاقی قرآن، وحدت‌گرایانه است؛ نظامی خدامحور است که ملاک و محور تمام ارزش‌ها و تمام اعمال انسان «خدای سبحان و نزدیکی به او» است».

میزان
«تمدید مهلت شرکت در سومین سوگواره سراسری «در سوگ آفتاب»، «رونق کشاورزی سیستان و بلوچستان با ورود آستان قدس رضوی» و «اولین دوره آموزش مجازی زنان و خانواده تمدن ساز آغاز شد»، عناوین سه خبری هستند که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان متشر شده‌‌اند.
یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه که عنوان «تمدید مهلت شرکت در سومین سوگواره سراسری «در سوگ آفتاب» دارد، مربوط به سخنان شهرام صمدی‌نیا، مسئول سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ بوده و طی آن آمده است: «طبق اعلام سازمان بسیج هنرمندان تهران، شهرام صمدی‌نیا با اشاره به اهمیت فعالیت هنری برای شناخت ابعاد وجود امام خمینی‌(ره) اظهار کرد: سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ همچون سنوات گذشته قصد داشت تا شب شعر و خاطره‌ای در وصف حضرت امام‌(ره) پیرامون موضوعات استقلال اقتصادی، استکبارستیزی، ولایت مداری، ساده زیستی و جبهه مقاومت برگزار کند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور که درگیر ویروس منحوس و مهمان ناخوانده کووید-۱۹ هستیم، امکان برگزاری جلسه شعرخوانی و خاطره‌گویی و تجمع در حسینیه جماران امکان‌پذیر نبود، لذا مقرر شد تا سازمان نسبت به دریافت آثار ادبی (شعر و خاطره) فرهیختگان اقدام کرده و پس از داوری و اعلام نتایج در صورت مهیا بودن شرایط برگزاری اختتامیه با حداقل جمعیت نسبت به ضبط برنامه اقدام و از طریق شبکه‌های اجتماعی و صدا و سیما اعلام نتایج به سمع و نظر علاقه‌مندان رسانده شود».

کیهان
روزنامه کیان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «نسبت دین و خشونت» کرده که نوشته‌ای قابل تأمل بوده و در بخش‌های از آن آمده است: «‌یکی از وجوه تمایز دوران مدرن با پیشامدرن، مسئله خشونت‌های فراگیر است. با پیشرفت شگرف بشر در علم و تکنولوژی، ابزارهای بسیار متنوع و مخرّبی برای خشونت‌ورزی ساخته شد که خشونت‌های انسانی را از لحاظ کمیّت و کیفیّت، دستخوش تحولات وحشتناکی کرد. امروزه با ساخت بمب‌های اتمی ‌و بیولوژیک، قدرت خشونت‌ورزی بشر تا به آنجا افزایش یافته که بسیاری از اندیشمندان، ‌ترس آن دارند که بشر با دست خود محیط زیستش را تخریب کرده و نسل انسان بر روی زمین را به یک‌‌باره از بین ببرد. پرسش مهمی‌که برای همه اندیشمندان به‌صورت جدی مطرح بوده و هست این است که علل و عوامل خشونت‌های فراگیر کنونی چیست و چه زمینه‌هایی به آن دامن می‌زند؟ یقینا خشونت پدیده‌ای تک عاملی نیست و عوامل و علل و زمینه‌های گوناگونی در بروز، تداوم و گسترش آن دخالت دارند.
برخی از نویسندگان مغرض می‌کوشند تا با بهانه قرار دادن برخی از خشونت‌هایی که با بهانه دین و از سوی به ظاهر دینداران صورت می‌گیرد، دین را عامل اصلی یا مهم‌ترین عامل خشونت در زندگی بشر قرار دهند. در نوشتار حاضر به این تبیین معلّل و نامقبول پاسخ خواهیم داد».

انتهای پیام
captcha