اصول مکتب امام خمینی / در عمل مرد میدان امام باشیم
کد خبر: 3902915
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

اصول مکتب امام خمینی / در عمل مرد میدان امام باشیم

امام جمعه اردکان با اشاره به اصول مکتب امام خمینی (ره) گفت: ما باید از مظلومان دفاع کنیم و همه باید با وحدت در مقابل دشمن واحد مقاومت کنیم و ان‌شاءالله در عمل مرد میدان امام باشیم نه در حرف.

اصول مکتب امام خمینی / در عمل مرد میدان امام باشیمبه گزارش ایکنا از یزد، حجت الاسلام‌والمسلمین سید اسماعیل شاکر، امام جمعه اردکان 14 خردادماه در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) در مسجد زیرده این شهرستان اظهار کرد: چند چیز از مصیبت‌های آخرتی است و آن مرگ عالم است و مرگ یک عالِم برای ابلیس از مرگ تمام مومنان محبوب‌تر است.

وی با توجه به اینکه مرگ فقیهی چون امام که شخص بی‌نظیری در جهان اسلام بودند، نیز برای شیطان مایه خوشحالی بوده است افزود: امام راحل(ره) احیاگر اسلام ناب محمدی است که دوباره به جهان اسلام بخشید و مسلمانان را عزت داد.

اصول مکتب امام خمینی (ره)

حجت‌الاسلام شاکر گفت: ما اگر بخواهیم راه امام را ادامه دهیم لازم است با اصول مکتب امام آشنا شویم. فکر امام(ره) اصولی دارد و ما اگر پیرو امام هستیم باید به این اصول پایبند باشیم لذا اولین اصل، التزام به اسلام ناب پیامبر و اهل‌البیت است نه اسلام آمریکایی و معاویه‌.

وی ادامه داد: امام در وصیت‌نامه خود حدیث ثقلین را آوردند و فرمودند که ما می‌خواهیم معارف قرآن و اهل‌البیت را پیاده کنیم و مردم را با اسلام حقیقی آشنا کنیم؛ نه اسلامی که در برخی از کشور‌های همسایه وجود دارد، که با کافران شراب می‌نوشند، با زنان دست می‌دهند، رقص می‌کنند، به راحتی آدم می‌کشند و علنی از آدم‌کش‌ها حمایت می‌کنند، این اسلام ناب نیست.

امام جمعه اردکان تصریح‌ کرد: اسلام ناب، اسلامی است که در مقابل ظلم و زور می‌ایستد، مسلمانی فقط به مسجد و عبادت و زکات نیست، کسی که کار به ظلم به مظلوم ندارد مسلمان نیست.

شاکر افزود: اصل دوم در مکتب امام(ره) التزام و اهتمام به ولی‌فقیه جامع‌الشرایط در زمان غیبت است. امام کتابی به نام ولایت فقیه و حکومت اسلامی دارد. ما اعتقاد داریم لازم است بیعت امام بر گردن داشته باشیم. شیعه و سنی نقل کرده‌اند اگر مسلمانی بمیرد و بیعت به امامی بر گردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده‌ است. در زمان اهل‌البیت آن‌ها رهبر بوده‌اند اما در زمان غیبت تکلیف چیست؟ امام رضا(ع) درباره دوره غیبت فرمودند: جایگاه فقها در زمان غیبت جایگاه پیامبران بنی‌اسرائیل است که مبلغ شریعت حضرت موسی بودند. پیامبر نیز فرمودند علماء امت من از انبیاء بنی‌اسرائیل برتر هستند. نام یکی از بزرگان لقمان حکیم است که در قرآن نام او آمده و سوره‌ای به نامش است. لقمان پیامبر نبود اما فرشته بر او نازل شد که خداوند می‌خواهد تو را پیامبر کند، لقمان پاسخ داد اختیاری است یا اطاعت این امر خدا واجب است؟ فرشته عرض کرد اختیاری است. لقمان پاسخ داد: پس من نمی‌خواهم پیامبر باشم و می‌خواهم بنده خدا باشم. این اتفاق نشان می‌دهد که کسانی در زمین هستند که شایستگی نبوت دارند اما پیامبر نیستند مثل لقمان حکیم.

جایگاه ولی‌فقیه در عصر غیبت

وی بیان‌ کرد: طبق سخن پیامبر(ص) که فرمودند علمای امت من از انبیاء بنی‌اسرائیل برتر و افضل هستند پس ما در عصر غیبت علمایی داریم که شایستگی پیامبری دارند و طبق فرموده امامان ما باید در عصر غیبت به این علما رجوع کنیم و بیعت آنها به گردن ما است.

شاکر ادامه‌ داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر کسی هزار سال در میان کوه صفا و مروه عبادت خدا کند، روزها را روزه بگیرد و شب‌ها نماز بخواند اما ولایت حضرت علی (ع) را قبول نداشته باشد جایش در جهنم است. چون عبادت آنچه است که خداوند فرموده؛ عبادت آن چیزی است که من می‌گویم، عبادت خواندن ۱۷ رکعت نماز و قبول داشتن ولایت علی (ع) است. خدا از ما خواسته است بیعت امامی بر گردن ما باشد.

وی گفت: هنگام مرگ‌ از ما سوال در زمینه اینکه بیعت چه کسی بر گردن شماست؟ سوال می‌شود و ما بیعت امام را قبول کردیم، ما بیعت فقها و علماء معاد باور و خداترس را در طول غیبت کبری از شیخ صدوق، شیخ مفید، سیدمرتضی، سیدرضی گرفته تا در قرن اخیر آیت‌الله سیدحسن اصفهانی که امام زمان برایشان توقیع فرستادند و بعد از آن آیت‌الله بروجردی، سپس امام راحل و اکنون مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را قبول کرده‌ایم.

شاکر ادامه‌ داد: این علماء معصوم نبودند و نیستند ولی در زمانی که معصوم در دسترس ما نیست باید به سراغ شخصی برویم که احتمال خطایش کمتر است. در زمان غیبت که دست ما از معصوم کوتاه است باید به شخصی که اعلم‌تر است نیز رجوع کنیم.

وی با اشاره به اینکه در هنگام شب که خورشید نیست باید از ماه که نور خود را از خورشید دارد کمک بگیریم بیان کرد: حرف فقیه جامع‌الشرایط در زمان غیبت مانند حرف معصوم حجت است، به هیچ وجه جایگاه عالم و فقیه با معصوم قابل مقایسه نیست ولی چاره‌ای نیست. امیرمومنان در نهج‌البلاغه فرمودند احدی با ما اهل‌البیت از نظر جایگاه، علم و ... مقایسه نمی‌شود اما از نظر مسئولیت هیچ فرقی نیست و اختیارات حکومتی پیامبر و اهل‌البیت را دارد. مالک‌اشتر نماینده حضرت علی(ع) بود، مسلم‌ابن‌عقیل نماینده امام حسین(ع) است، نمایندگان معصوم نبودند ولی اطاعت از آن‌ها واجب بود. بیعت با مسلم بیعت با امام حسین(ع) است و بیعت با مالک بیعت با حضرت علی(ه) است.

شاکر اظهار کرد: امام راحل فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد، به دستورات او عمل کنید که روز قیامت باید به خدا جواب دهید. یکی دیگر از اصول مکتب امام اسکتبارستیزی بوده است. که طبق آیات متعدد باید در مقابل زور ایستاد. امام فرمودند ما می‌خواهیم با تمام دنیا رابطه متقابل و تعامل داشته باشیم به جزء با دو کشور یکی اسرائیل که مشروعیت ندارد و دوم آمریکا است.

وی یکی دیگر از اصول امام را تاکید بر وحدت کلمه برشمرد و افزود: ما باید از مظلومان دفاع کنیم و همه باید با وحدت در مقابل دشمن واحد مقاومت کنیم و ان‌شاءالله در عمل مرد میدان امام باشیم نه در حرف.

انتهای پیام
captcha