تقویت روحیه کار لازمه جهش تولید در کشور است
کد خبر: 3890562
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

تقویت روحیه کار لازمه جهش تولید در کشور است

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه افزایش و تقویت روحیه کار کمک فراوانی به جهش تولید خواهد کرد، افزود: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید بین جوانان روحیه کارهای تیمی را افزایش دهند زیرا انجام فعالیت‌های تیمی موجب افزایش صبر، مدارا و نوع‌دوستی بین افراد می‌شود.

بانک‌ها، سرعت‌گیری در مسیر جهش تولید

تحقق جهش تولید جز با تأکید بر گسترش سرمایه‌ اجتماعی، توجه به ظرفیت‌های داخلی و اتکا به جوانان امکان‌پذیر نخواهد بود. در این بین سازمان‌های مردم‌نهاد و جوانان نقش مهمی ایفا می‌کنند زیرا اگر به ظرفیت‌های جوانان توجه شود شاهد شکوفایی استعدادهای نهفته خواهیم بود  و می‌توان در سایه حمایت و ارائه تسهیلات در جهت تحقق شعار سال گام برداشت و با اتکا به نیروی جوان به پیشرفت جامعه کمک فراوانی کرد.

در این ارتباط و فلسفه چرایی روز و هفته جوان در کشور، ایکنا آذربایجان‌غربی با حجت‌الاسلام عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا ـ کدام ویژگی‌ حضرت علی‌اکبر(ع) موجب شده است تا ایشان الگوی جوانان معرفی شوند؟

حضرت علی‌اکبر(ع) بین جوانان بنی‌هاشم شبیه‌ترین فرد به لحاظ سیرت، صورت و عمل به پیامبر(ص) بود. زمانی که حضرت به دنیا آمد با توجه به اینکه بیشترین شباهت را به پیامبر(ص) دارا بودند، امام حسین(ع) به شیوه خاصی به وی علاقه نشان می‌دادند. در جریان حادثه کربلا و در مسیر کوفه امام حسین(ع) در خواب کوتاهی که داشتند احساس کردند که فرشته مرگ با آن‌ها همراه است و فرمودند: «انا لله و انا الیه راجعون»، حضرت علی‌اکبر (ع) بعد از شنیدن این مطلب گفت: این کلمه را موقع از دست دادن عزیزی مطرح می‌کنند، چرا این را گفتید؟ امام در پاسخ فرمودند که در خواب دیدم که در این سفر فرشته مرگ همراه ما می‌آید، علی‌اکبر(ع) فرمودند که وقتی ما حق هستیم نباید هراسی از مرگ داشته باشیم و این نشان‌دهنده روحیه والای ایشان و شجاعت‌شان بود.

در روز عاشورا، حضرت علی‌اکبر(ع) در عین جوانی حماسه‌ای عظیم خلق کردند و همین روحیه و شجاعتی که داشتند می‌تواند به عنوان الگویی مؤثر در زندگی فردی، اجتماعی برای جوانان در دفاع از اسلام و انقلاب باشند به همین دلیل سالروز ولادت ایشان روز جوان نام‌گذاری شده است.

ایکنا ـ شما  مصداق عینی این الگوگیری را در چه زمینه‌هایی می‌دانید؟

در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم و اکنون در مبارزه با بیماری کرونا شاهد الگوپذیری جوانان از روحیه شهادت‌طلبی و حماسی حضرت علی‌اکبر(ع) بوده و هستیم. در همه این رویدادها فعالیت جوانان از همه مشهودتر است که با تأسی جوانان از روحیه مسئولیت‌پذیری، ایمان و تقوای حضرت علی‌اکبر(ع) به وجود آمده است.

ایکنا ـ با توجه به شعار امسال شما نقش و تأثیر جوانان در تحقق جهش تولید را چگونه می‌بینید؟

مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید مطرح کردند همانطور که در سال گذشته رونق تولید بود امسال جهش تولید است و ایشان تأکید دارند که در تحقق این امر  تمامی اقشار جامعه به نحوی باید مشارکت داشته باشند و در این ارتباط جوانان می‌توانند نقش بسیار اساسی ایفا کنند. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از جوانان ما دوران جوانی خود را صرف علم‌آموزی می‌کنند، اگر در این زمینه کوشاتر و فعال‌تر باشند و از سویی این مراکز آموزش زمینه خلاقیت آنها را بیشتر و بهتر فراهم کند، جوان ایرانی مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته و یا جلوتر از آنها می‌توانند از خلاقیت، استعداد و پتانسیل رشد خدادادی استفاده کرده و با ارائه ایده‌های نو در زمینه جهش تولید کمک کنند.

جوانان ایرانی می‌توانند یک خط تولید یا کارخانه‌ای که بعضی از قطعات آن از خارج وارد می‌شود را راه‌اندازی کنند که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها امکان تهیه آنها وجود ندارد. آنها می‌توانند این قطعه را از طریق مهندسی معکوس و یا راه‌های دیگر بسازند و مستقیم خط تولیدش را راه‌اندازی کردند و در مواردی با ابتکار خط تولید را از رکود نجات داده و حتی موجب افزایش تولید شوند. جوانان با ایده‌های نو و برطرف کردن مشکلات علمی و با ایجاد تیم‌های دو نفره یا بیشتر و با کار گروهی و تشکیلاتی با منابع دولتی و یا با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند دست به کارآفرینی بزنند.

همچنین تعدادی از جوانان با کسب مهارت در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و یا به صورت سنتی در مغازه‌های مربوط به تعمیرات و تجهیزات فعال هستند که این افراد با فراگیری مهارت به بهترین و عالی‌ترین شکل ممکن با توجه به جدیدترین استانداردها می‌توانند به جهش تولید کمک کنند و بعد از وارد شدن به مرحله عمل به همین روند فعلی اکتفا نکنند و همیشه در جهت بهترین شدن در شغل و فعالیت خود تلاش کنند و این بهترین شدن به خلاقیت، سرعت عمل و مرغوبیت کالای تولیدی در کشور منجر می‌شود. جوانانی هم که در حوزه‌های علمیه هستند می توانند در کل جامعه با ایجاد و تقویت فضای فرهنگی جهش تولید به این امر کمک کنند.

ایکنا ـ بانوان خانه‌دار هم آیا در جهش تولید می‌توانند نقشی ایفا کنند؟

بانوان خانه‌دار که به تازگی خانواده تشکیل دادند، می‌توانند با مصرف بهینه در منزل و جلوگیری از اسراف و تقویت روحیه همسر خود در امر جهش تولید مشارکت داشته باشند و در حقیقت باید گفت که جامعه یک مجموعه منسجم است که بخش‌های مختلف آن بر همدیگر تأثیر می‌گذارد و اگر در بخش رونق تولید اتفاق افتاد سایر قسمت‌ها نیز این امر تحقق می یابد.

ایکنا ـ جوانان در مبارزه با کرونا به نظر شما چگونه عمل کرده‌اند؟

جوانان در مبارزه با کرونا با راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک تولید اقلام و لوازم بهداشتی از جمله ماسک به کمک تولید آمده و در عین حال به مردم نیز خدمت می‌کنند.

ایکنا ـ دولت چگونه می‌تواند از جوانان در راستای جهش تولید حمایت کند؟

اگر دولت با ممانعت از واردات بی‌رویه، بازار مصرف تولیدات داخلی را فراهم کند می‌تواند حامی جوانان شود. وقتی جوانی با دست خالی و تسهیلات اندک خط تولید راه‌اندازی می‌کند از آنجایی که تولید مانند زنجیره است و بخش مهم آن به بازار مصرف برمی‌گردد. وقتی کالای مشابه تولید داخلی بدون حساب و کتاب از خارج وارد بازار می‌شود، باعث کاهش تولید می‌شوند نباید از جوانان انتظاری جز سرخوردگی، یأس و از دست دادن سرمایه داشت.

از آنجایی که دست جوان خالی است و نمی‌تواند بدون حمایت و سرمایه فعالیت داشته باشد بانک‌ها اگر نرخ بهره را بالا ببرند مانع اشتغال و تولید جوانان می‌شوند در حالی که برای جهش تولید شرایط اقتضا می‌کند وام‌هایی که برای تولید و توسعه در اختیار افراد قرار داده می‌شوند بهره آن پایین باشد تا این افراد نوپا بتوانند فعالیت کنند و بانک‌ها نباید حالت سودجویانه داشته باشند.

ایکنا ـ کارهای تیمی چگونه موجب جهش تولید می‌شود؟

با افزایش و تقویت روحیه کارهای تیمی می‌توان کمک فراوانی به جهش تولید کرد، باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بین جوانان روحیه کارهای تیمی را افزایش دهند زیرا انجام فعالیت‌های تیمی موجب افزایش صبر، مدارا، تقویت روحیه فداکارانه و نوع‌دوستی بین افراد می‌شود و در همین همکاری‌ها افکار جدید و خلاقانه شکل می‌گیرد. در کارهای تیمی ابتکاراتی به وجود می‌آید جرقه‌های جدیدی زده می‌شود که شاید در فعالیت‌های فردی به وجود نیاید و بزرگان نیز گفته‌اند که چند فکر بهتر از یک فکر است.

در کارهای گروهی افراد با تفکر و پتانسیل‌های فکری، جسمی و استعداد متفاوتی ممکن است در کنار یکدیگر قرار بگیرند که هرکدام از آن‌ها کار مخصوصی برای کمک به جهش تولید انجام دهند.

ایکنا ـ جوانان چگونه می‌توانند از منویات مقام معظم رهبری بهره‌مند شوند؟

همه افراد جامعه به‌ خصوص جوانان می‌توانند فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان رهنمود مدنظر داشته باشند و باید به سخنرانی‌های ایشان عمل کنند زیرا ایشان عمری در عرصه انقلاب حضور داشته و فعال بودند، تجربه‌های بسیار گران‌قیمتی در زمینه‌های مختلف دارند که این تجربه‌ها بعد بین‌المللی دارند.

فرمایشات مقام معظم رهبری بهترین نظر کارشناسی و چراغ راهی برای همه اقشار جامعه به خصوص جوانان است. رونق تولید به علم هم بر می‌گردد و بارها شاهد این بودیم که مقام معظم رهبری به جهش تولید علم در کشور نیز عنایاتی داشتند و این نشان از نظرات دقیق و کارشناسی ایشان است.

ایکنا ـ مشکلات جوانان در حال حاضر به نظر شما چه مواردی است؟

جوانان مشکلات متعددی دارند که یکی آنها ازدواج بوده که بیکاری و افزایش سطح توقعات از جمله موانعی است در مسیر ازدواج و تشکیل خانواده جوانان وجود دارد حاکمیت با کمک به ایجاد اشتغال و تضمین آینده جوانان باید آرامش آن‌ها را تامین کند تا جوانان بتوانند خانواده تشکیل دهند و بر بسیاری از مشکلات فائق آیند.

رسانه‌ها که برای افکار عمومی تلاش می‌کنند باید با همکاری مسئولان با نظر سنجی‌ها و حضور در بین جوانان و مشاهده و درک بیشتر مشکلات متعدد آن‌ها در رفع موانع و سختی جوانان تلاش کنند و با ارائه راه‌‌حل‌ و مطرح کردن آن‌ها با مسئولین بهترین واسطه برای کاهش سختی‌های جوانان باشند.

گفت‌وگو از الناز نقی‌زاده

انتهای پیام
captcha