ادعیه ماه رجب فرصتی برای خودسازی و زندگی با شاخص‌های اسلامی است
کد خبر: 3881754
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

ادعیه ماه رجب فرصتی برای خودسازی و زندگی با شاخص‌های اسلامی است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان با اشاره به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از جمله خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی، گفت: خودسازی در ماه رجب و توجه به مضمون ادعیه دروازه ورود به تمدن‌سازی اسلامی است.

خودسازی در ماه رجب؛ دروازه ورود به تمدن‌سازی اسلامیماه‌ رجب دروازه ورودی به شهر بندگی و صفا دادن روح برای حضور در میهمانی ماه مبارک رمضان است و سپردن رسالت هدایت و سعادت انسان‏‌ها به والا پیام‌آور مهر و محبت، محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و آله در این ماه رقم خورد.

ماه رجب از ماه‏‌های بزرگی است که طلوع امام علی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جواد(ع) را در آن شاهدیم؛ همچنین یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، امام موسی کاظم (ع) و امام هادی (ع) و نیز پیام‏‌آور کربلا، زینب کبری (س) گرما‏بخش دل‏‌های مؤمنان است.

از جمله فضیلت‌های ماه رجب آن است که ایام البیض در آن واقع شده یعنی روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم و اعتکاف برای خدا و روزه‌‌داری از آموزه‏‌های دینی بر آن تأکید و سفارش شده است. اولین شب جمعه ماه رجب هم را لیلة‌الرغائب می‌نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می‌كنند.

در این ماه توبه، استغفار، خواندن دعاهای سفارش شده ائمه، قرائت آیة‌الکرسی، گفتن «لااله الا الله»، روزه گرفتن و انجام اعمال ام‌داود سفارش شده و خداوند ثواب بسیاری برای آنها در نظر گرفته است.

لزوم درک مفاهیم اعتقادی ادعیه ماه رجب

حجت‌الاسلام ولی‌الله مصائبی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان، در گفت‌‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد فضیلت ماه رجب اظهار کرد: برای درک و فهم عمیق فضیلت ماه رجب باید به مضمون دعاها دقت کنیم و با بررسی ادعیه به مفاهیم اعتقادی می‌رسیم که برگرفته از قرآن است.

وی بیان کرد: در آیه 111 سوره اسراء «وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا؛ ستایش مخصوص خداست که نه هرگز فرزندی برگرفته و نه شریکی در ملک خود دارد و نه هرگز عزت و اقتدار او را نقصی رسد که به دوست و مددکاری نیازمند شود، و پیوسته ذات الهی را به بزرگترین اوصاف کمال ستایش کن.»، به وحدت و کمال الهی اشاره شده که در ادعیه آن‌ها را تکرار می‌کنیم.

مصائبی ادامه داد: آیه 26 سوره آل عمران «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ بگو (ای پیغمبر): بار خدایا، ای پادشاه ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و سلطنت بخشی و از هر که خواهی ملک و سلطنت بازگیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی.»، نیز بزرگی خدا و مالک هستی بودن و قدرت پرودگار را نشان می‌دهد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مضامینی همچون سبک زندگی اسلامی تأکید شده است، ابراز کرد: در مضمون دعاهای ماه رجب نیز تحلیل‌ها و برداشت‌های بسیاری می‌توان استخراج کرد که برخی از این تحلیل‌ها به معرفی الگوی مناسب زندگی عصر کنونی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه برخی از این ادعیه به شرایط حاکم بر زمان زندگی اهل‌بیت(ع) در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اشاره دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم با استخراج مفاهیم نهفته در آن‌ها، این سبک زندگی را با شرایط فعلی خود تطبیق دهیم و شاخص‌ها را در زندگی خود پیاده کنیم.

این مسئول مدح و ثنا، نیایش عارفانه و اقرار به توحید را از مفاهیم پایه در ادعیه ماه رجب دانست و گفت: اگر به اعمال ام داود دقت کنیم، می‌بینیم که به توحید بسیار اشاره شده و حتی خواندن سوره توحید نیز در این ایام مورد تأکید قرار گرفته که در واقع در این مورد نیز بحث وحدانیت مطرح است.

مصائبی با اشاره به اینکه در شأن نزول سوره توحید نیز وحدانیت خدا محور قرار گرفته است، اظهار کرد: با خواندن این سوره و دیگر ادعیه در ماه رجب به فقر ذاتی خود اعتراف می‌کنیم و به تضرع و انابه روی می‌آوریم تا آنچه از عاطفه قلبی ما می‌جوشد را به زبان جاری ‌کنیم و در واقع این کار فطرت انسان را از غبار پاک می‌کند.

وی در مورد اینکه چرا برخی ماه‌ها دارای فضیلت بیشتری بوده و اعمال خاصی در آن سفارش شده است، یادآور شد: یک پزشک دارو را برای زمان خاص و به اندازه معینی تجویز می‌کند؛ طبیب دینی ما هم اهل‌بیت(ع) هستند و ما را برای بهره‌مندی بیشتر از فضیلت روزها و ماه‌هایی هدایت کردند که قداست بیشتری دارد.

شاخص‌های سبک زندگی در ادعیه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زنجان با تأکید بر اینکه طبق بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید شاخص‌های ساماندهی شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از ادعیه استخراج کنیم، افزود: در واقع این دعاها یک آدرسی است تا با درک مفاهیم و عمل به آن‌ها یک موج از طریق خودسازی در جامعه ایجاد کند.

این مسئول با اشاره به اینکه خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی، محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هستند، تصریح کرد: خودسازی را می‌توانیم از ماه رجب و با دعاهای این ماه شروع کنیم؛ مفاهیم اعتقادی در ادعیه این ماه پرتکرار است که می‌توانیم آن‌ها را در وجود خود تقویت کنیم.

وی اظهار کرد: البته مدح و تسبیح خداوند هم آدابی دارد و یکی از آداب آن، طهارت است و آن را می‌توان در طهارت ظاهری با اعمالی همچون وضو گرفتن و طهارت باطنی و پاکی قلب یافت، حتی در اقرار به توحید نیز باید افکار و اعمال خود را از شرک به خداوند زدود.

مصائبی ادامه داد: برای یک مملکت توحیدی نیز ذلت است که به قدرت‌های دیگر پناه ببرد و کشور دیگری را بزرگ بداند، در حالی که به قدرت و وحدانیت پروردگار اقرار می‌کند. شهید سلیمانی هم مانند همه ما یک انسان بود، اما ویژگی‌ای که او را متمایز می‌کرد، اخلاص و اعتقاد عملی به توحید بود.

انتهای پیام
captcha