علمای شیعه هند خواستار لغو قانون شهروندی شدند
کد خبر: 3865448
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷

علمای شیعه هند خواستار لغو قانون شهروندی شدند

گروه بین‌الملل ــ علمای شیعه هند در نماز جمعه امروز که در مسجد جامع شیعیان دهلی برگزار شد، خواستار لغو قانون جنجالی اعطای حق شهروندی این کشور شدند.

به گزارش ایکنا از هند؛ مولانا محسن نقوی، امام جمعه مسجد جامع شيعيان دهلی (كشميری گيت) هند، گفت: این قانونِ (اعطای حق شهروندی) مغایر با قانون اساسی که از سوی دولت مرکزی به تصویب رسید، یک موضوع نگران کننده است.

وی افزود: در حقیقت، این قانونی است که هم مردم و هم کشور را تقسیم خواهد کرد و خود آن آشکارا به معنای نقض قانون اساسی است.

مولانا محسن نقوی گفت: این قانون تهدیدی برای تمامیت ملی است، بنابراین ما از دولت می‌خواهیم که از اجرای آن صرف نظر کند. از آن‌ها درخواست می‌کنیم که قوانینی وضع شود که به یکپارچگی و اتحاد و انسجام کشور لطمه وارد نکند.

برخی از علما نیز پس از خطبه‌های نماز جمعه، این قانون را که بر اساس تبعیض مذهبی ارائه شده را محکوم و اعلام کردند: دولت باید از تقسیم مردم به دلایل مذهبی خودداری کند و نباید از حقوق قانون اساسی مردم تجاوز کند.

پس از نماز جمعه، مردم و علمای شیعه دهلی نیز تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

ادامه تظاهرات در هند

 اعتراضات امروز مردم هند به قانون تبعیض آمیز شش نفر کشته و صدها نفر زخمی بر جای گذاشت. تظاهرات علیه قانون جدید شهروندی امروز بعد از نماز جمعه در ایالت‌ها و شهرهای مختلف هند از جمله دهلی برگزار شد.

 در دهلی علاوه بر مسجد تاریخی جامع دهلی و قلعه سرخ و خیابان‌های جنتر منتر و دیگر مناطق دهلی تظاهراتی برگزار شد. در چند جای مختلف دهلی درگیری‌هایی میان پلیس و معترضان رخ داد که طی آن ده‌ها نفر زخمی و صدها نفر بازداشت شدند.

بیشترین درگیری‌ها در ایالت اوتارپرادش صورت گرفت و طی آن شش نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. در ایالت اوتارپرادش بعد از نماز جمعه مردم شهرهای سمبل میرته سهارنپور و بیجنور و دیگر شهرها تظاهرات اعتراض‌آمیز برپا کردند.

در این اعتراضات علاوه بر فعالان هندو، فعالان سیاسی، دانشجویان و گروه‌های جامعه مدنی از پیروان ادیان مختلف نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha