مشهد؛ قطب نشر دینی و معنویت در منطقه
کد خبر: 3859820
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹

مشهد؛ قطب نشر دینی و معنویت در منطقه

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد با بهره‌مندی از سنت و همچنین سنت‌های اصیل حوزه کهن خراسان در عرصه اندیشه‌ورزی و روش‌های مدرن در مشهد، به عنوان قطب نشر دینی و معنویت در منطقه و آن هم در جوار امام رضا(ع) تبدیل شده است.

مشهد؛ قطب نشر دینی و معنویت در منطقهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز پنجم آبان ماه در مراسم بزرگداشت کتاب، کتابدار و کتابخوانی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور جمعی از مسئولین فرهنگی و شهری استان در محل هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه امر قدسی در مشهد ساحتی نیست، خاطرنشان کرد: در واقع نخبگان فرهنگی و هنری هستند که لایه‌های ماندگار این امر قدسی را در زیست مسلمانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی نشان می‌‍دهند.

وی با بیان اینکه در زمانه کنونی زبان جهانی، کتاب است، کتابی که محدود به تمایزات قومی و جغرافیایی نیست، عنوان کرد: ادبیات، شعر، رمان و نمایشنامه از تاثیرگذارترین قالب‌های فرهنگی هستند و همگی خود را در بستر کتاب نشان می‌دهند، این در حالی است که محاسن اهل‌بیت(ع) نیز از طریق کتاب و این رساله جهانی نیز قابل انتقال بوده و به نوعی باید گفت که کتاب بستری برای انتقال تجارب و میراث فرهنگی گذشته به نسل معاصر و عرصه تضارب‌آرا فراهم می‌کند.

مرورید افزود: امام علی(ع) نیز در خصوص تضارب‌آراء فرمودند: «آراء خود را با یکدیگر در میان گذارید تا اندیشه درست پدید آید» و از این رو باید گفت که در دوران معاصر با توجه به اینکه شبکه‌های مجازی به نوعی رقیبان کتاب‌ها به وجود آمده‌اند اما با این وجود باید یادآور شد که هنوز هم پادشاه محتشم بی‌منازع، کتاب است که هم محصول تضارب آراست و هم شیوه نهادینه برای تحقق تضارب آراء به‌شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در کنار بحث سنت تضارب‌آراء، سنت مناظره رضوی و اعتبار احسن میراث فرهنگی نیز به میان می‌آید که نیازمند بازتولید آن برای گسترش نهضت روشن‌اندیشی به عنوان یکی از حلقه‌های مفقود برای تمدن نوین اسلامی هستیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه سنت و سیره امام رضا(ع) فرهنگ یادگیری، گفت‌وگو، تامل، مدافع و تعهد به نسل جوان و معاصر نشان را می‌دهد، عنوان کرد: از این رو باید گفت که با توجه به اینکه ما سر سفره نعمت فرهنگی و معنوی امام مهربانی‌ها هستیم، این امر نه تنها منبع الهام بخش برای معنویت در دوران معاصر است، بلکه منبع الهام بخشی برای یک فرهنگ پویا و خلاق نیز به‌شمار می‌رود.

کتاب خواندن در کنار امام رضا(ع) شاخصه‌ عقلانیت

مروارید اظهار کرد: امروزه فضایی را در کنار مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج(ع) شاهد هستیم که کتاب خواندن یک شاخصه عقلانیت محسوب می‌شود و به نوعی از شاخصه‌های عقلانیتی است که امام‌رضا(ع) به آن اشاره کردند و ما امروز شاهد توسعه و رشد آن هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: همان‌طور که امام رضا(ع) فرموده‌اند شیوه‌ای که در این آموزه‌ها آموزش می‌دهند، مخاطب قرار دادن انسان فارغ از سلیقه، نژاد و ملیت است و به نوعی خطاب امام(ع) نیز خطاب جهانی است و فطرت انسانی را در اینجا مورد توجه قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: از این رو امیدواریم که با کمک همه نخبگان فرهنگی، هنری و با نهضت کتابخوانی سبد کالای فرهنگی و خرید کتاب در کنار سبد کالای اقتصادی جزو سنت‌های ما مشهدی‌ها قرار گیرد، زیرا هنگامیکه چرخه خرید کتاب و کتابخوانی یک عادت و یک امر معروف در میان خانواده‌های مشهدی مطرح شد، در آن هنگام می‌توانیم بگوییم که آن جامعه اخلاقی که غایت هر مدینه فاضله و سنت پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) است را توانسته‌ایم محقق کنیم.

در جنگ سرانه وضعیت خوبی نداریم

سرهنگ محمد حسین‌زاده، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) در ادامه، سخنرانی خود را تحت دکترین تقریظ و جنگ سرانه‌ها قرار داد وخاطرنشان کرد: هموراه ما در جنگ سرانه وضعیت خوبی نداریم زیرا اگر سرانه ما با سرانه جهانی تفاوت دارد علت این تفاوت را در سرانه فرهنگی می‌دانم، زیرا با توجه به اینکه این سرانه فرهنگی به میزان مطالعه در کشور مرتبط است مواجه می‌شویم و متوجه خواهیم شد که دراین زمینه وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه آمارهایی که سرانه ما را نشان می‌دهد متفاوت است، اظهار کرد: با توجه به آماری که در دست من است، نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در ایران 75 دقیقه است که از این زمان تنها 15 دقیقه به مطالعه کتاب، 21 دقیقه برای ادعیه، 32 دقیقه به مطالعه روزنامه و آنچه که به مباحث خبری و شبکه‌های اجتماعی مربوط است، اختصاص داده می‌شود.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه که شاید به عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولین این حوزه به‌شمار می‎رود، زیرا اگر بنا باشد که مصرف انرژی را مدیریت کنیم باید منشا آن را میزان سرانه مطالعه دانست زیرا که اگر سرانه مطالعه رشد داشته باشد می‌توان امیدوار بود که سرانه مصرفی انرژی ما نیز کاهش و سرانه مصرف موارد مفید مانند سبزیجات و میوه‌جات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: در واقع تمامی این امور با یکدیگر ارتباط غیرمنطقی نداشته بلکه رابطه کاملا مستقیمی دارند و هر اندازه که فکر رشد پیدا کند آنچه که در سطح زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم نیز رشد پیدا خواهند کرد و دچار تغییر و تحول خواهند شد.
وی اظهار کرد: من معتقدم که رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های ابتدایی پس از جنگ با یک برنامه مدون شده کتاب تقریظ می‌کردند. همه ما می‌دانیم کتاب‌هایی که ایشان در عرصه‌های مختلف مطالعه می‌کنند، گسترده است اما آنچه که مردم در بیان تقریظ با آن مواجه هستند کتب دفاع مقدس و کتبی که مربوط به ایثار و شهادت است.

حسین زاده ادامه داد: همچنین کتاب‌هایی که ایشان در طی این مدت تقریظ کردند را اگر ما بخواهیم از سال 68 تا کنون بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که کتاب‌ها، سبک آن‌ها، مدل نوشتن و همچنین بیان خاطرات شفاهی آن‌ها نیز به مراتب رشد کرده‌اند.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: با مطالعه کتاب شهید حججی با این نکته مواجه خواهیم شد که این شهید کتاب شهیدان دیگر را مطالعه کرده است، به گونه‌ای که رهبر انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه این کتاب، کتاب خوبی است موجی را ایجاد می‌کنند و با تفریظ این کتاب و یا هر کتاب دیگری باعث می‌شود که آن کتاب چندین بار به چاپ برسد.

وی عنوان کرد: در واقع شهید حججی و بسیاری از شهدای مدافع حرم فرهنگ دفاع مقدس را از کتاب‌های که مقام معظم رهبری معرفی کرده است، فرا گرفتند. مشکل ما در اینجاست که نوجوان امروز ما نه کاوه شاهنامه را می‌شناسد و نه کاوه‌ای که در عرصه جنگ وارد میدان شد.

حسین‌زاده با بیان اینکه کار ما سخت اما در عین حال آینده‌ساز است، خاطرنشان کرد: این شعاری که گام دوم انقلاب را با کتاب برمی‌داریم را باید مورد توجه قرار داد، زیرا ما نمی‌توانیم گام دوم را برداریم اما حواسمان به گذشته و تاریخ خودمان نباشد که در این راستا مقام معظم رهبری نیز در گام دوم انقلاب می‌فرمایند که از زمان کورورش تاکنون تنها امتی که با دخالت مستقیم بیگانه در ایران حضور داشته، حکومت پهلوی است.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) تاکید کرد: از این رو اگر بناست که گام دوم برای نوجوان و جوان ما ساده‌تر شود، چاره‌ای جز اینکه به تاریخ مراجعه کند، ندارد.

انتهای پیام
captcha