«كتابگردی» مدیران فرهنگی در شیراز
کد خبر: 3859228
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰

«كتابگردی» مدیران فرهنگی در شیراز

گروه فرهنگی ـ همزمان با هفته كتاب و كتابخوانی، برنامه «كتابگردی» به‌منظور بازدید از برخی از كتابخانه‌ها و كتابفروشی‌ها با حضور جمعی از مدیران فرهنگی استان فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، صابر سهرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس؛ روح‌الله‌ منوچهری، مدیر کل کتابخانه‌های استان؛ ابراهیم گشتاسبی‌راد، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز و مدیر انتشارات نوید شیراز با همراهی خبرنگاران و عکاسان حوزه فرهنگ شب گذشته، 2 آذرماه در راستای آیین «کتاب گردی» از مجموعه فرهنگی و کتاب‌فروشی «بوک لند»، «کتاب فروشی دنیای کتاب خرد» و همچنین کتابخانه عمومی «ابوریحان بیرونی»، به منظور تقدیر از دست‌اندرکاران این مجموعه‌ها، بازدید و سرکشی کردند.
صابر سهرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این آیین گفت: چند سالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسمی را برجای گذاشته‌اند و به‌مناسبت ایام «کتاب‌گردی» مسئولان حوزه فرهنگ به سراغ مراکز کتاب و کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌های سطح شهر می‌روند تا بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و رونق هر چه بیشتر دانایی و علم و فرهنگ و هنر تاکید شود و این حرکت فرهنگی باعث تشویق و ترغیب دوست‌داران و دست‌اندکاران کتاب شود.
وی خطاب به دست‌اندکاران کتاب گفت: کاری که شما انجام می‌دهید اشاعه فرهنگ و هنر است و کسانی که در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در حال فعالیت هستند باعث کمک و رونق و گسترش سرانه مطالعه در کشور خواهند شد و می‌توان به جرات گفت که این حرکت بسیار بزرگ و تاثیر گذاری در این حوزه است و حمایت مقامات ارشد فرهنگی کشور و استان نیز در این راستا در جای خود قرار دارد و ما وظیفه داریم تا در هر زمان و هر مکان و هر موقعیتی که برای توزیع، نشر، چاپ کتاب، رونق سواد و دانش و فرهنگ تلاش می‌شود، حضور پیدا کرده و در کنار آن‌ها باشیم و حتی در هنگام صرف غذا نیز کتاب را داشته باشیم و غذایمان کتاب باشد.

مراکز کتاب در کنار ارائه کتاب فکر و برنامه داشته باشند
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه وجه تشابهی میان کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها است، گفت: هر دو این مکان‌ها، کتاب را به دست مصرف‌کنندگان و دوست‌داران این حوزه می‌رسانند و شاید از این بابت نزدیک‌ترین غرابت را داریم.
وی افزود: در دنیای امروزی زمانی که خدمتی در حوزه کتاب ارائه می‌شود، قبل و بعد از آن باید فکرهایی و برنامه‌هایی برای مخاطب ایجاد شود که در کافه کتاب‌ها و مراکز کتاب؛ این امر به‌خوبی قابل مشاهده است و وجود دارد و نشست‌های کتاب، نقد کتاب و خوانش کتاب و از این قبیل جزو این مهم محسوب می‌شود و امیدواریم این فضاها در حوزه‌های کتابخانه‌ها و ناشران و کتاب فروشی‌ها هم بیشتر شود.

باغ فرهنگ به فضایی برای مطالعه تبدیل می‌شود
ابراهیم گشتاسبی‌راد، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز ضمن اعلام وعده راه‌اندازی باغ فرهنگ در فرهنگ شهر شیراز و تبدیل آن به محلی برای فضای مطالعاتی و کافه کتاب، به تشکیل کافه کتاب‌ها اشاره كرد و گفت: در این مجموعه‌های فرهنگی، جوان‌های کتاب‌خوان جذب می‌شوند و محلی برای گفت‌وگو و نقد کتاب خواهد شد.
وی اظهار كرد: شب‌های شعر و کتاب‌خوانی، داستان‌خوانی نیز از جمله اتفاقات خوب فرهنگی است که در مراکز کتاب لازم است و همچنین داستان‌هایی که به محله‌های قدیم شیراز مربوط است، را می‌توان با حضور خود نویسندگان به همان محله برد و در همانجا خوانده شوند و از همین محله‌ها کتاب‌خوان‌ها را جمع کنیم و گرد هم آوریم.

فارس‌شناسی و شیرازشناسی در قفسه‌های کتاب گنجانده شود
داریوش نویدگویی، ناشر برتر كشوری و مدیر انتشارات نوید شیراز نیز در این آیین گفت: شیراز نیاز دارد تا در مجموعه‌های بزرگی کتاب‌های مورد استفاده و علاقه شهروندان را به گونه دائمی ارائه دهد و باید دانست که کار برای کتاب و نشر، عمر نوح، صبرایوب و گنج قارون می‌خواهد و از همه مهم‌تر سرمایه معنوی، عشق و علاقه مدیران کتاب‌فروشی‌ها و دست‌اندرکاران کتاب و کارکنان آن را می‌طلبد.
وی با تأكید بر اینکه مراکز کتاب بهتر است به سمت برپایی برنامه‌هایی همچون عصر شعر با حضورنویسنده، شاعر و پدیدآورندگان کتاب و تازه‌های نشر بروند، افزود: در حوزه فرهنگ و کتاب باید تحمل و تلاشمان را برای کسب بازار فروش، بالا ببریم و بخش فارس‌شناسی و شیرازشناسی را در قفسه‌های کتاب رشد دهیم و گسترش داده تا به‌عنوان شهری که داعیه گردشگری داخلی و خارجی داریم، بتوان به ارائه داشته‌های شهر و استانمان حتی با ظرفیت شهرستان‌ها بپردازیم و درباره شعرا و بزرگان حوزه علم و اندیشه و هنر، منابع ارزشمندی را ذخیره داشته باشیم.
بنا بر این گزارش، اولین بازدید مدیران فرهنگی فارس در این مراسم كتابگردی در خیابان ارم شیراز و در سایه برگ‌ریز پاییزی با کتابفروشی بوکلند آغاز شد. بوکلند از مجموعه کتابفروشی‌های زنجیره‌ای است که کمتر از یک سال است که پایش به شیراز نیز باز شده است. این مجموعه قریب به ۱۵هزار جلد کتاب دارد؛‌ افزون بر این دارای بخش‌های موسیقی، تجسمی، کودک و نوجوان و کافه نیز هست.
طی سال‌های گذشته اقبال مردم به کتابفروشی‌های چندمنظوره افزایش یافته است و تمهیداتی همچون ایجاد جایی برای مطالعه، ملاقات و نیز سرگرمی کودکان و نوجوانان باعث شده است، خانواده‌ها این مکان‌ها را حتی برای تفریح نیز برگزینند. با این حال شور و شوق در کتابفروشی‌هایی که به دلیل قدمت بسیارشان عطر و بویی نوستالژیک برای کتاب‌خوانان دارند، همچنان وجود دارد و هنوز هم بسیاری هستند که ساعت‌ها راه را طی می‌کنند تا به جایی برسند که از کودکی برای خرید کتاب به آنجا مراجعه می‌کردند.
کتابفروشی خرد در خیابان مشیر فاطمی شیراز از آن دست کتابفروشی‌های قدیمی است و از همین رو است که صاحبان کتابفروشی‌های قدیمی به خاطر مشتریانشان حاضر به تغییر جا و مکان نیستند. کتابفروشی خرد در گذشته در فلکه شهرداری قرار داشت و از آن رو خرد نام دارد که بنیان‌گذار آن شاعری بوده است که تخلص خرد داشته است و عصرها در خیابان‌ها با خوانش شعر، رهگذران را به خواندن دعوت می‌کرده است.
هم‌اکنون این کتابفروشی بیش از ۲۵هزار عنوان کتاب دارد. بارش باران شدید و مداوم در هفته گذشته باعث شد تعدادی از کتاب‌های این کتابفروشی آبگرفته شود و این موضوع یکی از نگرانی‌های این کتابفروشی قدیمی بود و قرار بر این شد تا با هماهنگی شهرداری منطقه این مسئله بزودی رفع شود.
بازدید از کتابخانه عمومی ابوریحان پایان‌بخش برنامه کتابگردی امسال بود. کتابخانه ابوریحان بیرونی با بیش از نیم قرن سابقه در دروازه کازرون شیراز قرار دارد. این کتابخانه ۳۳هزار جلد کتاب داد و ۲هزار و ۵۰۰ نفر عضو آن هستند. بنا بر آمار ماهانه ۳هزار و ۵۰۰ جلد کتاب از این کتابخانه به امانت می‌رود و طی یک سال گذشته با تبلیغات بسیاری که صورت گرفته است، میزان امانت کتابهایش بیش از دو برابر شده است.
این کتابخانه از آن رو اهمیت دارد که در منطقه‌ای کمتر برخوردار و پرجمعیت از شیراز قرار دارد و هم‌اکنون تئاتر شهر نیز در دل این مجموعه جای گرفته است که فرصتی بسیار خوب برای اهالی هنر نیز فراهم کرده است.
یادآور می‌شود، هفته کتاب با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ آبانماه در سراسر کشور آغاز شد و تا ۵ آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha