مخطوطات دینی زیادی در الجزایر خاک می‌خورند
کد خبر: 3857598
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
رایزن سابق فرهنگی ایران در الجزایر:

مخطوطات دینی زیادی در الجزایر خاک می‌خورند

گروه حوزه‌های علمیه ــ رایزن سابق فرهنگی ایران در الجزایر با تأکید بر لزوم گسترش تعامل دانشگاهی ایران و الجزایر گفت: مخطوطات دینی زیادی از جمله آثار دوره فاطمیون در الجزایر خاک می‌خورند که نیازمند احیا هستند.

مخطوطات دینی زیادی در الجزایر خاک می‌خورند/ لزوم گسترش تعامل دانشگاهی ایران و الجزایربه گزارش ایکنا امیر موسوی، رایزن سابق فرهنگی ایران در الجزایر، امروز، 25 آبان‌ماه، در نشست بررسی جریانات فکری الجزایر در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم با بیان اینکه الجزایر بعد از سودان بزرگترین کشور آفریقایی است و البته در ایران خیلی شناخته شده نیست، گفت: بزرگترین انقلاب آزادی‌بخش دنیا در این کشور رخ داد و بعد از 130 سال مردم الجزایر، استعمارگران فرانسوی را از کشور خود بیرون راندند.
 
وی با اشاره به جنایات فرانسویان در این کشور، افزود: این کشور در طول 30 سال جمعیتش به هیچ اندازه‌ای افزایش نیافت؛ زیرا مردم زیادی به دست آنان کشته شدند؛ این کشور همیشه در قبل و بعد از اسلام همواره مستعمره بوده است؛ قبل از اسلام تحت سلطه رومی‌ها و بعد از آن هم عثمانی‌ها و فرانسوی‌ها مسلط شدند.
 
موسوی با بیان اینکه در سال 61 هجری، اسلام وارد الجزایر شد، تصریح کرد: فرستاده یزید با لشکری وارد این کشور شد و حاکم این کشور که زنی به نام کاهینه بود، اسلام را پذیرفت، ولی این لشکر گفتند که ما آمده‌ایم که بمانیم و حکومت کنیم که درگیری و جنگ میان لشکر یزید و مردم این کشور ایجاد شد و 16 سال هم طول کشید تا اینکه سرانجام فرماندهان لشکر فرستاده شده، از سوی یزید شکست خوردند و کشته شدند.
 
اماذیقی‌ها
رایزن فرهنگی سابق ایران در الجزایر با ذکر اینکه در این کشور بربرهایی هستند(اماذیقی‌ها) که میانه خوبی با عرب‌های مسلمان ندارند و هر کسی که می‌خواهد خودش را باکلاس نشان دهد عرب نمی‌نامد، تصریح کرد: این قوم دنبال خودمختاری هستند و دوست ندارند با دولت الجزایر باشند و همواره هم شاهد اعتراضات آنان هستیم. البته این گروه چون سه دسته هستند و با هم اختلاف دارند؛ سبب تضعیف آنان شده است و از جمله این گروه‌ها، فرقه اباضیه یا همان خوارج هستند که افرادی مرتب و منظم هستند و از جهت تعاملات اجتماعی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که حتی یک فقیر هم در میان آنان یافت نمی‌شود.
 
موسوی با بیان اینکه اباذیقی‌ها 5 دسته هستند، اظهار کرد: جریان دیگر عرب‌ها هستند و البته همگی مردم این کشور هم مسلمان هستند. از طرفی فعالیت مسیحیان در این کشور ممنوع و زیرزمینی است؛ مسلمین هم چند دسته هستند؛ محمود شعلان که رئیس همه زوایای الجزایر است، یکی از این فرقه‌هاست که فرقه مورد احترامی است و مراکز قرآنی و ترویج صوفی‌گری دارند. قسمت دوم سلفی‌ها هستند که یک گروه سلفی جهادی و گروه دیگر سلفی علمی هستند، ولی تقریباً رهبری هر دو جریان نزدیک به یکدیگر است. 
 
وی با پرداختن به اینکه سلفی‌ها قدرت زیادی دارند، اضافه کرد: بوتفلیقه با گروه‌های مسلح در کوهستان‌ها توافق کرد تا سلاح خود را زمین بگذارند، ولی قبول نکردند؛ تا اینکه بوتفلیقه دست به دامان علمای عربستان شد تا با این گروه‌ها صحبت کرده و آن‌ها را راضی کنند و عربستان هم در برابر، خواستار واگذاری اختیارات مساجد و مسائل دینی این کشور به آنان شد و به گروه‌های مسلح پول زیادی هم پرداخت شد و جنگ با این روش نادرست تمام شد. وزارت اوقاف و مساجد در دست وهابیون و سلفی‌ها است. البته به تدریج با تربیت 50 امام در الازهر که گرایش ضداخوانی دارند در حال کاهش قدرت سلفی‌ها و وهابیون در این کشور هستند.
 
تقید بالای مردم الجزایر به دین
 
موسوی با اشاره به تقید زیاد مردم الجزایر به روزه افزود: البته فرانسوی‌ها تلاش کردند تا از طریق اماذیقی‌ها تظاهرات ضدروزه راه بیندازند، ولی موفق نشدند؛ مردم آن قدر مقیدند که روز جمعه مغازه‌ها بسته است؛ همچنین مغازه‌ها یک ساعت به نماز خرید و فروش خود را تعطیل می‌کنند. این در حالی است که حکومت هم اجباری نکرده است.
 
وی با بیان اینکه صوفیه پایگاه مردمی خوبی دارند، ولی جرئت حضور در عرصه اجتماعی و ایجاد تشکل دولتی را ندارند و علاقه نشان نمی‌دهند، تصریح کرد: این گروه احتمالاً میان لائیک‌ها، سلفی‌ها و اخوانی‌ها گیر کرده‌اند و قدرت درگیری ندارند، گرچه زمینه رشد آنان فراهم است؛ زیرا بهترین اقتدار کشاورزی و پایگاه مردمی را دارند.
 
موسوی اضافه کرد: در الجزایر در زمینه علوم قرآنی و حدیث و مؤسسات مربوطه همچنین سیاسی و ادبیات هم اقدامات خوبی شده است و مراکز مرتبط و فعالی دارند؛ همچنین مخطوطات زیادی دارند که فهرست شده؛ تفاسیر بسیار خوبی از علمای قدیم دارند و مخطوطات غزالی نیز وجود دارد.
 
سرمایه تاریخی
 
وی اظهار کرد: اگر بتوانیم این مخطوطات را احیا کنیم، به ویژه مخطوطات دوره فاطمیون، سرمایه تاریخی و علمی بسیار گرانقدری خواهد بود؛ حتی در  مباحث غیردینی هم آثار بسیار خوبی وجود دارد.
 
موسوی با اشاره به گروه «جمعیت العلما» تصریح کرد: این جمعیت سیستم کارمندی دارد و کاملاً بی‌خاصیت است و مسئولان آن محافظه‌کار و ترسو هستند. البته برخی از آنان هم بر ضد ایران هستند. البته گروهی منزوی هستند و هیچ جایگاه اجتماعی ندارند. رابطه علمی ما با این کشور این طور است که از الجزایر افرادی به ایران می‌آیند؛ لذا اگر خود دانشگاهیان ما برای رفتن به این کشور پیشقدم شوند و کارهای علمی میان ایران و این کشور به خصوص در سطح دانشگاهی رشد کند، می‌توانیم از سرمایه‌های علمی بهره ببریم.
 
وی با بیان اینکه تعداد شیعیان این کشور هم زیاد است، بیان کرد: متأسفانه اجازه فعالیت مذهبی را به آنان نمی‌دهند و مسجدی هم ندارند، ولی شخصیت‌های سیاسی شیعه برجسته و مشهوری دارند.
انتهای پیام
captcha