اجلاس سراسری «نماز و مدرسه» برگزار می‌شود
کد خبر: 3857315
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

اجلاس سراسری «نماز و مدرسه» برگزار می‌شود

گروه فرهنگی - کارشناس ارزیابی ستاد اقامه نماز همدان در جلسه تمهید مقدمات برگزاری اجلاس سراسری نماز، گفت: اجلاس سراسری نماز در آذرماه با عنوان نماز و مدرسه برگزار می‌شود.

اجلاس سراسری نماز یک رویداد فرهنگی عظیم در کشور استبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شاکری، کارشناس ارزیابی ستاد اقامه نماز استان همدان، در نشست برنامه‌ریزی برگزاری اجلاس استانی نماز، ضمن اشاره به احادیثی از پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: اجلاس سراسری نماز امسال با عنوان نماز و مدرسه در 14 آذرماه سال جاری در استان گلستان با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه اجلاس سراسری نماز یکی از عظیم‌ترین رویدادهای فرهنگی در کشور است، ادامه داد: هدف اصلی برگزاری این اجلاس ترویج و توسعه اهمیت نماز به‌ویژه در مدارس بین دانش‌آموزان است.

شاکری با اشاره به پیام‌های مقام معظم رهبری که هرساله در خصوص اجلاس نماز می‌فرمایند، عنوان کرد: ارسال پیام از سوی مقام معظم رهبری از نشانه‌ اهمیت بالای برگزاری این اجلاس است. 

وی افزود: اجلاسی که  در سطح استان برگزار می‌شود با هدف رونق نماز در مدارس است که به همین منظور برنامه‌های بسیاری برای مدارس درنظر گرفته شده است.

شاکری بیان کرد: امسال پیش از اینکه اجلاس ملی و سراسری نماز در کشور برگزار شود باید در تمامی مدارس به صورت استانی برگزار شود و بایستی تمامی دستگاه‌ها به برگزاری نماز در دستگاه آموزش وپرورش کمک کنند.

وی بیان کرد: یکی از این برنامه‌ها در نظر گرفتن امام جماعت برای برگزاری نماز به‌صورت جماعت یک نوبت در هفته در مدارس است. پس از ارزیابی که در سال 97 انجام شد و گروه‌بندی‌هایی که امسال انجام شد از تمامی دستگاه‌هایی که در بحث نماز فعالیت داشتند تجلیل خواهد شد.

شاکری تصریح کرد: از اهداف برگزاری این اجلاس معرفی الگوهای موفق در نماز و ایجاد انگیزه برای خدمت بیشتر در بحث نماز همچنین شناسایی فعالان و خادمان نماز از دیگر اهداف این اجلاس است.

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسنی‌حلم، رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان، در جلسه برنامه ریزی برگزاری اجلاس استانی نماز اظهار کرد: قرآن کریم اهمیت کار پیامبر صلی‌الله علیه و آله را مشخص کرده و در آیه ۲ سوره جمعه فرموده است "هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند."

وی ادامه داد: تلاوت قرآن، تزکیه انسان‌ها، تعلیم، حکمت چهار نکته اساسی این آیه است که  فرآیند این ۴ نکته و تلفیق آن ترییت است لذا هدف و وظیفه ذاتی پیامبر صلی‌الله علیه و آله تربیت است.

حجت‌الاسلام حسنی‌حلم بیان کرد: مبنای خلقت دنیا تربیت انسان بوده و همه اینها ابزار هستند برای اینکه انسان به رشد برسد، حال برای تحقق این امر در جامعه باید تلاش بسیار کرد و از امکانات به نحو حداکثری استفاده کنیم و در مسیر پیامبر صلی‌الله علیه و آله و ائمه معصوم علیهم‌السلام گام برداریم.

وی با بیان اینکه کار خدا و پیامبرانش تربیت است، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ستاد اقامه نماز برای رسیدن به این هدف نهایی است، چراکه تربیت امر مهمی است و مهم‌تر از این امر در عالم وجود ندارد و نخستین معلم خدا است که انسان را از ظلمت به سمت نور هدایت می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز همدان از برگزاری اجلاس استانی نماز در ۱۰ آذر خبر داد و گفت: به دلیل اهمیت نماز در مدارس، اجلاس‌ها با رویکرد دانش‌آموزی در سطح شهرستان‌ها در حال برگزاری است که تاکنون سه اجلاس برگزار شده و همه با محوریت دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: هدف از نام گزاری اجلاس امسال تحت عنوان «نماز و مدرسه» این است که تلاش شود موانع نماز در مدارس برداشته شود و هر سال بر تعداد مدارسی که نماز جماعت برگزار می‌شود اضافه شود.

در این جلسه همچنین حجت‌الاسلام علی تمیمی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان همدان نیز اظهار کرد: طرح ملی مبین ویژه مدیران مدارس آموزش و پرورش همه ساله برگزار می‌شود و  برای معلمان مدارس و معلمان غیر پرورشی که دارای دایره نفوذ هستند، نیز دوره آموزشی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار برای معلمان دانش‌آموزان پسر در سن بلوغ طرح جداگانه برگزار خواهد شد و برای انجمن اولیاء و مربیان مدارس نیز دوره‌هایی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام تمیمی از برگزاری نشست‌های دانش‌آموزی خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۲۵۰ الی ۳۰۰ نشست در سطح استان برگزار خواهد شد و مسابقه کتابخوانی، جشنواره‌های دانش‌آموزی، حضور ۱۵۰ ائمه جماعات ادارات و ارگان‌های نظامی در مدارس فاقد امام جماعات از دیگرفعالیت‌های شاخص در زمینه نماز در مدارس است.

انتهای پیام
captcha