از اجرای ۳ طرح ویژه قرآنی در دانشگاه‌های یزد تا تولید محتوای هنری
کد خبر: 3857301
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

از اجرای ۳ طرح ویژه قرآنی در دانشگاه‌های یزد تا تولید محتوای هنری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان یزد از اجرای ۳ طرح ویژه قرآنی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تولید محتوای هنری در زمینه قرآنی ویژه فضای مجازی در دستور کار این شورا قرار دارد.

از اجرای 3 طرح ویژه قرآنی در دانشگاه‌های یزد تا تولید محتوای هنریبه گزارش ایکنا از یزد، میزگرد «بررسی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان استان» با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی حرزاده، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌‌های استان، حجت‌الاسلام مجید غضنفری، مسئول نهاد رهبری در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان، سیدمجتبی واعظی، عضو شورای مرکزی کانون قرآن و عترت دانشگاه یزد و دبیر کانون قرآن و عترت واحد خواهران دانشگاه یزد در ایکنای یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی حرزاده، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌‌های استان در این میزگرد اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها چند نوع است. فعالیت‌هایی که در قالب آموزشی اجرا می‌شود و فعالیت‌هایی که به‌صورت فوق برنامه اجرا خواهد شد که فعالیت‌های فوق برنامه مبسوط است، شاید مخاطب کمتری داشته باشد ولی تنوع بیشتری دارد و فعالیت‌های قرآنی در قالب آموزش تنوع کمتر ولی مخاطب بیشتری دارد.

وی افزود: قریب 70 گروه آموزشی کلاسی وجود دارد که باید در 16 جلسه تشکیل شود و این بدین معناست که در دانشگاه‌های استان 70 کلاس قرآن تشکیل می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌‌های استان با اشاره به برخی اقدامات انجام شده بیان کرد: در کلاس‌های قرآن رشته معارف در ساعت اولیه کلاس، تلاوتی از آیات کلام‌الله مجید انجام و اساتید در زمینه تجوید موارد لازم را بیان می‌کنند و یک ربع برای این برنامه اختصاص داده می‌شود تا دانشجویان در زمینه قرائت قرآن آمادگی لازم را کسب نمایند.

فعالیت‌ قرآنی در سطح دانشگاه‌ها جای کار بسیار دارد

حجت‌الاسلام حرزاده در پاسخ به چگونگی وضعیت کنونی دانشگاه‌ها در زمینه فعالیت‌های قرآنی گفت: فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌ها آن گونه که باید باشد، نیست و جای کار بسیار است، در جلسه‌ای با حضور یکی از اساتید دکترای زیست شناسی سلولی و محقق و پژوهشگر مبنی بر کشف دارویی برای سرطان برگزار شد، مطرح شد که این اقدام از قرآن استخراج شده است.

از اجرای 3 طرح ویژه قرآنی در دانشگاه‌های یزد تا تولید محتوای هنری

وی ادامه داد: برای هر موضوعی می‌توان به قرآن رجوع کرد و فراتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم قرآن فقط برای هدایت است، این اقدام نیز خود به نوعی فعالیت قرآنی است که در پژوهشی چندساله انجام شده است.

حجت‌الاسلام مجید غضنفری، مسئول نهاد رهبری در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان و مسئول شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان یزد نیز در این نشست گفت: درس دو واحدی تفسیر با حضور اساتید ارائه می‌شود که 30 نفر از اساتید در استان برای تدریس این درس مجوز دارند.

محرومیت دانشگاه‌ها از واحد درسی روان‌خوانی و مفاهیم قرآن

وی ادامه داد: این برنامه عمومی‌ترین فعالیتی است که از هر قشری در رشته‌های مختلف را در بر دارد.

حجت‌الاسلام غضنفری افزود: در دانشگاه آزاد یک درس یک واحدی تدریس می‌شود که متأسفانه دانشگاه‌های دیگر از این واحد درسی محروم هستند و مرتبط با واحد آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی است، آموزش روان‌خوانی و مفاهیم قرآن کریم است، و البته در بقیه موارد جزیره‌ای عمل می‌شود؛ لذا مخاطب کمتری دارد.

وی ادامه داد: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و پیام نور هیئت کارمندی و استادی در حال فعالیت است که در این برنامه هم تفسیر و مباحث اهل بیت کار می‌شود.

مسئول نهاد رهبری در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان گفت: در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشکده شهید صدوقی و دانشگاه یزد آغازین ساعات اولیه روز 3 الی 4 دقیقه در فضای دانشگاه تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پخش می‌شود.

اجرای دوشنبه‌های قرآنی در دانشگاه‌های یزد

وی با اشاره به اجرای طرح دوشنبه‌های قرآنی افزود: در این طرح کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان برجسته استان و کشوری و همچنین قراء دانشجو برگزار می‌شود.

غضنفری برگزاری مسابقات مفاهیم قرآن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور 30 نفر از ائمه جماعات استان، برگزاری کارگاه تدبر در قرآن ویژه جمعی از مسئولان و معاونان نهاد سراسر کشور به میزبانی این استان را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.

وی برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان تفسیر آیاتی که به نوعی مرتبط به مسائل روز جامعه است، و همچنین گام دوم انقلاب را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و بیان کرد: به امید خدا قرار است سه برنامه ویژه در دانشگاه‌ها انجام شود.

برگزاری اولین گردهمایی فعالان قرآنی دانشگاه‌های یزد

غضنفری ادامه داد: اولین اقدام اواخر امسال با برگزاری اولین گردهمایی فصلی فعالان قرآنی دانشگاه‌های استان رقم خواهد خورد که با حضور نه تنها کسانی که کار اجرایی انجام می‌دهند بلکه هر کسی در حوزه قرآن موفقیتی کسب کرده باشد برگزار می‌شود.

از اجرای 3 طرح ویژه قرآنی در دانشگاه‌های یزد تا تولید محتوای هنری

وی تشکیل کانون‌های قرآن و عترت را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد و افزود: در این طرح در مطالعه‌ای که صورت می‌گیرد، می‌بینیم که بیشترین تأکیدات قرآن روی چه موضوعی بوده است که در قالب تشکیل کانون به عنوان مثال کانون احسان و نیکوکاری، امر به معروف و نهی از منکر و عناوین دیگر فعالیت خواهد داشت.

شناسایی استعدادهای دانشجویی، در اولویت برنامه‌ها

مسئول شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان یزد با اشاره به تأمین محتوای هنری در فضای مجازی گفت: لازم است برای افزایش تبادل محصولات و برنامه‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و فضاسازی دانشگاه‌ها با فضای قرآنی تلاش شود؛ چرا که هم‌اکنون به شدت کمبود محتوای هنری قرآنی احساس می‌شود لذا به‌دنبال شناسایی استعدادها و توانمندی آن‌ها در حوزه هنری و ایجاد برنامه‌هایی همراه با نوآوری و خلاقیت هستیم.

غضنفری با اشاره به فعالیت شورای قرآن و عترت دانشگاه‌های استان از حدود یک سال و نیم پیش با حضور معاونت‌های فرهنگی غالب دانشگاه‌های استان گفت: تاکنون دو جلسه برگزار شده و 7 برنامه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که در جلسات بعدی در این خصوص و اجرای آن بحث و تبادل نظر می‌شود.

جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان؛ جشنواره‌ای گمنام

وی با اشاره به شناسایی استعدادها در دانشگاه‌ها نیز گفت: جشنواره سالانه قرآن و عترت دانشگاهیان با وجود بالغ بر 30 رشته برگزار می‌شود و در هر حوزه‌ای امکان ثبت نام و حضور وجود دارد.

مسئول شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های استان یزد گفت: باید در زمینه جشنواره اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد؛ چرا که این گونه نشان می‌دهد که افرادی که به‌صورت تخصصی در قرآن فعالیت دارند، امکان شرکت دارند این در حالی است که با تنوع رشته‌ها امکان حضور و ثبت نام از دانشجویان و اساتید در هر زمینه اعم از عکاسی، مقاله و ... با موضوع قرآنی وجود دارد.

غضنفری با اشاره به اینکه جشنواره قرآن و عترت با تنوع رشته‌هایی که دارد، جشنواره‌ای گمنام است، گفت: این جشنواره فرصتی برای شناسایی استعدادهای قرآنی در دانشگاه‌هاست.

عدم شناسایی نابغه‌های قرآنی؛ معضلی بزرگ

وی ادامه داد: معضل بزرگ همین عدم شناسایی نابغه‌های قرآنی و افراد توانمند در این حوزه است که امیدواریم با اطلاع‌رسانی گسترده توسط کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در این راستا گام‌های بزرگی برداشته شود.

وی برتری امیرحسین انواری، دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در بخش قرائت و کسب رتبه برتر کشوری را یادآور شد و بیان کرد: این افتخاری برای استان است و درخواست دارم از این ظرفیت‌های استانی برای کرسی‌های تلاوت استفاده شود و حتی در صدا وسیما نیز می‌توان از ظرفیت‌های استانی بهره‌مند شد.

ترویج زندگی قرآنی بین دانشجویان

سیدمجتبی واعظی، عضو شورای مرکزی کانون قرآن و عترت دانشگاه یزد نیز در این نشست، گفت: این کانون از سال 1390 از دارالقرآن به کانون قرآن و عترت به صورت رسمی زیر نظر نهاد رهبری فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه آنچه مد نظر است کاهش مهجوریت قرآن و ارتباط با نزدیک با دانشجویان و ترویج زندگی قرآنی در بین آن‌ها است، گفت: فعالیت‌های کانون به چهاردسته تقسیم می‌شود.

واعظی گفت: کرسی‌های تلاوت مجلسی و بهره‌مندی از دانشجویان قاری، نوجوانان و دانش‌آموزان قاری، محافل انس با قرآن، مباحث قرائت، تجوید با حضور اساتید مطرح کشوری در طول ترم، از جمله برنامه‌های این کانون است.

نیازمند تولید محتوا در زمینه فعالیت‌های قرآنی هستیم

وی با اشاره به اجرای برنامه‌هایی با محوریت قرآن و عترت نیز گفت: همایش «امید، اکسژن، زندگی»، «فرکانس خوشبختی»، سلسله جلسات کلاس مجردها در خوابگاه‌های برادران، شب شعر عاشورایی را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد.

عضو شورای مرکزی کانون قرآن و عترت دانشگاه یزد گفت: در بحث درون تشکیلاتی نیز اردوهای مشهد مقدس ویژه اعضای فعال و تشکیلاتی داشتیم که شخصیت‌شناسی، قرائت، تجوید به‌صورت تخصصی و سیر مطالعاتی برگزار شد.

واعظی با اشاره به اینکه تولید محتوا در زمینه فعالیت‌های قرآنی احساس می‌شود، گفت: این اقدام توسط این کانون با تشکیل کارگروه‌هایی و ایجاد آن در دامشگاه دنبال می‌شود.

از اجرای 3 طرح ویژه قرآنی در دانشگاه‌های یزد تا تولید محتوای هنری

فعالیت‌های قرآنی، جذاب و همراه با خلاقیت باشد

زهرا نعمت‌اللهی، دبیر کانون قرآن و عترت واحد خواهران دانشگاه یزد نیز گفت: متأسفانه در جامعه امروزی شدیدا با مهجوریت قرآن مواجه هستیم و باید برنامه‌های قرآن و عترت در کنار هم دیده شود.

وی ادامه داد: برای مهجوریت زدایی قرآن باید برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، جذاب و مرتبط با سلایق مختلف باشد تا مورد توجه اقشار مختلف قرار گیرد.

نعمت‌اللهی با اشاره به اینکه اکثر برنامه‌ها با کانون برادران مشترک است، بیان کرد: در خوابگاه‌ها نیز مباحثی از جمله کلاس مجردها، تلاوت نور، تدبر در قرآن را خواهیم داشت که توسط خود دانشجویان اجرا می‌شود.

وی کلاس‌های تفسیر قرآن با حضور استاد شایق و برگزاری کلاس روضه از دیدگاه قرآن را از برنامه‌های در دستور کار دانست.

انتهای پیام
captcha