سنت‌های حوزه با دقت حفظ شود/ وجود آسیب‌های اخلاقی در حوزه
کد خبر: 3857149
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
آیت‌الله اعرافی:

سنت‌های حوزه با دقت حفظ شود/ وجود آسیب‌های اخلاقی در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: سنت‌های حوزه در آزادی درس و استاد با دقت تمام باید صیانت شود و در عین حال مسیر رشد و تعالی را باید برای طلاب بگشاییم و از استادان هم انتظار داریم که نقش جامع و متوازن خود را در مورد همه شئون طلاب ایفا کنند.

سنت‌های حوزه با دقت حفظ شود/ وجود آسیب‌های اخلاقی در حوزهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه امروز، 23 آبان ماه در گردهمایی استادان حوزه علمیه در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: در چندین جای نهج‌البلاغه امام علی(ع) از پیامبر سخن گفته و تصویر جامعی از ایشان ارائه داده است.

وی با اشاره به خطبه 93 این کتاب افزود: با درخشش انوار رسالت او تمدنی نو برافراشته شد؛ پیامبری که از پاک‌ترین دودمان‌های بشریت برخاست و در قله هستی بعد از خداوند قرار گرفته بود و گشاینده ابواب حکمت و رحمت و معرفت بود؛ همه اولیاء و پیامبران الهی شاگردان کلاس درس او بودند و ابوابی گشود که بی او هرگز گشوده نمی‌شد؛ با قرآن و پیامبر معارف ناب توحیدی و هستی‌شناسی و تمدن‌ساز گشوده و عرضه شد که بی‌پیامبر امکان آن نبود.

اعرافی تصریح کرد: استادان و طلاب حوزه باید آن سنت پیامبر را احیا کنند؛ ما باید آن پیام را پاس داریم و عرصه جهانی را برای شنیدن این پیام آماده کنیم. اساتید پیشگام پیام پیامبر در عصر جدید هستند. مدیریت حوزه در پرتو ارشاد رهبری و مراجع، تلاشی نه کاملاً مطلوب بلکه در حد وسع خود را برای اعتلا و بالندگی حوزه استمرار می‌بخشد و این اطمینان را می‌دهم که  تلاش مجدانه با وجود کمبودها برای اعتلای حوزه وجود دارد.

وی افزود: در این راستا ده‌ها طرح طراحی شده و ما در پرتو راهنمایی‌های بزرگان اقدامات نسبتاً خوبی را انجام داده و مسیر بزرگتری را هم پیش رو داریم و از نقد و راهنمایی استادان استقبال می‌کینم.

پیشگامی در فقه

اعرافی تصریح کرد: ما فقه را به عنوان دستگاه اجتهادی و پیشران مهم می‌دانیم که باید ریشه‌دار و پاسخگوی نیازهای امروز باشد و در این راستا دفتر فقه معاصر اقدامات خوبی را پایه‌ریزی کرده است و چند درس هم با عنوان فقه معاصر هماهنگ شده است. سنت‌های حوزه در آزادی درس و استاد با همه دقت باید صیانت شود و در عین حال مسیر رشد و تعالی را باید برای طلاب بگشاییم و از استادان هم انتظار داریم که نقش جامع و متوازن خود را نسبت به همه شئون طلاب ایفا کنند.

اعرافی بیان کرد: غالب روحانیون و استادان و طلاب در شرایط نه چندان مناسب هستند و با سختی زندگی می‌گذرانند و البته ما افتخار داریم که پیرو بزرگانی هستیم که با سختی‌ها مسیر تعلیم و تدریس علوم اسلامی را سپری کرده‌اند. ما در حوزه‌های عقلی، کلامی، فلسفی و تفسیری و فقهی باید تولید اندیشه داشته باشیم و جایگاه علمی حوزه باید از گذشته درخشش بیشتری داشته باشد زیرا قافله علم در همه رشته‌ها رو به جلو است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: همچنین نیازمند بزرگانی مانند صاحب جواهر و ... هستیم که به پرسش‌های امروز حوزه جواب دهند و تحقیقات ناب و آزاد باید در تمامی قلمروها در حوزه صورت بگیرد و استادان و طلاب باید با الهام از مراجع این راه را طی کند.

آسیب در عرصه اخلاقی

وی با بیان اینکه اخلاق در حوزه ضرورت زیادی دارد که مع الاسف با آسیب‌هایی روبروست بیان کرد: تبلیغ دین به زبان‌های گوناگون، عشق‌ورزی به اصالت‌های خود و قرارگرفتن در کنار مردم و محرومان، مبارزه با فساد و تبعیض، عشق به علم، انقلابی بودن و مستقل بودن از جمله ویژگی‌های حوزه علمیه مطلوب است.

اعرافی تصریح کرد: حوزه با تبعیت از ولایت و مرجعیت قدم برمی‌دارد و در برابر خطا سخنی عالمانه و درست می‌گوید زیرا حوزه اهل منطق و گفت‌وگوی دقیق است و نه اهل جناح‌بازی.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: این بیانیه آفاق بلندی را پیش روی همه گذاشته و از آنجا که به دنبال تحقق گامی دوم برای انقلاب است، برای حوزه علمیه بسیار اهمیت دارد.  

انتهای پیام
captcha