اهمیت کنش‌گری اجتماعی و دفاع از دانشگاه
کد خبر: 3854993
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶

اهمیت کنش‌گری اجتماعی و دفاع از دانشگاه

گروه دانشگاه ــ در همایش مطالعات فرهنگی و اجتماعی بر اهمیت دفاع از دانشگاه و کنشگری اجتماعی تأکید شد.

اهمیت کنش‌گری اجتماعی و دفاع از دانشگاهبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در اولین همایش مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری که امروز به یاد استاد فقید جامعه‌شناسی، سیدمحمد امین قانعی‌راد برگزار شد، با بیان اینکه هیچ‌کس شایسته‌تر از دانشگاه و نهاد‌های دانشگاهی و خود دانشگاه برای نقد دانشگاه مناسب نیست، گفت: وظیفه ما این است که دانشگاه را نقد و از آن دفاع کنیم.
 
میرزایی با بیان اینکه بیش از ۸۵ سال است که دانشگاه در ایران تأسیس شده است، گفت: هم‌اکنون زمان آن است که جدی‌تر به آموزش عالی بپردازیم و سعی کنیم کارویژه‌های آن را به صورتی کامل بررسی کنیم، مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری از ضرورت‌هایی است که برای برون رفت از مشکلات و ایجاد گشایش‌های مورد نیاز توسعه علمی کشور باید بیش از پیش به آن بپردازیم.

میرازیی در ادامه به پنل‌های این همایش پرداخت و گفت: دفاع از دانشگاه، اخلاق آکادمیک، ایده دانشگاه، جنسیت و آموزش عالی، پادرهوایی (precarity) آکادمیک، مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم و فناوری قرار است در این همایش برگزار شود. همچنین در مجموع ۴۱ مقاله که کتاب آن نیز امروز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است، مطرح و گفتگو‌های علمی درباره آن‌ها در طول همایش صورت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش ایکنا، در این همایش همچنین تقی آزاد ارمکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز ضمن اشاره به شخصیت برجسته قانعی‌راد به انتقاد از افرادی پرداخت که به بهانه مرگ علم و جامعه‌شناسی به تخریب دانشگاه می‌پردازند و گفت: علم، دانشگاه و جامعه‌شناسی زنده است، چرا که افرادی مانند قانعی‌راد هنوز حیات علمی دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ سال است که اندیشمندان بی‌ربط به جامعه‌شناسی مانند اگوست کنت در جامعه‌شناسی ایران مطرح می‌شوند، در حالی‌که مسائل بسیار اجتماعی مورد غفلت قرار می‌گیرند، بسیاری از شخصیت‌های علمی در جامعه‌شناسی داریم، اما به دنبال شخصیت‌های انتزاعی هستیم.

این جامعه‌شناس بیان کرد: کسی که یک پرسش‌نامه را در پژوهشکده‌های علمی تنقیح می‌کند، یک دانشمند است و حتماً قرار نیست افرادی همیشه پشت سر او حرکت کنند. امروزه علم در ایران بسیار مهم است، چرا که تنها محمل و مأمن برای بازسازی نظام اجتماعی است و به همین دلیل جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسان در ایران زنده هستند.

آزاد ارمکی با بیان اینکه در جامعه‌شناسی اهمیت نگاه تاریخی و کنش‌گری بسیار مهم است، گفت: افرادی مانند قانعی‌راد از این بابت مهم هستند که یک نگاه تاریخی و داستانی به علم داشته و آکادمی را زنده نگاه می‌داشتند. قانعی‌راد علم و فن‌آوری را مسئله اجتماعی می‌دانست، کسی که مسئله اجتماعی را بداند و بشناسد، در جایگاهی قرار دارد که تولید علم کند. جامعه‌شناس کسی است که کنش‌گر حاضر است و برای آکادمی ارزش قائل می‌شود و جامعه‌شناسی را به مفهوم عام اجتماعی تفسیر می‌کند، مرحوم قانعی‌راد واجد این ویژگی‌ها بود.
انتهای پیام
captcha