دولت ترامپ برای رسیدن به هدف هیچ حد و مرزی قائل نیست/ تأثیرات گام‌های جدید ایران
کد خبر: 3840819
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
امیرعلی ابوالفتح در تشریح آگهی 15 میلیون دلاری امریکا:

دولت ترامپ برای رسیدن به هدف هیچ حد و مرزی قائل نیست/ تأثیرات گام‌های جدید ایران

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل امریکا پیشنهاد برایان هوک مبنی بر اعطای پاداش 15 میلیون دلاری به افراد در صورت دادن اطلاعات از فعالیت‌های مالی سپاه گفت: دولت ترامپ در فضاتی تبلیغاتی و جنگ روانی از این گونه کارهای عجیب و هیجانی انجام می‌دهد و بعضی وقت‌ها خودشان آن قدر اسیر این فضای جنگ روانی خودساخته می‌شوند که چنین گاف‌هایی را مرتکب می‌شوند و خیلی نباید آن را جدی گرفت.

به گزارش ایکنا؛ برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران، چند روز پیش اظهار کرد که مقامات امریكا به دنبال تشدید اعمال فشار حداكثری علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و برای هر کسی که بتواند به امریکا در تضعیف عملیات مالی نیروهای سپاه و نیروهای قدس کمک کند، پاداش 15 میلیون دلاری در نظر می‌گیریم.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل امریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این روش‌های عجیب ایالات متحده در مقابله با ایران و به ویژه سپاه پاسداران گفت: این هم یکی از کارهای عجیب و غریب دولت ترامپ است. البته دولت ترامپ اقدامات عجیب، فی‌البداهه، غیرکارشناسی و هیجانی زیادی انجام داده و یکی از آن‌ها همین پیشنهاد آقای برایان هوک است.

آگهی 15 میلیون دلاری، اقدامی هیجانی و فاقد عقلانیت

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که امریکایی‌ها نه در مورد ایران بلکه در مورد خیلی از کشورها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات نمی‌کردند، پول به افراد نمی‌دادند و از درون کشورها سعی نمی‌کردند افرادی برای جاسوسی پیدا کنند، بلکه امریکایی‌ها دهه‌ها این کار را فراوان انجام می‌دادند و این اطلاعات هم فقط نظامی و امنیتی نبوده، بلکه شامل اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی بوده است. اما اینکه چنین کاری با دادن آگهی آن هم در توئیتر انجام شود و خیلی هم عریان و آشکار باشد بسیار سؤال‌برانگیز است.

ابوالفتح اظهار کرد: اطلاعاتی درباره فعالیت‌های سپاه و منابع مالی آن بسیار محرمانه و فوق محرمانه است و کسی که این اطلاعات را داشته باشد از طریق آگهی‌های آشکار و فضای مجازی به استخدام درنمی‌آید و لذا خیلی بعید است امریکایی‌ها با این روش افرادی را پیدا کنند، نه اینکه این افراد وجود ندارند، بلکه شناسایی و گزینش و به‌کارگیری این افراد به شیوه‌های بسیار پنهانی انجام می‌گیرد.

این کارشناس مسائل امریکا بیان کرد: می‌توان گفت شاید در فضایی که افکار عمومی در روزهایی که ملتهب بود و همه نگاه‌ها به این بود که ممکن است تلاش فرانسه در میانجی‌گری بین ایران و امریکا به نتیجه برسد امریکایی‌ها با چنین اقدامی خواستند یک ضربه کاری به این فضای نسبتاً امیدبخش بزنند. در حالی که به شکل عملی چنین اتفاقی نمی‌افتد و کسی از طریق توئیتر و فضای مجازی اعلام نمی‌کند من اطلاعاتی درباره سپاه دارم و حاضرم با شما همکای کنم و 15 میلیون دلار بگیرد.

انتقاد کارشناسان امریکایی به اقدام دولت ترامپ

ابوالفتح با بیان اینکه این پیشنهاد تا حدودی در داخل امریکا هم مورد نقد قرار گرفت، گفت: منتقدان بیان کردند جامعه اطلاعاتی اگر بخواهد کسی را که اطلاعت ذی‌قیمتی دارد پیدا کند آگهی نمی‌دهد و این پیشنهاد را توهین به نظام عقلانی جامعه اطلاعاتی امریکا تلقی کردند. اما دولت ترامپ در فضاتی تبلیغاتی و جنگ روانی از این گونه کارهای عجیب و هیجانی انجام می‌دهد و بعضی وقت‌ها خودشان آن قدر اسیر این فضای جنگ روانی خودساخته می‌شوند که چنین گاف‌هایی مرتکب می‌شوند و خیلی نباید آن را جدی گرفت.

وی یادآور شد: از طرفی این پیشنهاد نشان می‌دهد که دولت ترامپ برای رسیدن به اهدافش هیچ حد و مرزی قائل نیست تا جایی که حتی که یک مقام بلندپایه دولتی آن‌ها به کاپیتان یک کشتی ایمیل می‌زند که کشتی را به ما تحویل بده و ما به تو پول می‌دهیم و اگر موافقت نکنی تحریم می‌شوی و او را تهدید می‌کند. این روش‌ها چندان در عرف دیپلماتیک مرسوم نیست. دولت‌ها همدیگر را تهدید می‌کنند اما این کار را به شیوه‌های پیچیده‌تری انجام می‌دهند ولی دولت ترامپ کاملاً عریان و صریح این کارها را انجام می‌دهد و حرف‌هایش را صریح در توئیتر می‌دهد و بعضی وقت‌ها خودش اطلاعات محرمانه‌ای را از طریق این توئیت‌ها درز می‌دهد مانند عکسی که مربوط به پایگاه موشکی در سمنان بود که یک عکس اطلاعاتی بود و آن را لو داد. به تبع آن وزارت امور خارجه دولت ترامپ از چنین اقدامات هیجانی و عریان مستثنا نیست.

نسبت برداشتن گام‌های جدید ایران با تشدید اقدامات هیجانی امریکا

ابوالفتح درباره برداشتن گام‌های کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران با افزایش چنین اقدامات عجیب و غیرمعمول از سوی آمریکا و اینکه آیا واقعا پشت سر این گونه اقدامات هیچ فکر و عقلانیتی نهفته نیست، گفت: اگر بخواهیم کلی صحبت نکنیم باید گفت قطعاً یک سری از اقدامات امریکا برنامه‌ریزی‌شده و بافکر بوده است و نباید تصور کرد که طرف مقابل ما یک بازیگر فاقد عقلانیت است. به هر حال امریکا یک ابرقدرت است و نیمی از تحولات جهان متأثر از تصمیمات اوست و قدرت و نفوذ و اقتصاد و ارتش قوی دارد و این‌ها ماحصل آن عقلانیت است. لذا برخی از این اقدامات براساس عقلانیت است و تا حدودی نیز در برخی زمینه‌ها موفق بودند و نتایج مدنظرشان را گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: این اقدامات به این معنی نیست که اشتباه نمی‌کنند و کارهای فاقد عقلانیت انجام نمی‌دهند. از این نمونه می‌توان به همین ارسال ایمیل به ناخدای کشتی و دادن آگهی پاداش 15 میلیون دلاری اشاره کرد. این اقدامات بر پایه هیجان یا فضاسازی تبلیغاتی است. منطق حکم می‌کند وقتی آقای ترامپ توئیت می‌کند مشاورانی آن را بررسی و کلمات مناسب را انتخاب کنند اما بعضی اوقات چنین اتفاقی نمی‌افتد و گاف‌هایی رخ می‌دهد. طرح 12 ماده‌ای اقای پمپئو نمونه‌ای از این اقدامات فاقد عقلانیت امریکا بود که حتی کارشناسان سیاست خارجی و امنیتی امریکایی که سال‌ها در حوزه روابط ایران و امریکا کار کردند آن را درخواست تسلیم بی‌قید و شرط ایران تحلیل و ارزیابی کردند که هیچ منطقی ندارد.

این کارشناس مسائل امریکا در پایان اظهار کرد: لذا به نظر می‌رسد به تناسب افزایش گام‌های ایران در کاهش تعهدات خود در برجام، بر حجم این‌گونه اقدامات فاقد عقلانیت امریکا نیز افزوده شده و شاهد اقدامت هیجانی و فی‌البداهه بیشتری از سوی آن‌ها باشیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha