به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیتالله سیدمحمد سعیدی گلپایگانی، امام جمعه قم شامگاه گذشته، 11 شهریورماه در اجتماع «لبیک یا حسین(ع)» که با حضور خانواده شهید حججی در شهرک شهید رجایی مشهد برگزارشد، اظهار کرد: حادثه کربلا نه از نظر شخصیت امام حسین(ع) و نه از نظر مکان آن اتفاق منحصر به تاریخ و سرزمین خاصی نبود.
وی افزود: اگرچه آن حادثه در سال 61 هجری رقم خورد و تحقق یافت اما در همه زمانهای بعد از آن، حادثه کربلا قابل تجدید و تکرار بود و رهبری و مدیریت آن اگرچه به عهده امام حسین(ع) بود، اما از نظر مدیریت و الهامبخشی، این رسالت بعد از امام حسین(ع) به همه اهلبیت منتقل شد. یعنی همانگونه که امام حسین(ع) داعی الیالله بودند فرزندشان امام سجاد(ع) همین پرچم را برافراشتند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز داعی الیالله بودند تا اینکه به امام هشتم(ع) میرسیم.
سعیدی افزود: ایشان در بیاناتی که با ابن شبیب داشتند حادثه کربلا، پیامها و عبرتهای عاشورا را برای ابن شبیب تشریح فرمودند و این مرد، درسهای امام هشتم(ع) را به همه شیفتگان مکتب اهلبیت منتقل کرد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: اگر در زیارت امام حسین(ع) که در روز اول ماه رجب وارد است، اظهار آمادگی در محضر امام داریم و با امام معصوم و مظلوم و شهیدمان سخن میگوییم، یعنی لبیک یا داعیالله و در واقع به امام حسین(ع) پاسخ مثبت برای همراهی آن بزرگوار میگوییم. در این زیارت میخوانیم اگر در صحرای کربلا نبودیم که به ندای «هل من ناصر» امام لبیک گوییم، امروز آمدهام تا پاسخگوی ندای حضرت باشم.
وی پاسخگویان به استغاثه امام حسین(ع) بعد از واقعه عاشورا را دو گروه برشمرد و بیان کرد: دسته اول کسانی بودند که در زمان حیات امام ایشان را یاری نکردند و پس از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) پشیمان شدند و بهعنوان توابین دست به قیام زدند، اما حرکت و قیام آنها اثر و ارزشی نداشت.
سعیدی گفت: دسته دوم افرادی بودند که در آن تاریخ متولد نشده بودند، آنها همین شهدا، جانبازان و بسیجیان هستند، این افراد امروز لبیک میگویند، این لبیک ارزش دارد و همانند لبیک آن 72 تن است.
امام جمعه قم در تفسیر «لبیک یا حسین» بیان کرد: «لبیک یا حسین» جایی شکل میگیرد که دو صف حق و باطل وجود داشته باشد. «لبیک یا حسین» یعنی شما در صف حق هستید و علیه باطل موضعگیری کردهاید. وقتی میگوئید «لبیک یا حسین» یعنی وقتی دین خدا به خطر میافتد، حزباللهیها پای کار هستند. «لبیک یا حسین» یک شعار و تعارف نیست، بلکه یک اعلام حضور است کسی که «لبیک یاحسین» میگوید، مهم نیست امام(ع) مأموریتی به آنان میدهند یا نه، بلکه پایکار بودن اهمیت دارد.
وی افزود: باید حماسهای جاوید در سرزمین کربلا شکل میگرفت که برای ابدیت بشر ذخیره و کتاب و درس و دانشگاهی برای هر کسی که امام حسین(ع) را الگوی خود قرار میدهد، باشد.
سعیدی با بیان اینکه کسی که میگوید لبیک به این توجه نمیکند که امام برای او مأموریتی دارد یا نه، تأکید کرد: برای یار امام مهم پای کار بودن است، اینکه به او کاری سپرده میشود یا نه چندان اهمیتی ندارد؛ چرا که این واژه به این معنا است که هرجا اسلام به تو احتیاج داشت، بیدرنگ حاضر باشی.
امام جمعه قم عنوان کرد: لبیک، برای گرفتن پست و مقام نیست، این واژه آگهی استخدام نیست که وقتی از او خواستند به این ندا توجه کند او را به حقوقی برساند، بلکه ادای تکلیف الهی است.
وی با اشاره به سرگذشت یکی از شهدای کربلا که با تشویق مادرش راهی میدان نبرد شد، ادامه داد: حد و مرز لبیک در عملیات و رفتار یک مادر در کربلا هم خود را نشان داد.
سعیدی با اشاره به ماجراهای بازگشت پیکر شهید از سوریه به ایران یادآور شد: بدن این شهید در سوریه بود و بنا شد بدنش را برگردانند، همسر او جملهای گفت و پیغام داد اگر جنازه او را میآورید و میخواهید معامله کنید و امتیازی به دشمن بدهید، من بدنش را نمیخواهم، این همسر شهید با این فکر، جزو افراد بازمانده کربلا هست و لبیک آنها واقعی بود.
امام جمعه قم افزود: در لبیک لازم نیست دیگری را ببینی بلکه فقط خود را باید ببینی و کار به بقیه نداشته باشی، اگر یاران امام میخواستند به تعداد لشکر نگاه کنند لبیکگو نبودند.
وی بیان کرد: اگر آن روز نبودیم که امام حسین(ع) را یاری کنیم، امروز ما یاران مهدی موعود هستیم، اگر در کوفه نبودیم که مسلم ابن عقیل را لبیک بگوییم، امروز در عصر ما که عصر غیبت وجود حضرت مهدی(عج) است، به نایب برحق امام یعنی آیتالله خامنهای لبیک میگوییم.
انتهای پیام