نقش ویژه دانشگاه‌ها در خنثی‌سازی فشار‌های ناشی از تحریم‌
کد خبر: 3825332
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
وزیر علوم تبیین کرد؛

نقش ویژه دانشگاه‌ها در خنثی‌سازی فشار‌های ناشی از تحریم‌

گروه دانشگاه - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌ها با بیان اینکه نهاد دانشگاه در بازه زمانی فعلی یک موقعیت استثنایی دارد، گفت: دانشگاه‌های کشور می‌توانند نقش ویژه‌ای برای خنثی‌سازی فشار‌های ناشی از تحریم‌ها بر عهده گیرند.

نقش ویژه دانشگاه‌ها در خنثی‌سازی فشار‌های ناشی از تحریم‌
به گزارش ایکنا؛ نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع «هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز امروز، ۱۷ تیرماه، در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با بیان اینکه آنچه از دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توانیم به آن تأکید کنیم این است که دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وظایف مهم و گسترده‌ای به عهده داشتند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در هر برهه زمانی توانسته‌اند خروجی خوبی ارائه دهند. بدنه کارشناسی و نیروی انسانی ما نیاز به توانمندی مبتنی بر فناوری داشتند، همین دلیل شاهد شیب تند رشد آموزش عالی در کشور بودیم، به طوری که در دهه ۷۰ بخش‌های مختلف اجرایی و کارشناسی ما به لحاظ توان جذب نیروی انسانی تحصیل‌کرده دانشگاهی به مرز اشباع رسید و در دهه ۸۰ با انباشت نیروی انسانی مواجه شدیم.

جایگاه علمی ایران در دنیا
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها به خوبی با پذیرش نیرو‌های تحصیلات تکمیلی به سمت انجام تحقیقات حرکت و در بحث تحقیقات و در سطح توسعه علمی و حضور در مجامع علمی دنیا نقش خوبی ایفا کردند. اکنون جایگاه علمی ایران در دنیا خوب و موضوعی است که به عنوان دستاورد علمی دانشگاهیان از آن یاد می‌شود.

غلامی افزود: رویکرد دانشگاه‌ها به مسائل اجتماعی و بخش‌های پیش روی جامعه از جمله اشتغال و صنعت به تدریج مورد توجه قرار گرفت به طوری که در دهه ۹۰ با شکل‌گیری مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به سمت تبدیل دانش به فناوری و تبدیل آن به محصول حرکت کردند. گزارش‌ها و آماری که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد این مسئله در بازه زمانی ۱۰ ساله مورد توجه است.

غلامی بیان کرد: در سال‌های اخیر با رویکرد خصمانه استکباری جهان و به خصوص تحریم‌هایی که در این سال‌ها به کشور تحمیل شده، مشکلاتی به وجود آمد، اما رفتار‌های غیرانسانی که از تعهدات بین‌المللی سر باز زدند که بحث‌های حقوقی و اجتماعی و انسانی خودش را دارد. در عین حال دانشگاه‌های کشور می‌توانند نقش ویژه‌ای برای خنثی‌سازی این فشار‌ها به عهده بگیرند، زیرا نهاد دانشگاه در بازه زمانی فعلی یک موقعیت استثنایی دارد.

وی گفت: دانشگاه‌های ما در حل مسائل کشور سابقه طولانی دارند و اساتید ما در بخش‌های مختلف و در دوران دفاع مقدس نقش خودشان را نشان دادند. توسعه فناوری دانشگاه‌ها در تقویت بنیه دفاعی کشور تأثیر داشت و امروز هم با عنوان برگ برنده در دست نظام جمهوری اسلامی است؛ بنابراین بدون همکاری دانشمندان و محققان این موفقیت و پیروزی به دست نمی‌آمد. قطعا آنچه که هست، دانش بومی و حاصل فکر و اندیشه محققان و دانشمندان داخل است. در شرایط فعلی دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند بیش از گذشته حضور خود را توسعه دهند، لازمه آن این است که در دانشگاه‌ها برنامه‌ای ویژه برای این مهم در نظر بگیریم.

وی افزود: ما طی دو تا سه سال گذشته در بحث اشتغال دوره‌های مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی به عنوان فوق برنامه با روندی تکاملی را در دست اجرا داشته‌ایم.پ
 
ابلاغ بازنگری آیین‌نامه ارتقا به دانشگاه‌ها
غلامی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۸ اعضای هیئت علمی که متقاضی استخدام رسمی هستند، باید به مدت شش ماه در صنعت دوره بگذارند و بعد درخواست خود را مطرح کنند. همچنین بازنگری آیین‌نامه ارتقا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. بخش امتیازدهی در فعالیت‌های علمی به پروژه‌های کاربردی نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاه‌ها برای اینکه حضور خود را نشان دهند، ترغیب شده‌اند در استان‌ها نگاه جدی‌تری به مسائل اطراف و منطقه خود داشته باشند. در نشست‌های این چنینی عملا به سمت یک کار کارشناسی و اجرایی کردن جمع بندی‌های به دست آمده حرکت می‌کنیم. این روز‌ها انتظار از مراکز علمی و دانشگاه‌ها برای ورود به حل مسائل و مشکلات کشور زیاد است. انگیزه اعضای هیئت علمی و انرژی اساتید جوان خوب است و امید داریم نقش دانشگاه‌ها به عنوان وظیفه اسلامی، انقلابی و علمی را نشان دهیم.


مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) در بخشی از این مراسم افتتاحیه این نشست با بیان اینکه پرداختن به بحث صنعت و دانشگاه به منظور حل مشکلات اقتصادی و عبور از مشکلات نقطه ثقل این نشست تعریف شده است، گفت: مأموریت و رسالت دانشگاه‌ها این بوده که به حل مسائل و مشکلات کشور بپردازند، اما اکنون که کشور با مشکلات و تحریم‌ها مواجه است، داشتن راهکار‌هایی که بتوان از این تحریم‌ها رهایی پیدا کرد، حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها همواره بنا داشتند به حل مسائل بپردازند، اما در شرایطی که بحث درآمدی ما را هدف قرار دادند، باید تحریم‌ها را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم؛ علاوه بر این که ما برنامه داریم تا هزینه‌ها را کمتر کنیم، این مسئله باید مد نظر قرار گیرد که شرایط چگونه به نفع کشور تغییر کند.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) بیان کرد: حضور مسئولان نظام و نشست‌هایی که در این مراسم وجود دارد، پیوند مبارکی است که با تدوام آن امیدواریم این برهه را پشت سر بگذاریم و بتوانیم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. دانشگاه‌ها این باور را دارند که همیشه در شرایط سخت و پیچیده آماده یاری هستند و تا امروز با دو تجربه جنگ و بحث هسته‌ای، می‌توانیم با تحریم‌های امروز نیز مقابله کنیم.
 
آسیب‌های روانی و اجتماعی تحریم‌ها
وی با تأکید بر نقش دانشگاه در تحریم‌ها گفت: ما حول چهار محور تمرکز بر آموزش‌های کاربردی و نیروی انسانی، هدایت صنعت به سوی دانشگاه‌ها، حمایت از صنایع داخلی، آسیب‌های روانی و اجتماعی تحریم‌ها می‌توانیم حضورمان را در شرایط تحریم نشان دهیم.

ملانظری گفت: امروز دانشگاه الزهرا(س) توسط نخبگان خود، حول این چهار محور حرکت می‌کند و امید داریم پس از این نشست، دبیرخانه متمرکز ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها شکل گیرد و اندیشکده‌هایی برای کار در حوزه علوم انسانی تأسیس شود.
 
یادآور‌می‌شود، این‌نشست با برگزاری دو‌پنل تخصصی ادامه یافت.


انتهای پیام
captcha