ظلم به دیگران با «استغفرالله» جبران نمی‌شود
کد خبر: 3811633
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
حجت‌الاسلام رفیعی:

ظلم به دیگران با «استغفرالله» جبران نمی‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با برشمردن انواع ظلم تأکید کرد: حق‌الناس، ظلمی است که بخشیده نمی‌شود و با گفتن «استغفرالله» جبران نخواهد شد.

ظلم به دیگران با «استغفرالله» جبران نمی‌شودبه گزارش ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه امروز 24 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری در حرم حضرت معصومه(س) گفت: در آفرینش چیزی بدتر از ظلم نیست؛ قرآن فرموده که ظالمین منتظر عذاب عظیم و الیم باشند؛ در آیه‌ای فرموده که لعنت برای ظالمین خواهد بود و عذرخواهی آنان در قیامت پذیرفته نیست.
وی افزود: همچنین در آیه دیگری از تعبیر «ویل» برای ظالمین استفاده کرده است و در سوره شعرا هم فرموده که ظالمین خواهند دانست که چه بلایی بر سرشان خواهم آورد؛ در روایت داریم که ظلم در دنیا نابودی می‌آورد و در آخرت مایه هلاکت است.
وی افزود: فردی خدمت رسول خدا رسید و گفت شنیده‌ام قیامت تاریک است و می‌خواهم در نور محشور شوم؛ پیامبر فرمود از ظلم بپرهیز، زیرا ظلم، ظلمات روز قیامت را با خود دارد؛ در دعای کمیل آمده است که ظلم، بلا می‌آورد و نعمت‌ها را می‌گیرد و قلب‌ها را خراب می‌کند.
رفیعی با بیان اینکه سه شکل ظلم داریم، تصریح کرد: ظلم به خدا که بدترین آن، شرک است و خدا آن را نمی‌آمرزد، ظلم به خود که ممکن است خداوند ببخشد و سومین نوع ظلم، حق الناس است، ظلمی که خداوند هیچ وقت نمی‌بخشد.
این استاد حوزه بیان کرد: ظلم کارفرما به کارگر از اقسام ظلم است؛ پیامبر فرمود که «هر کارفرمایی که مزد کارگرش را کم بدهد ظالم است و خداوند او را نمی‌بخشد»؛ متاسفانه برخی افراد، کارگران خانم با ساعت کاری بالا و حقوق و مزایای کم استخدام می‌کنند که باید به آن‌ها بگوئیم اگر دختر خودت بود این گونه برخورد می‌کردی؟ این ظلم‌ها مسئولیت شرعی دارد و با استغفرالله درست نمی‌شود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه در روایات امده است که شهید با همه عظمتی که نزد خدا دارد اگر حق الناس به گردن او باشد خداوند از او نمی گذرد، تصریح کرد: ظلم به همسر از دیگر اقسام ظلم است؛ بدخلقی و تندی و دست بزن داشتن ظلم به همسر است؛ خداوند می‌فرماید زن ریحانه است و باید منزلت و شان او حفظ شود و هم چنین ظلم فرزند به خانواده و خانواده به فرزند نیز وجود دارد.
وی افزود: معیار و ملاک سنجش ظلم در خانواده، حقوق اشخاص خانواده است برای مثال یکی از حقوقی که بر گردن پدر و مادر است نام نیکو گذاشتن روی فرزند است و لذا پدر و مادر باید نسبت به ان تأمل کنند و هم‌چنین اگر مال ربا و رشوه در سفره خانواده باشد، ظلم پدر به خانواده است، هم چنین تفاوت گذاشتن بین فرزندان نیز ظلم محسوب می‌شود.
ظلم برخی مسئولین به مردم
رفیعی بیان کرد: ظلم مسئولین و کارگزاران نیز از اقسام ظلم است؛ جامعه و عموم مردم به امنیت و عدالت و رفاه نیاز دارند؛ کسی که در مملکت مسئولیت می‌پذیرد، باید تلاش کند این سه چیز برای مردم فراهم شود وگرنه باید مسئولیت خود را تحویل دهد و هرکجا این سه نیاز حیاتی مردم را فراهم نکند به جامعه خیانت و ظلم کرده است.
نابسامانی اقتصادی، نتیجه سوء مدیریت است
وی تاکید کرد: بخش عمده علل تورم و گرانی و.. در جامعه مشکلات داخلی است، نه خارجی، عده‌ای میلیاردها تومان خوراک دام و موبایل و ... وارد کرده‌اند و منجر به این مشکلات شده است، وابستگی کشور به نفت زیاد نیست و 80 درصد کشور از داخل می‌چرخد، زیرا کشور مولد و تولیدکننده است و لذا تحریم عامل گرانی نیست و بخش عمده آن برای ضعف مدیریت و عدم کنترل مسئولین است.
وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرماید: اقای فرماندار که مسئولیت پذیرفتی! بدان این مسئولیت طعمه نیست که بار خود و خانواده‌ات را ببندی، بلکه امانت است تا گره مردم را بگشایی نه اینکه گره آن‌ها را کور کنی؛ برای مثال جوانان برای وام ازدواج دوندگی بسیار می‌کنند، اما در مقابل آقازاده‌ای صد میلیون و... وام می‌گیرد، مگر به جز رانت و پارتی بازی می‌تواند وام بگیرد؟.
وی با تأکید بر اینکه ظلم، ظلمات است و خداوند ظالم را زمین می‌زند و هم چنین از دیگر اقسام ظلم، ظلم به هسمایه است به بیان ریشه‌های ظلم پرداخت و اظهار کرد: خودخواهی و تکبر و غرور اولین ریشه ظلم است؛ دومین عامل ظلم کم‌بینی است؛ فرد ذلیل، برای جبران حقارت‌ها، عقده‌های خود کم بینی و شکست‌های گذشته و... به دیگران ظلم می‌کند و از دیگران انتقام می‌گیرد، اما برخی دیگر از افراد ظالم خباثت درونی دارند وگرنه انسان سالم ظلم نمی‌کند.
رفیعی اظهار کرد: همان طور که ظلم و ظالم بد است، یاری ظالم و دفاع نکردن از مظلوم نیز بد است؛ پیامبر می‌فرماید: اگر کسی حق مظلومی را از ظالمی بگیرد و از مظلوم دفاع کند در بهشت همسایه من است و هم چنین در روایت دیگر امده است که دفاع از مومن مظلوم برابر با یک ماه اعتکاف و نماز در مسجدالحرام است.
انتهای پیام
captcha