فرهنگ كار و شكرگزاری را ترویج دهیم
کد خبر: 3807081
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
آیت‌الله دژكام:

فرهنگ كار و شكرگزاری را ترویج دهیم

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكيد بر اينكه فرهنگ كار و شكرگزاری باید به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد، گفت: اگر از این دو اصل غافل شویم، هم كارگر ناراضی است، هم كارفرما.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، 7 اردیبهشت‌ماه در دیدار با مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی این استان و همچنین جمعی از فعالان جامعه كارگری گفت: درخصوص مسائلی که در بحث کار و کارگری وجود دارد، با مسائل گوناگونی مواجه هستیم که جنبه‌ها و زوایای مختلفی نیز دارند.
وی افزود: بیکاری، یک بحران بسیار بزرگ است و اگر به آمار افراد آماده به کاری که شغلی ندارند و بیکار محسوب می‌شوند نگاه کنیم درمی‌یابیم که با یک جمعیت عظیم و یک بحران عظیم‌تر مواجه هستیم.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: فرض کنید در سال ۱۵۰۰۰ شغل جدید ایجاد شود. این کار زحمت زیادی دارد اما آیا نیاز جامعه را برطرف می‌کند؟ هر سال چه تعداد از جوانان ما از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و در سطح جامعه جویای کار می‌شوند؟ از طرفی هر سال چه تعداد از کارخانجات و صنایع تعطیل و کارگران بیکار می‌شوند؟ میزان ایجاد اشتغال باید به نحوی باشد که از جمعیتی که هر سال به بیکاران افزوده می‌شود بیشتر باشد تا در یک چشم‌انداز، بتوان تصور کرد که مشکل بیکاری حل خواهد شد.

200 هزار نفر جویای كار داریم
امام جمعه شیراز با بیان اینكه ما امروز ۲۰۰ هزار نفر جویای کار داریم، گفت: اگر مشکل بیکاری را پشت سر بگذاریم، با افرادی مواجه می‌شویم که شغل دارند اما از شغل خود گلایه‌مندند. حالا یا مشکل از حقوق و مزایاست و یا ایراد در این است که شغل فرد با علاقه اش یا تحصیلاتش مرتبط نیست.
وی با تصریح اینكه باید فرهنگ كار و شكرگزاری را به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد، گفت: خیلی وقت‌ها، ما اصلا یک خدمت اجتماعی را شغل به حساب نمی‌آوریم و کسر شأن خود می‌دانیم که مثلاً کارمند جز یک ارگان باشیم و یا خیلی وقت‌ها، کار در بخش خصوصی را اصلاً جزو مشاغل به حساب نمی‌آوریم و منتظریم حتماً به استخدام رسمی دولت دربیاییم و خیلی وقت‌ها هم برخی از ما شغل و درآمد داریم اما چون شکرگزار نیستیم ممکن است ناراضی باشیم حال آنکه اگر همین شغل را با همین حقوق محدود از ما بگیرند، پس از مدتی حسرتش را می‌خوریم که ای کاش شرایطی فراهم شود که به همان کار قبلی بازگردیم. پس فرهنگ کار و شکرگزاری دو اصل بسیار مهم است که اگر از آن غافل شویم، هم کارگر ناراضی است و هم کارفرما.
آیت‌الله دژكام در عین حال این نكته را یادآور شد كه شکرگزاری و قناعت به این معنی نیست که نسبت به ظلم و حق‌خوری سکوت کنیم بلکه به این معناست که اگر حقوق متعارفی داریم و شغل متناسبی، شکرگزار نعمت خداوند باشیم و برای به‌دست آوردن امکانات بیشتر و موقعیت بهتر، در خودمان نارضایتی و ناشکری نسبت به پروردگار ایجاد نکنیم.
وی با تأكید بر اینكه کارفرمایان نیز باید در ترویج این فرهنگ کمک دهند، گفت: اگر کارفرما عدالت را در پیش بگیرد قطعا کارگر نیز به آرامش می‌رسد و قناعت در پیش می‌گیرد. مشکل از آنجاست که کارگر بعضی وقت‌ها احساس می‌کند بی عدالتی دارد رخ می‌دهد و ظلمی در جریان است. اگر کارگر احساس کند که کارفرمای عادلی دارد، آرامش پیدا می‌کند و قناعت در پیش می‌گیرد.

به خودسازی و جامعه‌پردازی بیشتر نیاز داریم
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینكه در گام دوم انقلاب اسلامی، ما به خودسازی و جامعه‌پردازی نیاز مبرم داریم، گفت: ما بعضی وقت‌ها در جامعه‌پردازی دچار مشکل می‌شویم و نمی‌دانیم چکاری صحیح است.
وی به سیل اخیر شیراز اشاره كرد و گفت گفت: در خصوص سیل اخیر، ما به نتیجه و طرحی رسیدیم که باید در شهر و استان اجرایی می‌شد. این طرح را قبل از اینکه برای رهبر انقلاب ارسال کنم، نظر استاندار و شهردار را پرسیدم و پس از اینکه آن‌ها نیز موافقت خود را اعلام کردند، این طرح به سه امضا رسید و خدمت رهبر انقلاب تقدیم شد که نتیجه آن، ابلاغ این طرح از سوی دفتر رهبری به دولت برای اجرا و پیگیری های بعدی بود.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه ما نباید کار مردم را معطل بگذاریم و آن‌قدر تعلل کنیم تا یک فاجعه، چند بار رخ بدهد و تکرار شود، گفت:‌ در هفته کار و کارگر، باید فرهنگ صحیح کار را در جامعه ترویج دهیم تا همه بدانند کار، عار نیست و یک فرد به اینکه کارگر است باید افتخار کند.
انتهای پیام

captcha