اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب اجرای طرح دانشجومعلم قرآن
کد خبر: 3794001
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴

اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب اجرای طرح دانشجومعلم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر اجرای طرح دانشجو معلم قرآن، یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، هشتم اسفندماه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ «شرکت ۱۰۰۰ نفر از جوانان کشور در طرح دانشجو معلم قرآن» که مربوط به برگزاری طرح دانشجو معلم قرآن ازسوی مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی است، یکی از اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز چهارشنبه، هشتم اسفندماه است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، هشتم اسفندماه و تا ساعت 14 تعداد شش خبر با عناوین «احکام دینی| حکم دور ریختن مواد غذایی»، «برشی از نکته تفسیری رهبر انقلاب| پیش‌بینی عداوت دشمنان، راهبرد اصلی انبیای الهی»، «بهره‌گیری امام خمینی(ره) از سیره فاطمی در ظلم‌ستیزی و ساده‌زیستی»، «آثار ۲۴ بانوی خوشنویس قرآنی به نمایش درآمد»، «شعرخوانی مداح اردبیلی در حضور رهبر انقلاب» و «مداحی ذاکران اهل‌بیت در دیدار با رهبر انقلاب» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«آثار ۲۴ بانوی خوشنویس قرآنی به نمایش درآمد» عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه را تا این ساعت تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «هنر خوشنویسی به دلیل ارتباط وثیق با کلام‌ الهی، در میان هنرها شرافتی ویژه یافته است و کتابت قرآن‌ کریم، نقطه اوج این هنر شریف است.
مرکز طبع و نشر قرآن‌کریم با تاسیس دارالکتابه تلاش مجدّانه کرد تا از گوهر مشعشع این هنر قدسی، زنگار غفلت و مهجوریت بردارد و هنرِ هنرمند ایران اسلامی را به اسلاف پرافتخارش ملحق کند.
ایجاد مجموعه‌ای متشکل از مستعدترین و برجسته‌ترین خوشنویسان خطوط قرآنی و بسترسازی برای هم‌افزایی، رشد و ارتقای توانمندی‌های آنان در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، انتشار آثار و ... از اهم فعالیت‌های دارالکتابه شمرده می‌شوند.
اینک «شمیم ریحان» معرّف گوشه‌ای از دستاوردهای این جمع متبرک به نور قرآن است. 24 بانوی خوشنویس قرآنی به نمایندگی از تمامی بانوان هنرمند قرآنی دارالکتابه آثار خود را در موزه مرحوم حاج حسین ملک به نمایش گذاشتند».
فارس
«ترتیل صفحه ۵۹۰ قرآن باصدای استاد پرهیزکار»، «اسلام‌ستیزانی که مسلمان شدند؛ چرا اسلام در غرب در حال گسترش است؟»، «زیباترین نام‌ها در میان مسلمانان هند/ «فاطمه» در صدر اسامی دختران»، «دو صحن جدید حرم مطهر امامین جوادین (ع) به‌روی زائران گشوده شد»، «رهبری شورایی در تاریخ اسلام سابقه ندارد/ نظر شیخ صدوق درباره زعامت فردی» و «اردوهای راهیان نور با آیات الهی غنی‌سازی می‌شود/ حفظ سوره‌های ملک و واقعه در ۱۲ یادمان‌» عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهند که خبر تلاوت ترتیل شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم و خبر اردوی راهیان نور اخبار قرآنی امروز این صفحه را شامل می‌شوند.
این صفحه از خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «اردوهای راهیان نور با آیات الهی غنی‌سازی می‌شود/ حفظ سوره‌های ملک و واقعه در ۱۲ یادمان‌» کرده که در رابطه با اردوی سالیانه راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: « دومین اردوی قرآنی راهیان نور به منظور غنی‌سازی این اردوها با آموزه‌های آیات الهی باهمت مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در مناطق عملیاتی جنوب برگزار می‌شود.
احسان محمدی، مسئول اردوهای راهیان نور مؤسسه بیت‌الاحزان در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر گفت: سال گذشته برای اولین‌بار حرکتی قرآنی در اردوهای راهیان نور با همکاری کمیته خادمان شهدا و یادمان علقمه در مناطق عملیاتی جنوب برگزار و طی آن تعدادی از حافظان کل قرآن مؤسسه به مناطق اعزام و هرکدام در یک یادمان مستقر شدند.
وی ادامه داد: در همین زمینه قرآن‌های ویژه هم به چاپ رسید تا ضمن آموزش به عموم علاقه‌مندان این قرآن‌ها هم در بین آنها توزیع شود».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که بر روی این صفحه انعکاس یافته و عنوان «نودمین کارگاه مهارت‌های زندگی قرآنی برگزار می‌شود» دارد، مربوط به روز گذشته است.
ایرنا
«دین همراه با الگوی توسعه، انقلاب را پیش می‌برد»، عنوان تنها خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد که این خبر نیز جزء اخبار تخصصی قرآنی محسوب نمی‌شود و در حوزه معارفی دین منعکس شده است.
ایسنا
دو خبر از یازده خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان که عناوین «برگزاری بزرگ‌ترین رویداد قرآنی قزوین با حضور ۳۰۰۰ فعال قرآنی» و «شرکت ۱۰۰۰ نفر از جوانان کشور در طرح دانشجو معلم قرآن» را دارند، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار این رسانه در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
این صفحه از خبرگزاری ایسنا نیز طی امروز خبری با عنوان «شرکت ۱۰۰۰ نفر از جوانان کشور در طرح دانشجو معلم قرآن» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است‌: «رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی گفت: تا کنون در اجرای طرح دانشجو معلم قرآن هزار دانشجوی کشور شرکت کرده‌اند و تا پایان سال گذشته، ۳۰۰ هزار نفر ساعت به این دانشجویان آموزش داده‌ایم.
به گزارش ایسنا، زهرا نقی‌زاده، در مراسم اختتامیه طرح دانشجو معلم قرآن در استان کردستان اظهار کرد: بعد از انقلاب فرهنگی با بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها جهاد دانشگاهی فعالیت خود را در سطح دانشگاه‌های استان انجام داد و اولین کار جهاد دانشگاهی در سطح دانشگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی و برگزاری محافل و کرسی‌های قرآنی بود.

وی افزود: از سال ۶۴ با ایجاد یک نوآوری در زمینه فعالیت‌های قرآنی، یک جشنواره ملی قرآنی ویژه دانشجویان را طراحی کرد و تا سال ۸۵ جهاد دانشگاهی خود متولی برگزاری این جشنواره بود و از این به بعد چون به مرحله بلوغ رسیده بود به صورت دوره‌ای به دانشگاه‌ها واگذار شد».
باشگاه خبرنگاران جوان
پنج خبر با عناوین «عبادت خداوند در کلام امام حسین(ع)»، «مداحی حسن خلج در حسینیه امام خمینی (ره)»، «یک جوان فرانسوی مسلمان شد»، «رجز خوانی مداح معروف علیه نتانیاهو در محضر رهبری» و «بیانیه هیئت رزمندگان اسلام در حمایت از «گام دوم انقلاب»» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارند.
ایبنا
«نشست کتابخوان ویژه بانوان کتابدار کتابخانه‌های عمومی قم برگزار شد» عنوان تنها خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهد که این خبر نیز قرآنی نیست و در حوزه کتاب و کتابخوانی منعکس شده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند طی امروز و تا این ساعت خبری با عنوان «رمانی درباره اتفاقات دهه ۶۰ نوشته‌ام» را منتشر کرده که این خبر نیز خبری فرهنگی بوده و در حوزه قرآن کریم جای ندارد.
جمهوری اسلامی
صفحه فرهنگ و هنر روزنامه جمهوری اسلامی نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «زنگارزدایی از آئیه دل» در رابطه با مروری بر متن سخنرانی شهید باهنر درباره تعلیم و تربیت در اسلام به مناسبت روز امور تربیتی کرده که در بخش‌هایی از این مطلب که آیات الهی را نیز به همراه دارد، آمده است: «قد افلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی (اعلی/15-14)؛ حقا که فلاح و رستگاری یافت کسی که تزکیه نفس کرد و به ذکر نام خدا به نماز پرداخت». موضوع بحث، مسئله تعلیم و تربیت در اسلام و رابطه بین تربیت و تعلیم است. تعبیری که معمولاً قرآن از کلمه «تربیت» می‌کند با لغت تزکیه است: «قد افلح من زکّیها و قد خاب من دسّیها» (شمس/10– 9) هرکس نفس خود را از گناه پاک سازد به یقین رستگار خواهد بود و هر کس که آن را به کفر و گناه پلید گرداند، البته زیانکار خواهد شد. یا در جای دیگر: «قد افلح من تزکّی و ذکر اسم ربّه فصلّی» و یا در سوره مبارکه جمعه که هدف از بعثت پیامبر اسلام (ص) ذکر می‌شود: «هو الّذی بعث فی الامّیّین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه...» (جمعه/2) اوست خدایی که میان عرب اُمّی پیامبری بزرگوار از میان همان مردم برانگیخت تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک سازد و به آنان شریعت کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد.
بنابراین، کلمه «تزکیه» به عنوان بیان مفهوم تربیت در قرآن، چندین مورد به کار رفته است. تزکیه از نظر لغوی یعنی پیراستن و پاک کردن از آلودگی‌ها و شوائب. کلمه «زکات» نیز با «تزکیه» هم خانواده است؛ یعنی تزکیه و زکات از یک ریشه‌اند و اگر معنای تزکیه، پیراستن و پاک کردن از آلودگی‌ها باشد، کلمه زکات که به مال تعلق می‌گیرد، در واقع، پیراستن مال است از قسمتی که حقوق مردم به آن تعلق گرفته است و اگر این قسمت از مال جدا شد، بقیه مال، گوارا و پاک و قابل بهره‌برداری است و از هر گونه طمع و کینه و نفاق و نظر سوئی به دور خواهد بود. اما چنان چه حق مردم از مال پرداخت نشود، این مال، پاک شده و پیراسته نیست، آلوده است و طبعاً این مال برای صاحبش آن برکت، پاکی، صفا و پیراستگی را ندارد. آن جا که تزکیه درباره نفس و روح و جان و روان به کار رفته به معنای پیراستن روح و فکر از هر گونه آلودگی است.
اکنون لازم است در این زمینه چند نکته تذکر داده شود. یکی این که در قرآن کریم، مسئله تزکیه قبل از تعلیم آمده است؛ یعنی پرورش قبل از تعلیم و قبل از آموزش است. بر خلاف اصطلاح معمول آموزش و پرورش، که در بین ما فارسی زبانان رایج است و آموزش را بر پرورش مقدم می‌دانیم، در اسلام و در تعبیر قرآن مساله تزکیه و تربیت قبل از تعلیم به کار رفته است. ظاهراً تعبیری که کشورهای عربی از این وزارتخانه دارند «وزارت التربیت و التعلیم» است. مسئله پیراستن، قبل از آراستن است. یعنی بایستی اول روح، جان، روان، اخلاق، اجتماع و عمل از آلودگی و انحراف پاک گردد، بعد از این پیراستگی، آماده می‌شود تا به کمالات هم آراسته شود و رشد کند و بالا بیاید».
انتهای پیام

captcha