مسئله ایران و عادی‌سازی روابط برای پیشبرد «معامله قرن»؛ اهداف سفر نتانیاهو به مسقط
کد خبر: 3759677
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
سیدافقهی تشریح کرد:

مسئله ایران و عادی‌سازی روابط برای پیشبرد «معامله قرن»؛ اهداف سفر نتانیاهو به مسقط

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه‌ای در خصوص مهم‌ترین اهداف سفر نتانیاهو به عمان گفت: ایران و طرح معامله قرن دو هدف عمده این سفر است؛ صهیونیست‌ها می‌خواهند بدانند موضع و موقعیت عمان در خصوص محاصره نفتی ایران و در اختیار قرار دادن پایگاه‌های نظامی‌اش علیه ایران و محور مقاومت چیست و همچنین عملی کردن طرح «معامله قرن» نیازمند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی است.

به گزارش ایکنا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پنجشنبه گذشته و پس از 22 سال به عمان سفر کرد و با سلطان قابوس، پادشاه عمان، دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس بیانیه رسمی منتشره از سوی طرفین «راه‌های پیشبرد فرایند صلح در خاورمیانه و مسائل مورد علاقه و مشترک درباره راه‌های دستیابی به صلح و ثبات در خاورمیانه» در این دیدارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اما قطعاً ورای این بیانیه رسمی اهداف مهم دیگری مدنظر نتانیاهو بوده است که او را واداشته پس از 22 سال به عمان، کشوری که معروف به بی‌طرفی و ایفای نقش میانجی‌گر است، سفر کند؛ اهدافی شامل تشویق عمان به حصور در ناتوی عربی علیه ایران تا همراهی با طرح معامله قرن ترامپ.

سفری برای از زیر سایه خارج شدن ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف نتانیاهو از سفر به عمان گفت: اهداف متفاوتی از سوی تحلیلگران و کارشناسان درباره این سفر بیان شده که همگی هم تا حدود زیادی درست و مکمل هم است. اولاً کشور عمان یکی از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس است که در قالب شورای همکاری خلیج فارس فعالیت می‌کند و در قیاس با سایر کشورهای این حوزه که رویکرد ضد ایرانی شدیدی دارند میانه‌روتر و نزدیک‌ترین کشور این حوزه به ایران بوده است، اما همین کشور همواره با رژیم صهیونیستی رابطه داشته و حتی دفتر بازرگانی اسرائیل در مسقط فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: شاید تاکنون این روابط رسمی و علنی نبوده اما ممکن است علنی شود و همین سفر نتانیاهو به عمان، می‌تواند مقدمه‌ای برای اعلام ائتلاف در سایه اسرائیل و کشورهای عربی باشد که حال می‌خواهد از زیر سایه خارج شده و علنی شود، زیرا نتانیاهو چندی پیش گفته بود که اسرائیل فعلا یک ائتلاف سایه با کشورهای عربی منطقه تشکیل داده، که این سفر را می‌توان آغازی برای اعلام علنی این ائتلاف تلقی کرد.

سیدافقهی اظهار کرد: هدف دیگر بیان شده این بوده که نتانیاهو در این سفر غیر رسمی، می‌خواسته پادشاه عمان را برای آزادی چند سرباز اسرائیلی که توسط انصارالله یمن اسیر شده‌اند واسطه قرار دهد، اما برای چنین اقدامی نیازی به سفر نخست‌وزیر نبوده ویک مقام امنیتی هم می‌توانسته با سفر به عمان این درخواست را مطرح کند و لذا نمی‌توان این گمانه را چندان پذیرفت یا حداقل آن را به عنوان هدف اصلی این سفر در نظر گرفت.

آگاهی از موضع عمان درباره مقابله با ایران پس از اعمال تحریم نفتی

این کارشناس مسائل منطقه‌ای گمانه سوم در تحلیل این سفر را مسئله ایران خواند و گفت: در ساحل جنوبی تنگه هرمز عمان قرار دارد و در حال حاضر که بحث تحریم نفتی ایران احتمال منع صادرات نفت ایران از سوی آمریکا و تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز مطرح است، احتمال وقوع درگیری، نه به معنای جنگ،، بلکه تنش در آینده می‌رود و لذا صهیونیست‌ها می‌خواهند بدانند موضع و موقعیت عمان درباره محاصره نفتی ایران و در اختیار قرار دادن پایگاه‌های نظامی‌اش علیه ایران و محور مقاومت چیست.

عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی؛ راهکار اجرای طرح «معامله قرن» ترامپ

وی هدف مهم نتانیاهو از دیدار با پادشاه عمان را بحث و گفت‌وگو پیرامون طرح «معامله قرن» ترامپ دانست و گفت: عملی کردن این طرح نیازمند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی است و تا روابط رسمی بین اسرائیل و این کشورها برقرار نشود، فضای لازم برای گشایش سفارتخانه‌ها در بیت المقدس، برافراشته شدن پرچم رژیم صهیونیستی بر بام آن‌ها و داد و ستدها فراهم نمی‌شود و لذا سفرهای مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهایی مانند عمان، به دنبال شکستن این تابو و عادی کردن این روابط است.

سیدافقهی ادامه داد: به ضرس قاطع عرض می‌کنم اسرائیل نمی‌تواند جا پای محکمی برای خود در منطقه ایجاد کند زیرا مردم منطقه مخالف اصلی این رژیم هستند. چند ساعت پس از سفر نتانیاهو به عمان، برخی کارشناسان عربی و عمانی با جرئت زیادی این سفر را به شدت محکوم کردند و دولت خودشان را در کنار عربستان، بحرین و امارات مورد متهم کردند که به مردم فلسطین خیانت می‌کنند و نباید به سمت عادی ‌سازی روابط با اسرائیل حرکت کنند.

واکنش ایران؛ حفظ روابط در عین اعلام مواضع اصولی/ کاهش یا قطع رابطه خواست اسرائیل است

سیدافقهی درباره تأثیر این سفر بر آینده روابط ایران با عمان گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خود را از طریق سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد و باید هم اعلام کنیم، اما بنا نیست با هر کشوری که با اسرائیل ارتباط داشت قطع رابطه کنیم یا سطح روابط را کاهش دهیم. اتفاقاً این خواست اسرائیل است که روابط ایران با همسایگانش به کمترین حد خود برسد. اکنون روابط ترکیه با اسرائیل در حوزه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی و فناوری در مقایسه با روابط عمان با اسرائیل بسیار گسترده‌تر است اما ایران بالاترین رقم تبادل تجاری را بعد از امارات با ترکیه دارد. بنابراین باید توازنی در روابط ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: هر چه از کشورهای منطقه و همسایه دورتر شویم، خلأ ایران را رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها پر می‌کنند. بنابراین باید با حفظ ارزش‌ها و مواضع خود در مقابل این رژیم جعلی با این کشورها همکاری کنیم و حداقل نگذاریم با سقوط آزاد در آغوش رژیم صهیونیستی قرار گیرند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha