یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در مشهد به کار خود پایان داد
کد خبر: 3705154
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷

یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در مشهد به کار خود پایان داد

گروه معارف: یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی صبح امروز 22 فروردین‌ماه در تالار نور مشهدبه کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی، صبح امروز، 22 فروردین‌ماه در تالار نور مشهد برگزار شد.
در این مراسم حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه استکبارستیزی در واقع رسالت اصلی همه انبیاء بوده است، اظهار کرد: در بیان قرآن کریم رسالت وحی و فلسفه خلقت از آدم‌ و حوا تا قیامت مسئله استکبارستیزی است.
استکبار در درون تک‌تک انسان‌ها وجود دارد
وی با بیان اینکه استکبار از درون تک تک انسان‌ها شروع می‌شود، ادامه داد: فرعون‌هایی که در وجود همه ما قرار دارد که ما را وادار بر سلطه بر دیگران می‌کند، رمز همه تمدن‌سازی‌ها، تمدن‌سوزی‌ها، صلح‌ها، عشق‌ها، نفرت‌ها و ... همین مسئله استکبار است.
وجود استکبار از آغاز خلقت انسان
رحیم‌پورازغدی با تأکید بر اینکه مسئله استکبار از آغاز خلقت انسان شروع شده است، ابراز کرد: مستکبر بزرگ شیطان است، هنگامی که به خداوند گفت بر تو سجده می‌کنم ولی به غیر تو هرگز از همین رو قصه آفرینش انسان با استکبار شروع شد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به قضیه آدم و حوا و قصه هبوط حضرت آدم، افزود: استکبار معصومانه‌ای نیز از حضرت آدم و حوا نیز سر زده، استکبار لزوما این طور نیست که علیه خداوند شمشیر کشیده شود.
وی با بیان اینکه قضیه هابیل و قابیل نیز نوعی استکبار بین دو برادر است، اظهار کرد: در قضیه هابیل و قابیل دعوا بر سر دنیا، ثروت، قدرت و .. نبود بلکه ظاهراً دعوا مذهبی و خدامحور بود از همین استکبار شروع شد و اولین قتل انسان به دست انسان به انجام رسید.
استکبار از آغاز خلقت انسان بوده و تا قیامت ادامه دارد
رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اینکه استکبار از اول خلقت انسان شروع وتا قیامت ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: همان طور که نبرد توحید و کفر پایان ندارد استکبار نیز پایانی نخواهد داشت.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در خصوص استکبار ستیزی در قرآن کریم خداوند وعده‌های بسیار داده است، ادامه داد: خداوند در سوره اسرائ آیه 81 می‌فرماید:« وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است»، برخی می‌گویند چطور خداوند در این آیه می‌فرماید که با آمدن حق باطل رفتنی است در حالی که در تاریخ اکثراً دیده می‌شود که باطل غالب است.
همچنین در ادامه این مراسم رضا امانی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم، با بیان اینکه یازدهمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی یکی از بخش‌های مسابقات بین المللی قرآن است، ادامه داد: با مطالعاتی که در دبیرخانه همایش ودفتر مرکزی دانشکده انجام شد، موضوع قرآن کریم و استکبار ستیزی به عنوان موضوع یازدهمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی انتخاب شد.
تشکیل دبیرخانه‌های استانی تفاوت عمده همایش یازدهم با همایش‌های گذشته
وی با تأکید بر اینکه این دوره تفاوت عمده‌ای با همایش‌های سال‌های قبل داشته است، عنوان کرد: یکی از تفاوت‌های عمده یازدهمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی با همایش‌های قبل تشکیل دبیرخانه‌های استانی و منطقه‌ای است که در 15 دانشکده تربیت مدرس قرآن سراسر کشور این دبیرخانه ایجاد شده است.
اختتامیه یازدهمین همایش پژوهش‌های قرآنی در قم
امانی با اشاره به اینکه این همایش‌های استانی از یکشنبه 19 فروردین ماه در سراسر کشور برگزار شده و امروز آخرین روز این همایش‌های استانی در مشهد است، ابراز کرد: بخش پایانی و اختتامیه این همایش از 28 الی 30 فروردین ماه در قم برگزار خواهد شد.
ارسال هزار و 115 مقاله به دبیرخانه همایش
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم با بیان اینکه حدود هزار و 115 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، افزود: 985 مقاله داخلی و 130 مقاله خارجی به این همایش ارسال شده که در 15 همایش استانی 68 مقاله برتر نیز خواهیم داشت که هشت مقاله برتر از مشهد است.
وی با تأکید بر اینکه با تغییر رویکرد چاپ فیزیکی به چاپ الکترونیکی مقالات می‌توان آثار بیشتری از محققان را منتشر کرد، گفت: بعد از اختتامیه همایش نیز مقالات برتر در قالب مجموعه‌ای مقالات پژوهش‌های قرآنی به چاپ خواهد رسید.
همچنین در ادامه این مراسم محسن دیمه‌کار با عنوان مقاله« نقش رهبران در جوامع اسلامی در عزت و ذلت امت‌ها با تکیه بر قرآن کریم»، حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری با عنوان مقاله« تبیین دستاوردهای جهار دهه تجربه عملی نظام حمهوری اسلامی ایران در استکلار ستیزی»، سهیلا پیروزفر با عنوان مقاله« گونه شناسی استکبار و ماهیت آن در قرآن کریم»، احسان پوراسماعیل با عنوان مقاله« روش شناسی استکبار ستیزی در سیره‌ی فاطمی(س) بعد از حیات پیامبر اکرم(ص)»، محمد رضا جواهری با عنوان مقاله« تبیین قرآنی و روایی گفتمان استکبار ستیزی در اندیشهد ساسی امام خامنه‌ای» به ارائه مقاله پرداختند.
همچنین در پایان این مراسم از مقالات برتر در یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌هلی قرآنی تجلیل شد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۴ - ۲۱:۱۷
0
0
لطفا فیلم همایش استکبارستیزی رابگذاریدمتشکرم
captcha