نگاهی به منابع تدریسی طرح دانشجو معلم قرآن
کد خبر: 3688905
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

نگاهی به منابع تدریسی طرح دانشجو معلم قرآن

کانون خبرنگاران نبأ: در دوره دانشجو معلم قرآن کریم ویژه مددجویان سازمان بهزیستی که هم‌اکنون در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است، شرکت‌کنندگان از شش منبع آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در دوره دانشجو معلم قرآن کریم ویژه مددجویان سازمان بهزیستی که هم‌اکنون در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است، شرکت‌کنند‌گان از منابع، آموزش روخوانی و روان‌خوانی، روش تدریس روخوانی و تجوید مقدماتی قرآن کریم از آثار محمد خواجوی و احمد حاجی‌شریف بهره‌مند می‌شوند.

رسم و ضبط و راهنمای تدریس روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم اثر علی حبیبی، کاربرد مهارت‌های تدریس و روانشناسی در آموزش قرآن اثر داود تک‌فلاح و درسنامه تدبر در قرآن اثر محمدحسین الهی‌زاده از دیگر منابع تعریف شده در این دوره آموزشی است.

کتاب آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در 20 درس تنظیم شده است که از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به 1) سیر منطقی محتوا: رعایت هماهنگی، پیوستگی و انسجام هر درس با درس قبل و بعد، و نیز هر درس نسبت به دروس دیگر، 2) رعایت اصلی توالی(از ساده به مشکل) در درس‌ها و تمرینها، 3) پیوستگی و هماهنگی تمرین های هر درس با درس مربوطه، 4) ارائه تمرین‌های متنوع و جذاب، 5) تکیه به مهارت‌های رفتاری، 6) بهره‌گیری عبارات و آیات کلیه اجزاء قرآن کریم و 7) بهره‌گیری از واژه‌های قرآنی در تمامی عبارات و کلمات متن درس‌ها و تمرین‌های آنها، اشاره کرد.

کتاب روش تدریس روخوانی قرآن کریم به‌عنوان مکمل کتاب آموزش روخوانی و روان‌خوانی تدوین شده است؛ که شامل 20 درس آموزشی است و به بیان نکاتی درباره محورهای اصلی تدریس کتاب آموزش روخوانی و روان‌خوانی پرداخته است و در واقع در این کتاب چگونگی و روش تدریس روخوانی قرآن کریم ذکر شده است.

کتاب تجوید مقدماتی قرآن کریم شرکت‌کنند‌گان را با چگونگی شیوه‌های آغاز قرائت قرآن، تلفظ صداهای کوتاه به لهجه عربی، مخارج و صفات حروف، احکام نون ساکنه، ادغام حروف الفبا در یکدیگر، احکام راء، قصر و مد، ابتداء، وقف، سجده‌های واجبه و... آشنا می‌کند.

افزایش کیفیت و ثمربخشی خدمات مدیران و معلمان قرآنی جامعه، برای بهبود فرانید جذب و آموزش قرآن‌آموزان در گرو حرفه‌ای شدن ایشان است و معلم حرفه‌ای کسی است که با آشنایی کامل به کار خود، برای رشد و شکوفایی استعدادهای فطری متعلمان به شناخت اصول علمی و مهارت‌های عملی یک تدریس مناسب مجهز باشد، از این رو در این دوره سعی شده است با استفاده از کتاب کاربرد مهارت‌های تدریس و روانشناسی در آموزش قرآن، مطالب مفیدی در جهت ارتقا سطح دانش شرکت‌کنندگان ارائه ‌شود.

بررسی سیر تکامل نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم(ویژگی‌های خط عربی در صدر اسلام، نحوه نگارش قرآن در زمان پیامبر(ص)، احکام حروف و...)، کلیاتی درباره مهارت‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم(روش تدریس حروف ویژه گروه‌های سنی مختلف، ارزیابی معلم از روش تدریس خود، عوامل مؤثر در برقراری انضباط در کلاس و...) از جمله مواردی است که از کتاب رسم و ضبط و راهنمای تدریس روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم آموزش داده می‌شود.

همچنین کتاب درسنامه تدبر در قرآن تألیف حجت‌الاسلام محمد حسین الهی‌زاده که مشتمل بر سوره‌های ناس تا نبأ است از دیگر منابع آموزشی دوره دانشجو معلم قرآن کریم ویژه مددجویان سازمان بهزیستی است؛ شرکت‌کنندگان با استفاده از این کتاب با چیستی، چرایی، مبانی، روش و فواید تدبر آشنا می‌شوند.

یادآور می‌شود، در کلاس‌های تدبر در قرآن طرح دانشجو معلم قرآن کریم به جهت مرور مباحث یاد شده، کتاب درسنامه تدبر در قرآن تألیف حجت‌الاسلام محمد حسین الهی‌زاده به صورت لوح‌های فشرده در قالب فیلم آموزشی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

زهرا فودازی

captcha