جذابیت‎های توریستی فردو و مشکلات اهالی آن
کد خبر: 3688401
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲

جذابیت‎های توریستی فردو و مشکلات اهالی آن

گروه اجتماعی: فعال فرهنگی و قرآنی روستای فردو گفت: تبدیل یک منطقه به محیط گردشگری نیازمند زیر ساخت های لازم و نیز بهره مندی ساکنان آن از مزایای گردشگری است که متاسفانه، نه زیر ساخت لازم در نظر گرفته شده و نه مردم فهیم فردو غیر از هنجارشکنی چیزی عایدشان می‏ شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، برخی مناطق به لحاظ وقوع رخدادهای تاریخی نامشان زبانزد خاص و عام است؛ یکی به دلیل عنوان، یکی به دلیل پیشینه یکی به واسطه ولی فردو، امروز نامی جهانی است به چند دلیل. روستای فردو در 48 کیلومتری جنوب شرق قم از جمله روستاها ی خوش آب و هوای استان قم است و چند سالی است مورد توجه گردش گران و تفریح کنندگان قرار گرفته است. نام فردو با ارزش های دینی عجین شده است و با تلنگری در تاریخ ،قدمت مذهبی آن بر دیگر مسائل این روستای 300 خانواری می چربد.
وجود مرقد مطهر امام زاده گان متعدد در مسیر این منطقه ، سفر رهبر معظم انقلاب به این روستا و همیاری معظم له در جمع آوری محصولات کشاورزان در یک روز کاری در سال 65، تقدیم بیش از یکصد و بیست شهید و 300 جانباز و وجود یک‌هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس به بوستان معطر انقلاب اسلامی، دست به دست هم داده تا نام فردو در سطح ملی فراگیر شده و با راه اندازی سایت شهدای هسته ای آوازه آن در سطح بین المللی مطرح و نام این منطقه پر خیر و برکت در دوران مبارزات ایران سر افراز با کشورهای موسوم به 1+5 در صدر رسانه های بین المللی قرار گیرد.
آری طبیعی است منطقه ای با این قدمت و پیشینه برای علاقه مندان به ایران گردی و جهان گردی استعداد تبدیل شدن به یک منطقه توریستی را داشته باشد اما بهانه تحریر این جملات اتفاق تلخی بود که جمعه گذشته در این منطقه افتاد و حضور سیزده هزار خودرو به بهانه تفریح و گردش، هر هفته امنیت روحی روانی و حتی سلامت سا کنین آن را به خطر انداخته است .
جمعه گذشته آقای رضوان رضایی از اهالی روستای فردو به دلیل عارضه قلبی درگذشت؛ خبر فراگیر شد و یک سوال مهم در این زمینه مطرح شد؛ چرا این اتفاق رخ داد.

چرایی یک حادثه

حجت‎الاسلام وحید وفایی نکو، از فعالان فرهنگی منطقه فردو با انتقاد شدید از تبدیل فردو به منطق گردشگری گفت: سال ها است که روستای فردو به بهانه های تورسیم گردی مذهبی و تفریحی به محل حضور گسترده مردم قم و شهرهای دیگر مبدل شده است. این رویکرد متاسفانه بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها انجام شده است؛ وقتی جاده تعبیه شده برای روستای سیصد خانواری، در روز های تعطیل شاهد حضور 13 هزار خودرو است باید ساکنان آن در حوادث غیر قابل پیش بینی ازتردد درجاده روستایی خود محروم شوند و در بین ترافیک سنگین شاهد از دست دادن عزیرانشان باشند.
وفایی نکو بیان کرد: متاسفانه تلاش ها برای رساندن این شهروند مرحوم به دلیل ترافیک سنگین در جاده روستایی فردو در روز جمعه بی اثر بود و آمبولانس حامل مریض، ساعت ها با وجود وخامت حال وی معطل شد.
عضو شورای فرهنگ عمومی منطقه فردو،یادآورشد: قبلا با ارگان های مربوطه مکاتبات فراوانی مبنی بر اینکه میزبانی گردشگران نیازمند بسترسازی مناسب از جمله حضور امبولانس، هلال احمر،اتش نشانی و...است که متاسفانه ترتیب اثری داده در این خصوص داده نشد.
وی با بیان اینکه علاوه بر وقوع چنین رخدادهای تلخی، شاهد هنجار شکنی گردشگران به ارزش های دینی و عدم رعایت شئون اسلامی توسط گردشگران هستیم بیان کرد: مردم ارزشمدار فردو به هیچ وجه هنجار شکنی برخی گردشگران را تحمل نخواهند کرد و مسئولان فرهنگی و امنیتی استان می بایست به این مهم توجه داشته باشند و در روزهای تعطیل نیروهای امنیتی و نیز گشت های ارشادی را به این منطقه گسیل دهند.
این فعال قرآنی استان قم بیان کرد: تبدیل یک منطقه به محیط گردشگری نیازمند زیر ساخت های لازم و نیز بهره‌مندی ساکنان آن از مزایای گردشگری است که متاسفانه، نه زیر ساخت لازم در نظر گرفته شده و نه مردم فهیم فردو غیر از هنجارشکنی چیزی عایدشان می‏ شود.
وی گفت: بر اساس استعلامی که از مسئولین ذیربط به عمل آمده، دولت برنامه ای برای تبدیل این منطقه به قطب گردشگری ندارد لذا انتظار داریم، مسئولین امنیتی با در نظر گرفتن جوانب کار ،در خصوص پیامدهای هجوم گردشگران بدون ضابطه به این منطقه چاره اندیشی کنند.

captcha