پرهیزگاران، خوشنامند/ حفظ استقلال فردی؛ نخستین گام اسلام در فرهنگ كار
کد خبر: 3635013
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
آیت‌الله ایمانی:

پرهیزگاران، خوشنامند/ حفظ استقلال فردی؛ نخستین گام اسلام در فرهنگ كار

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه بد‌ی‌های افراد باتقوا و پرهیزگار ناپیدا و خوبی‌هایشان آشکار است، گفت: پرهیزکاران خوشنام هستند و بدی از آن‌ها نقل نمی‌شود.

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با یادآوری فرمایشات مولای متقیان در خصوص پرهیزگاران گفت: بد‌ی‌های افراد باتقوا و پرهیزگار ناپیدا و خوبی‌هایشان آشکار است.

وی افزود: اینكه بدی‌هایشان ناپیداست یا به خاطر این است که بدی ندارند که آشکار شود یا بدی‌هایشان در مقابل خوبی‌هایشان بسیار کمتر است و در مقایسه خوبی‌ها و بدی‌ها، بدی‌های آن‌ها به حداقل ممکن و خوبی‌های آنان فراوان و گسترده است و همه جا از آنان و خوبی‌هایشان یاد می‌شود.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: اگر از هر كسی درباره افراد باتقوا بپرسند می‌گویند انسان شایسته‌ای است، فردی است خیر و انسانی است به درد دیگران می‌خورد، دوای درد دیگران است، حلال مشکلات مردم است و چنین عباراتی؛ بنابراین پرهیزکاران به عبارت فارسی ما خوشنام هستند و بدی از آن‌ها نقل نمی‌شود .
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سئوال در زندگی یک فرد مسلمان، کار چه جایگاهی دارد و فرهنگ کار چیست، گفت: سئوالی كه در اینجا مطرح است این است كه آیا کار در قالب یک تشریفات خاصی است و یک ویژگی‌های اجتماعی خاصی دارد یا اینکه هر نوع کاری که مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف می‌کند و برای رضای خدا انجام می‌شود ارزش پیدا می‌کند و از نظر اسلام دارای قداست است .
وی اظهار كرد: نگاه اجمالی به آیات قرآن و زندگی پیامبران، ما را به این نتیجه می‌رساند که همه پیامبران کاری از کارهای اجتماع را عهده‌دار بودند و برای حل مشکل جامعه کار یدی و بدنی مدت‌ها داشتند و بعد که گرفتاری‌های هدایت مردم پیش آمد طبعاً از آن کارهای یدی و بدنی کم شده است اما اصل کار برای انبیاء یک عنوان مقدسی بوده که به آن در دوران حیات و زندگی می‌پرداختند.

آیت‌الله ایمانی با یادآوری اینكه با ارزیابی روایات زندگی پیامبران و اهل بیت(ع) نتایجی درباره مفهوم كار دست پیدا می‌كنیم، به شمارش این نتایج پرداخت و گفت: در اسلام کار در گام اول برای تربیت خود انسان است؛ کار معلم انسان است و جوهره وجود انسان را آشکار می‌کند، استعدادهای درونی انسان را محقق ساخته و عملیاتی می‌كند و انسان را یک فرد فعال و ارزشمند در جامعه قرار می‌دهد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: از نظر اسلام و منظر دین، کار در اولین مرحله جوهره وجود را آشکار می‌سازد و توانمندی‌های انسان را برملا كرده و در اختیار دیگران قرار می‌دهد .

وی احادیث پیامبر مكرم اسلام(ص) درباره كار را یادآور شد و گفت: آن حضرت فرمودند اگر یک انسان هیزم‌کشی كند برای اینکه شخصیت خود را حفظ کند، برای اینکه محتاج دیگران نباشد و به دیگران رسیدگی کند ؛ تعبیر پیامبر این است خودش بی نیاز شود و به دیگران هم رسیدگی کند، هیزم‌کشی اگر این نتیجه را داشته باشد بهتر از آن است که انسان دستش مقابل کسانی دراز کند که از نظر مالی در وسعت و غنای لازم هستند .
آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه منت نكشیدن دیگران و مستقل بودن نتیجه فرهنگ كار در اسلام گفت: همچنین پیامبر مكرم اسلام فرمودند دست بالا بهتر از دست پایین است، دو تا دست را تصور کنید یکی می‌دهد و یکی می‌گیرد، آنکه که می‌دهد دستش بالاست و آنکه می‌گیرد دستش پایین است و اگر این روایات در جامعه ما عملیاتی می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت هیچ وقت یک جوان حاضر نبود در خانه بیکار بماند ولو زیر سنگ هم که بود می‌رفت کار می‌کرد.

وی تأكید كرد كه اولین نكته‌ای كه اسلام برای كار و فرهنگ آن مطرح می‌كند، حفظ استقلال فردی و توانمندی‌های شخصی است چرا كه انسان با کار خودش را حفظ می‌کند و نگه می‌دارد، از منت کشیدن خودش را دور نگه می‌دارد و این در جامعه یک ارزش و اعتبار است.

captcha