پرهیزكاران، اهل گذشت و صله رحم هستند/ هویت و ارزش انسان‌ها در دعای آن‌هاست
کد خبر: 3617308
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
آیت‌الله ایمانی:

پرهیزكاران، اهل گذشت و صله رحم هستند/ هویت و ارزش انسان‌ها در دعای آن‌هاست

گروه معارف: نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری ویژگی‌های پرهیزكاران در كلام ائمه اطهار(ع) بر این نكته تأكید كرد كه پرهیزگاران اهل گذشتند و در مقابل قطع رحم، صله رحم دارند.

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با یادآوری ویژگی‌های پرهیزگاران در كلام مولای متقیان گفت: پرهیزکاران در مقابل قطع رحم، صله رحم دارند، اگر از بستگانشان قطع رحم کردند آنان مقیدند پاسخ قطع رحم را با صله رحم بازگو کرده و ادا كنند.

وی افزود: همچنین امام چهارم می‌فرمایند روز قیامت فرشته‌ای صدا می‌زند صاحبان فضیلت کجا هستند؟ یعنی مجموعه‌ای که از مرحله ایمان و عمل صالح بالاترند، در حد بالاتر از ایمان و عمل صالح قرار گرفته‌اند، ویژگی بیشتری دارند، عده‌ای برمی‌خیزند و می‌گویند ما اهل فضلیم، از آن‌ها سئوال می‌شود چه کرده‌اید که خود را اهل فضل می‌دانید؟ می‌گویند در دنیا برنامه زندگی ما این بود و روش کار ما این چنین بود که گذشت کردیم، آنکه به ما ظلم کرد بخشیدیم، آنکه حقمان را برد و خورده بود مقابله مثل نکردیم مگر آنجایی که حق خدا ضایع می‌شد و اگر کسی قطع رحم کرده بود ما صله رحم انجام دادیم، ما این ویژگی‌ها را داشتیم و خود را اهل فضل می‌دانیم و فرشتگان تأیید می‌کنند که شما درست می‌گوئید، به بهشت وارد شوید به خاطر این خصوصیاتی که در دوران عمرتان در دنیا داشته‌اید .
خداوند زیباترین تعابیر را درباره دعا به كار برده است

آیت‌الله ایمانی در ادامه سخنان خود اهمیت و جایگاه دعا در مكتب اسلام را یادآور شد و گفت:‌خدای متعال زیباترین و جالب‌ترین تعابیر را در قرآن كریم درباره دعا به‌کار برده است و بندگان خود را به دعا خواندن دعوت می‌كند.

جایگاه دعا در قرآن

امام جمعه شیراز ادامه داد: خداوند در قرآن كریم می‌فرماید پیامبر(ص) وقتی بندگان من از من پرسیدند و سئوال کردند به آن‌ها بگو من به آن‌ها نزدیکم، پاسخ‌گوی دعای دعوت‌کننده هستم، هر کس دعا کند و بخواهد من پاسخ او را می‌دهم، پس بیائید دعا کنید و به من ایمان بیاورید، باور داشته باشید که خداوند پاسخگوی دعای شماست، باور داشته باشید که یا الله شما بدون لبیک پروردگار نمی‌ماند، باور کنید به اینکه در هر حالتی خدای متعال دست بنده‌اش را می‌گیرد و بنده‌اش را از گرفتاری نجات می‌دهد.

وی با بیان اینكه در اینجا منظور دعای با توجه و از تضرع خدا را خواندن است یعنی او را با تمام وجود صدا بزنیم و از او رفع مشكل طلب كنیم، گفت:قرآن مجید می‌فرماید آن‌هایی که اهل دعا نیستند، تکبر می‌کنند و اهل جهنم هستند؛ کسی که بیشتر خدا را می‌شناسد کسی است که بیشتر دعا می‌کند، چنانچه ابراهیم(ع) دعا می‌کرد و در تفسیر آمده بسیار دعاکننده بود و دعاهای او در قرآن مجید آمده است و اجابت دعاهای او هم در قرآن آمده است.

دعا همه چیز ماست

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه دعا همه چیز ماست، گفت:‌ اگر دعا نبود چه بودید؟ اگر راز و نیازتان نبود چه بودید؟ حیثیت، هویت، شخصیت و ارزش ما در دعای ماست لذا اهل دعا و راز و نیاز با خدا باشیم و بدانیم که در دنیا و آخرت پاسخ دعاهای ما را خواهد داد .

captcha