ایران آماده ارتقا همکاری‌ها با کشورهای همسایه است/ واکنش به اظهارات مقامات سعودی درباره حوادث تهران
کد خبر: 3609029
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
بهرام قاسمی:

ایران آماده ارتقا همکاری‌ها با کشورهای همسایه است/ واکنش به اظهارات مقامات سعودی درباره حوادث تهران

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: نگاه ما به کشورهای همسایه‌ها روشن است و همواره خواهان روابط همه‌جانبه مسالمت‌آمیز بوده‌ایم و همکاری‌هایی با همه کشورها داشته‌ایم و در صورت نیاز و وجود زمینه‌های لازم و آمادگی هر کدام از کشورها با اراده‌ای که در تهران وجود دارد این نوع همکاری‌ها را در عرصه‌های مختلف افزایش دهیم و مانعی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز، دوشنبه، 22 خردادماه در نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
قاسمی در ابتدای این نشست با تسلیت شهادت هموطنانمان در حادثه تروریستی تهران اظهار کرد: این حادثه در ادامه اقدامات تروریستی‌ای بود که در منطقه از دهه‌های پیش آغاز شده و تروریست‌ها با اقدام نپخته و بی‌ارزش به لحاظ عملیاتی و نظامی به جهت ایجاد رعب و بهره‌برداری سیاسی تعدادی از هم‌وطنانمان را به شهادت رساندند.
وی با بیان اینکه جا دارد جهان را به مبارزه با این پدیده شوم و دهشتناک دعوت کنیم، از شخصیت‌های سیاسی و مؤثر کشورهای مختلف به ویژه پاپ و دبیرکل سازمان ملل که تلفنی یا به صورت مکتوب نسبت به این حادثه با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند تشکر کرد و گفت: بیش از 80 کشور جهان در سطوح مختلف پیام‌های خودشان را برای مقامات ایرانی و ملت ایران ارسال کردند که نشان می‌دهد جامعه جهانی نسبت به اینگونه وقایع واکنش‌های مناسبی از خود نشان می‌دهند.
قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با «برجام منطقه‌ای» و رویکرد وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به این مسئله گفت: من مفهوم این عبارت را نمی‌فهمم و یک برجام بیشتر نمی‌شناسم؛ آنچه که بین ما و 1+5 به عنوان برجام مطرح شد موضوع خاصی است و مسائل مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس مسئله دیگری با ویژگی‌های خاص است و راهکارهای خودش را طلب می‌کند و فکر می‌کنم این تعبیر در اینجا مفهوم نیست.
وی همچنین در مورد عملکرد عربستان نسبت به سایر کشورهای منطقه‌ای اظهار کرد: برگزاری نابهنگام و چیدمان غلط اجلاس می‌تواند آثار مخربی را با توجه به دخالت دیگران در مسائل کشورهای منطقه به وجود بیاورد که این مسئله تحقق پیدا کرد و ما شاهد این بودیم که اتفاقات ناگواری در مورد روابط کشورهای همسایه جنوبی اتفاق افتاد. لازم است این کشورها با توجه به وضعیت منطقه و چالش‌های پیش رو بتوانند از یک روند مثبت و همه‌جانبه در پشت میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند و برای آرامش و ثبات هر چه بیشتر منطقه تلاش کنند و ما آنها را به خویشتن‌داری، مذاکره و گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سطح روابط ایران با قطر نیز گفت: نگاهمان به همسایه‌های خود روشن است و همواره خواهان روابط همه‌جانبه مسالمت‌آمیز بوده‌ایم و همکاری‌هایی با همه کشورها داشته‌ایم و در صورت نیاز و وجود زمینه‌های لازم و آمادگی هر کدام از کشورها با اراده‌ای که در تهران وجود دارد این نوع همکاری‌ها را در عرصه‌های مختلف افزایش دهیم و مانعی برای این کار وجود ندارد.
خبرنگار دیگری در مورد تجاوزهای مکرر آمریکا علیه مواضع سوریه پرسش مطرح کرد که قاسمی در این رابطه اظهار کرد: سوریه بحث پیچیده‌ای است و بازیگران، نقش‌آفرینان و تأثیرگذاران زیادی در آن وجود دارند که متأسفانه آنچه توسط دولت آمریکا و متحدینش در سوریه اتفاق افتاده، چیزی است که در بزنگاه‌های خاصی که تروریست‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار می‌گیرند، حضور آمریکایی‌ها مشهودتر است و سعی می‌کنند زمانی برای تروریست‌ها بخرند و در موازنه قوا تغییراتی ایجاد کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات آمریکا در سوریه همواره با شک و گمان و تردید همراه شده است، افزود: اگر آمریکا خواهان کشور مستقل و در کنار مبارزه با تروریسم حرکت می‌کنند در نوع رفتارهای خودشان تجدید نظر بکنند و اقداماتی را که در مقاطع مختلف انجام می‌دهند را کنار بگذارند و بگذارند ارتش و دولت سوریه در تحقق امنیت و ثبات این کشور تلاش خود را بکنند و بتوانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.
وی در مورد تلاش کردستان عراق برای استقلال گفت: بحث اقلیم کردستان، طوایف، قومیت‌ها و مذاهبی که در محدوده عراق حضور دارند به چند اصل مهم برمی‌گردد که شامل اصول اولیه مواضع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که این موارد عبارت است از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، قانون اساسی و یک عراق باثبات و دموکراتیک که همه اقوام و قومیت‌ها و ادیان بتوانند در این سرزمین به صورت مسالمت‌آمیز با حفظ حقوق خودشان زندگی کنند؛ این مسئله می‌تواند برای امنیت و ثبات منطقه تأثیرگذار باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اقدامات آمریکا در سوریه تا حدی مشکوک است و رفتارهای مقطعی آنها قابل توجیه نیست، اظهار کرد: آنها بارها تأکید کردند که در مبارزه با تروریسم هستند و در این مورد تلاش می‌کنند اما تجربه و گذشته بیانگر این است که ما صداقت لازم و اقدام لازم را در این حوزه ندیده‌ایم و توصیه می‌کنیم به جای هر اقدامی در درون سوریه عزم خود را برای مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی مسلح جزم کنند و راه دیگری جز مبارزه با تروریسم وجود ندارد.
وی تأکید کرد: اگر صادقانه عمل می‌کنیم باید بتوانیم ثبات و امنیت و آتش‌بس را در سوریه برقرار کنیم و زمینه‌های لازم را برای وضعیت مطلوب‌تر برای مردم مصیبت‌زده سوریه فراهم کنیم.
قاسمی به مقامات آمریکایی توصیه کرد که از واقعیت‌های منطقه و سوریه و مجموعه شرایط و چالش‌هایی را که کل منطقه با آن مواجه است آگاهی داشته باشند و با مسئولیت بیشتری عمل کنند که متأسفانه این مسئولیت‌پذیری را هنوز آنطور که باید و شاید ندیده‌ایم و منتظریم به حوزه مسئولیت‌پذیری و اقدام متعهدانه خودشان برگردند.
وی افزود: طرح این مسائل به ویژه در شرایط کنونی که چالش‌های بسیاری منطقه را تهدید می‌کند، کاری است نسنجیده که می‌تواند آثار مخربی را در مجموعه مسائل تمامیت ارضی عراق داشته باشد؛ ما با همه مردم عراق از دیرباز روابط خوبی داشتیم و به همه آنها توصیه می‌کنیم بتوانند در چارچوب عراق واحد زندگی مسالمت‌آمیز و آرامی را سپری کنند و در جهت امنیت و توسعه عراق کمک کنند.
قاسمی در واکنش به استفاده سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از عبارت جعلی برای نام خلیج فارس گفت: آقای تیلرسون سابقه نفتی دارند و از مدیران نفتی بودند علی‌الاصول با توجه به پیشینه‌ای که از سیاستمداران آمریکا داریم، آنها از این مسئله آگاهی دارند که «خلیج فارس» نامی است مشخص، شناخته شده و دیرپا و ممکن است ایشان اشتباه کرده باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: احتمال دیگر این است که ایشان از تاریخ آگاهی ندارد و جغرافیا را نمی‌شناسد؛ توصیه می‌کنم که ایشان در کنار مطالعات نفتی خودشان به تاریخ و جغرافیای جهان بپردازد و داستان را مرور کند تا با واقعیات تاریخی بیشتر آشنا شود.
وی تأکید کرد: با نفت و دلار و معاملات و تجارت تاریخ، جغرافیا، تمدن و فرهنگ را نمی‌شود خرید یا تغییر داد؛ با معاملات نمی‌توان یک ملت را بی‌فرهنگ را بافرهنگ کنند یا برعکس آن عمل کرد.
قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد ارتباط عربستان با حادثه تروریستی تهران گفت: قبل از حوادث تلخ تهران واژه‌های سخیف و مداخله‌جویانه‌ای در اظهارات برخی مقامات سعودی وجود داشت که تا حد زیادی شبهه‌برانگیز است و این موضوع توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در حال بررسی است و به هر نتیجه‌ای که در خصوص حوادث تروریستی تهران برسند و به جمع‌بندی لازم برسند که از چه مبدأ و منشأیی بوده، پیگیری‌های لازم را خواهند داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد دور بعدی اجلاس آستانه نیز اظهار کرد: طی روزهای آینده اجلاس کارشناسی آستانه را در مسکو برگزار خواهیم کرد و اگر این نشست بتواند به تفاهمات و هماهنگی‌های لازم دست پیدا کند، هفته بعد از آن می‌توانیم آستانه 5 را برگزار کنیم؛ بنابراین برگزاری این اجلاس برمی‌گردد به نتیجه نشست کارشناسی برمی‌گردد.
طرح عربستان برای تشکیل «ناتوی عربی» موضوع سؤال خبرنگار دیگری بود که قاسمی در این رابطه اظهار کرد: کپی‌برداری از برخی واقعیت‌های جهان و تعمیم آن با واقعیات منطقه بسیار فاصله دارد؛ همه مسائلی که در نمایش ریاض مطرح شد الزاماً شدنی نیست و با واقعیات منطقه تطبیق نمی‌کند لذا در مورد ناتوی عربی نیز با توجه به پیشینه کشورها و روابطشان کپی‌برداری از الگوهایی که در سایر نقاط جهان بر اساس تاریخ، فرهنگ و جغرافیا و شرایط خاصی اتفاق افتاده در همه جای دنیا میسر نیست و باید بر اساس واقعیت‌ها، خواست منطقه و ملاحظاتی که بین کشورها که وجود دارد، صورت گیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه پس از اتفاقات مربوط به قطر گفت: با توجه به وضعیتی که در منطقه به وجود آمد و تحولاتی که رخ داد، وزارت امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی از همان نخستین ساعات رایزنی‌های زیادی را آغاز کردند و دیپلماسی فعالی را به نمایش گذاشتند؛ در یکی دو روز اول بیش از 19 تماس برقرار شد که در مورد آخرین وضعیت منطقه رایزنی‌هایی صورت گرفت.
وی ادامه داد: در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه نیز علاوه بر مسائل دوجانبه به وضعیت و شرایط منطقه را نیز مطرح کردند؛ در آستانه نیز با بیش از 8 یا 9 مقام عالی‌رتبه دیدار کردند و مجموعه مسائل جهانی و منطقه‌ای فیمابین را بحث کردند که تلاش خوبی در این زمینه بود و امیدوارم تأثیرات مثبت خود را داشته باشد.
قاسمی گفت: این تماس‌ها ادامه خواهد داشت. ما در مورد حوزه مسائل همسایگان و پیرامونی اولویت‌های بسیاری داریم که باید از طریق گفت‌وگو، تماس و رایزنی و تبادل نظر دنبال کنیم؛ اهمیتی که منطقه و همسایگان برای ما دارد و صلح و ثباتی که به آن فکر می‌کنیم و تنها راه را گفت‌وگو و تعامل می‌دانیم، همه را به میز مذاکره و نشست و گفت‌وگو دعوت کردیم، بنابراین این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد و ایران به عنوان یک کشور حساس و مهم و تأثیرگذار سعی می‌کند در برهه حساس کنونی رسالت خود را به انجام برساند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد طرح سنا برای تشدید تحریم ایران اظهار کرد: در مورد بحثی که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح است باید گفت سیاست‌های تحریمی عمدتاً یک سیاست شکست‌خورده و پوسیده و ناکارآمد و تجربه‌شده در جهان به ویژه آمریکاست که پاسخگوی هیچ خواسته‌ای نمی‌تواند باشد و کاری است محکوم، مذموم و بی‌دلیل لذا نوعی آب در هاون کوبیدن و وقت تلف کردن و بازگشت به عقب است.
وی افزود: دولتمردان آمریکا باید توجه داشته باشند که تجربه را نباید دوباره تجربه کنند و به گذشته برنگردند که مجبور باشند در آینده و نقطه زمانی دیگر مجدداً عقب‌گرد دیگری را داشته باشند.
قاسمی گفت: آنچه که در سنا مطرح شده در صورتی که به نتیجه برسد باید در صحن علنی به تصویب برسد و نهایتاً از سوی رئیس‌جمهور امضا شود و بر اساس تجربه‌ای که پیش از این دیده شده موضوعات بسیاری اینگونه مطرح می‌شود که ناقص و ابتر باقی می‌ماند اما اگر چنین بحثی بخواهد پیش برود قطعاً کاری است بیهوده و اشتباه و قطعاً برای ما پذیرفتنی نیست و آن را محکوم می‌کنیم.
وی در مورد تأثیر این مصوبه بر موضوع برجام اظهار کرد: با توجه به بحث برجام این اقدام عدم حسن نیت و برخلاف روح برجام است و نباید آمریکا در این مسیر قرار بگیرد؛ باید منتظر ماند بر اساس طراحی‌های قبلی خودمان و بر اساس تنظیماتی که وجود دارد به عنوان کمیسیون برجام این موضوعات را بر اساس نوع حرکتی که خواهد داشت رصد خواهیم کرد و موضوع را پیگیری می‌کنیم و در هر نقطه‌ای که لازم بدانیم اقدامی کنیم، سیاست‌های خودمان را بدون هیچ‌گونه تعارفی پیش خواهیم برد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نسبت به منافع و امنیت ملی با کسی رودربایستی نداریم، گفت: چنین اقداماتی جز تخریب روند قبلی و ایجاد زحمت و مشکل برای خود آمریکا ارمغان دیگری نخواهد داشت و بسیار مهم است که دولت آمریکا به سرانجام و فرجام اینگونه اقدامات بیش از این بیندیشد.
captcha