تجلیل از پایان نامه‌های برتر در پایان نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3606560
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹

تجلیل از پایان نامه‌های برتر در پایان نمایشگاه قرآن

گروه دانشگاه: رشید جعفرپور؛ رئیس اداره پشتیبانی از فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم تحقیقات از برگزاری جشنواره پایان‌ نامه‌های قرآنی در پایان نمایشگاه قرآن خبر داد.

بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن
رشید جعفرپور رئیس اداره پشتیبانی از فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ضمن بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح فعالیت‌های بخش دانشگاهی در نمایشگاه پرداخت و بیان کرد: از حدود یک ماه قبل که به وزارت علوم بخش دانشگاهی محول شد جلسات شورای سیاست گذاری این نمایشگاه را برپا کردیم و از دانشگاه‌های تهران و دانشگاه‌های ستادی مانند پیام نور و آزاد و ... دعوت کردیم و چند جلسه با آنها داشتیم و نتیجه این شد که در بخش دانشگاهی بیش از 14 غرفه برپا شده و بیشتر دانشگاه‌ها نیز از آنها استقبال کرده‌اند.
جعفرپور در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 14 غرفه داریم و به بعضی که دانشگاه ستادی هستد غرفه‌های بزرگتر و به دانشگاه‌های دیگر غرفه‌های کوچکتر داده شده همچنین سه مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی، مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان بسیج دانشجویی و مرکز فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، علوم حدیث، علامه طباطبایی و مذاهب در حال حاضر در این بخش‌ها فعالیت دارند.
وی بیان کرد: عمده فعالیت‌های اکثر این‌ غرفه‌ها این است که آثار خودشان را عرضه می کنند و بیش از 400 اثر هنری اعم از تابلو و منبت و ... در حال عرضه است و مخاطبان مختلف نیز از آنها استقبال کرده‌اند، همچنین کارگاه‌های هنری خاصی به صورت زنده برپا شده است و اساتید و دانشجویان کارگاه‌های منبت و خوش نویسی و هنری مختلفی را دایر کرده‌‌اند که سؤالات مردم در این زمینه‌ها نیز پاسخ داده می‌شود.
جعفرپور تصریح کرد: کار دیگری که در بخش ما انجام می‌شود برگزاری نشست‌های تخصصی است، بیش از 20 نشست تخصصی با محوریت شعار امسال نمایشگاه قرآن یعنی قرآن، اخلاق و زندگی صورت می‌پذیرد، در این نشست‌ها اساتید و دانشجویان به مسائلی مانند سبک زندگی می‌پردازند.
وی بیان کرد: میزهای مشاوره‌ای را در اکثر غرفه‌ها داریم، به ویژه در غرفه جهاد دانشگاهی که مشاوره پایان نامه‌ای داریم، همچنین در حوزه مهارت‌های زندگی، اخلاق و ازدواج موفق مشاوره‌های داریم که دانشگاه‌های الزهرا و علامه طباطبایی در حال حاضر این فعالیت را در دستور کار خود دارند، هر شب هم این اساتید تغییر می‌کنند و اساتید جدیدتری می‌آیند.
جعفرپور در مورد طرح دانشجو معلم قرآن گفت: طرح دانشجو معلم نیز در حال برگزاری است و هر شب اساتید خاص خودشان در نمایشگاه حضور دارند، در دانشگاه علامه طباطبایی دو طرح ملی پیگیری می‌شود، یکی خواندن قرآن با عنوان «یک کتاب، هزاران قاری» است که هر کسی مراجعه می‌کند چند آیه را تلاوت می‌کند و بعدا این فایل به صورت کلی تبدیل به یک فایل کامل قرائت قرآن از همه اقشار می‌شود  و تا الآن نیز تقریبا نیمی از قرآن را خوانده شده است.
وی در ادامه افزود: یک طرح دیگر که دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌کند این است که به این چالش می‌پردازد که آیا قرآن کتاب دیروز است؟ یا قرآن می‌تواند به نیازهای ما پاسخ‌گو باشد یا خیر؟ مجموعه نظرهای مختلفی جمع‌آوری خواهد شد و ممکن است در آینده در قالب یک کتاب چاپ شود.
جعفرپور گفت: دو نشست جدی داریم، یکی نشست مدیران و معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها با عنوان بررسی اثرگذاری فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها است که بیش 40 مدیر و معاون دانشگاه در این نشست حضور خواهند داشت که آسیب شناسی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و نیاز سنجی جدید صورت می‌پذیرد.
وی در ادامه افزود: علاوه بر این جشنواره پایان نامه‌های قرآنی دانشگاه‌ها را داریم که امسال برای شانزدهمین دوره در حال برگزاری است، بیش از 560 اثر از دانشگاه‌ها جمع شده که 80 اثر پایان ‌نامه دکتری و بقیه آنها پایان نامه‌های ارشد هستند، در دو مرحله کار داوری انجام شده و نتایج نهایی مشخص خواهد شد، در انتها پنج پایان نامه دکتری و پنج پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند و از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.
captcha