تا حکومت جباران برقرار است بشریت رو به انحطاط می‌رود
کد خبر: 3599766
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵

تا حکومت جباران برقرار است بشریت رو به انحطاط می‌رود

گروه سیاسی: امام خمینی(ره) تفاوت حکومت انبیاء(ع) با حکومت ستمگران را در تقدم و اصالت اخلاق بر سیاست می‌دانند و تأکید می‌کنند که اگر حکومت با انگیزه اخلاق محقق شود جامعه را اصلاح می‌کند و تا زمانی که حکومت به دست جباران باشد، بشریت رو به انحطاط می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، تعاریف متفاوت و گاهی متناقض از سیاست و نحوه تعامل حاکم با مردم و بالاتر از آن نوع ارتباط حکومت با دین ارائه شده است در این بین، نظر امام خمینی(ره) با توجه به ایام انتخابات در نوع خود قابل توجه و البته نشان دهنده میزان اختلاف نظر ایشان با آرای حکومت‌های غربی است.
امام(ره) در پاسخ به سؤال خبرنگار مجله آمریکایی تایم که می‌پرسد: حضرت آیت‌الله، سیاست یعنی پیدا کردن راه‌حل‌های ممکن، اگر درست فهمیده باشم موضع حضرتعالی این است که هیچ نوع مذاکره‌ای با رژیم کنونی(پهلوی) امکان‌پذیر نیست، جواب می‌دهند: علت این است که ما هرج و مرج را زیر سر خود رضاشاه می‌دانیم بنابراین شاه نمی‌خواهد که راه حل پیدا کند، شاه می‌خواهد راه فرار از این تنگنا و به دست آوردن قدرت پیدا کند پس با شاه مذاکرات معنا ندارد.(صحیفه امام ، ج 5، ص256)
امام در این سخن نشان می‌دهند که نیت و فکر فرد مذاکره کننده از قبل می‌تواند نتیجه مذاکره را روشن سازد، کسی که معنای سیاست و حکومت‌داری را مبتنی بر سکولاریسم تعریف می‌کند قاعدتاً نمی‌تواند با فردی که به سیاست دینی اعتقاد دارد به تفاهم برسد. 
امام سیاست الهی را چنین طرح می‌کنند: سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد و این‌ها را هدایت کند به طرف آن چیزی که صلاحشان هست، صلاح ملت هست، صلاح افراد هست و این مختص به انبیاست. دیگران این سیاست را نمی‌توانند اداره کنند.(صحیفه امام، ج 13 ، ص 432)
چونکه مجاهده نفس در این مقام به اتمام رسید و انسان موفق شد که جنود ابلیس را ازاین مملکت خارج کند و مملکتش را سکنای ملائکه الله و معبد عبادالله الصالحین قرار داد کار سلوک الی الله آسان می‌شود. (چهل حدیث، ص 26)
در واقع نوعی هماهنگی بین اخلاق حسنه و سیاست صحیح یا الهی در نظر امام (ره) مشاهده می‌شود چراکه ایشان به صراحت می‌فرمایند: اسلام احکام اخلاقی‌اش هم سیاسی است.(صحیفه امام، ج 13 ،ص 130) درواقع امام خمینی(ره) سیاست را زمینه ساز رستگاری مردم می‌دانند و ملاک سیاست درست و غلط هم همین است که تا چه میزان توانسته جامعه را هدایت کند؟ 
امام تفاوت حکومت انبیاء(ع) با حکومت ستمگران را در تقدم و اصالت اخلاق بر سیاست بیان می‌کنند: ... و انبیاء این که دنبال این بودند که یک حکومت عدلی در دنیا متحقق کنند برای این است که حکومت عدل اگر باشد حکومتی باشد با انگیزه الهی، با انگیزه اخلاق و ارزش‌های معنوی انسانی، یک همچو حکومتی اگر تحقق پیدا کند جامعه را مهار می‌کند و تا حد زیادی اصلاح می‌کند و اگر حکومت‌ها به دست جباران باشد، به دست منحرفان باشد به دست اشخاصی باشد که ارزش‌ها را در آمال نفسانی خودشان می‌دانند، ارزش‌های انسانی را هم گمان می‌کنند که همین سلطه جویی‌ها و شهوات است تا این حکومت‌ها برقرار هستند بشریت روبه انحطاط است.(صحیفه امام، ج 16، ص 162)
 از نظر امام(ره) قدرت و سیاست خود یک کمال است اما لازم است در دست انسان مهذب قرار گیرد: قدرت خودش یک کمال است، خدای تبارک و تعالی قادر است لکن چنانچه قدرت به دست اشخاص فاسد برسد، همین کمال را به فساد می‌کشانند. (صحیفه امام، ج 18 ، ص 206)
captcha