تشویق‌های رهبری آغاز علاقه‌مندی به سبک مصطفی اسماعیل
کد خبر: 3584264
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶

تشویق‌های رهبری آغاز علاقه‌مندی به سبک مصطفی اسماعیل

گروه فعالیت‌های قرآنی: در گپ‌وگفتی صمیمی با قاری بین‌المللی مشهدی همراه شدیم با خاطراتی از تلاوت‌های کودکانه او که متأثر از صوت عبدالباسط بود تا زمانی که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به شنیدن نوای استاد مصطفی اسماعیل مشتاق شد و این سبک را برگزید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، وعده دیدارمان محفل سه‌شنبه شب‌های حسینیه خیاط‌های مشهد بود تا از چگونگی ورود این قاری و داور بین‌المللی قرآن که افتخار شاگردی در محضر مرحوم استاد مختاری را دارد، آگاه شویم. او هم برایمان از خاطرات شیرین کودکی‎‌اش گفت.
هاشم روغنی، داور و قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا سخنش را اینگونه آغاز کرد: از حدود سال 1346 و سن شش سالگی بود که با شنیدن نوار سوره «حشر» استاد عبدالباسط، شیفته قرائت قرآن شدم و البته این علاقه با پیش‌زمینه‌هایی در خانواده همراه بود، به‌طوری که هر روز صبح در خانه ما صوت قرآن صبحگاهی پدر طنین‌انداز بود و ما را از خواب بیدار می‌کرد. پدرم بر این کار مداومت داشت و یک چنین فضایی، مشوق من به سوی کلام الله شد.
از شیفتگی به عبدالباسط تا قرائت به سبک مصطفی
روغنی، خاطره بازی‌های کودکانه‌اش را با دوران تحصیل در دبستان رضوی ادامه داد و گفت: اغلب در کلاس به تلاوت قرآن می‌پرداختم و سوره حشر را که از عبدالباسط تقلید کرده بودم، بازخوانی می‌کردم و البته این قرائت‌ها همراه می‌شد با نفس‌گیری‌های فی ما بین.   
این قاری بین‌المللی اضافه کرد: با توجه به فضای مذهبی خانواده و فامیل، از کودکی در جلسات روضه‌خوانی و قرائت قرآن شرکت داشتم و این قرائت‌های کودکانه را برای فامیل هم اجرا می‌کردم که البته با تشویق و شور و هیجان بسیار از سوی حضار هم رو‌به‌رو می‌شد و مرا برای گام برداشتن در مسیر قرائت قرآن مطمئن‌تر می‌کرد.
تکمیل قرائت با تقلید از مصطفی اسماعیل با رهنمودهای رهبری
روغنی از سیر تکامل قرائت خود این‌چنین یاد کرد: «پس از عبدالباسط به تقلید از استاد منشاوی و علی‌البناء روی‌ آوردم تا زمانی که با رهنمودهای مقام معظم رهبری به شنیدن نوای استاد مصطفی اسماعیل مشتاق شدم و تاکنون که حدود 27 سال از آن زمان می‌گذرد، قرآن را به سبک این استاد بزرگ مصری تلاوت می‌کنم که به حق شیرینی صوت او نسبت به دیگر اساتید برایم عیان شده است.
از شیفتگی به عبدالباسط تا قرائت به سبک مصطفی
خاطرات کوچه چهارباغ و افتخار آشنایی با مرحوم مختاری
استاد جلسه قرآن حسینه خیاط‌های مشهد از شرکت خود در جلسات قرآن گفت و ادامه داد: از کودکی در جلساتی که در منزل پدربزرگ و خاله‌ام برقرار بود، شرکت می‌کردم و شنبه هر هفته در جلسه آموزش قرآن منزل حاج‌محمدتقی عطارصفوی در کوچه چهارباغ شرکت داشتم و همین حضور در محافل مرا با مرحوم استاد مختاری که افتخار شاگردی ایشان را دارم، آشنا کرد.
روغنی گفت: تا سال 1372 از هر لحظه‌ای برای کسب فیض از محضر استاد مختاری استفاده کردم تا اینکه در آن سال ایشان بدرود حیات گفتند و بعد از آن هم من همچنان به طور مستمر در جلسات حسینه خیاط‌ها و مسجد کرامت شرکت دارم و از محضر اساتیدی چون سیدمرتضی سادات‌فاطمی و محمدکاظم محمدزاده بهره بردم.
همراهی رهبر معظم انقلاب با محافل قرآنی مشهد و پیگیری احوال قرآنیان
وی در بخشی از خاطرات خود به حضور مقام معظم رهبری در محافل قرآنی مشهد اشاره کرد و افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به حضور در این مجالس و به‌ویژه محفل جمعه‌های حسینه خیاط‌ها مقید بودند و با ارتباط صمیمی خود در برخورد با اطرافیان، همیشه جویای حال شرکت‌کنندگان در این جلسات می‌شدند.از شیفتگی به عبدالباسط تا قرائت به سبک مصطفی
این قاری بین‌المللی قرآن اضافه کرد: با توجه به شرایط حاکم در زمان رژیم ستم‌شاهی و ممنوعیتی که برای سخنرانی حضرت آقا وجود داشت، ایشان از هر فرصتی برای انجام رسالت تبلیغی خود استفاده کرده و با الهام از آیات الهی به بیان مراد خود در مسائل موجود در جامعه می‌پرداختند، همچنین به طور مستمر قرآن تلاوت می‌کردند.
روغنی به بیان چند رهنمود از رهبر معظم انقلاب به جامعه قرآنی پرداخت و افزود: زمانی که من به کار در کارگاه آلومینیوم مشغول شدم، همیشه حضرت آقا مرا در راه اشتغال جدای از مسیر قرآن تشویق می‌کردند و می‌فرمودند که «چه خوب است که شما این فعالیت را شروع کرده‌اید و مردم باید بدانند که یک قاری قرآن صبحش را با کار و زحمت در مسیر تأمین معاش شروع می‌کند چراکه ما با مصری‌هایی که همیشه خود را برای تلاوت در محافل قرآنی آماده می‌کنند، فرق می‌کنیم».
معاونت قرآن ریاست جمهوری راه‌اندازی شود
وی در توصیه‌ای به مسئولان یادآور‌ شد که پشتیبان جامعه قرآنی کشور باشند و در مسائل و مشکلاتی مثل تأمین معاش و رفاه برای فعالان قرآنی کم‌کاری نکنند، زیرا زیبنده جمهوری اسلامی نیست که جامعه قرآنی‌اش اوضاع نابسامانی داشته باشد و برای تحقق این اهداف پیشنهاد تأسیس معاونت قرآنی ریاست جمهوری و یا نهادی شبیه به آن را ارائه کرد.از شیفتگی به عبدالباسط تا قرائت به سبک مصطفی
همگام با ثقلین در مسیر کمال
روغنی با بیان اینکه تمسک به قرآن راه کمال است، افزود: باخضوع و خشوع در برابر خداوند و توجه به معنای قرآن و مراد خدا می‌توان از گزند شیطان دور ماند، چنانکه خداوند در آیه 76 سوره نساء می‌فرماید: «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً، كه نيرنگ شيطان [در نهايت] ضعيف است» و اگر این تمسک به قرآن را با تمسک به اهل‌بیت(ع) همراه کنیم در این صورت می‌توان مسیر الی الله را پیمود.
قرآن؛ تنها صوت خوش نیست
این پیشکسوت قرآن در توصیه‌ای یادآور شد: قرآن خواندن، فقط صوت خوش داشتن، نیست، بلکه باید استفاده از قرآن با تفسیر و منابع به دست آمده از اهل‌بیت(ع) همراه باشد و اگر این‌گونه نباشد، قرائت قرآن، سوز و تأثیر واقعی خود را نخواهد داشت چراکه ابتدا قاری قرآن باید خود در سوز کلام الهی بسوزد و در مرحله بعد این سوز و گداز را به مخاطب خود منتقل کند.
از شیفتگی به عبدالباسط تا قرائت به سبک مصطفی
صحبتمان با این استاد قرآن که تمام می‌شود با او خداحافظی می‌کنیم تا بار دیگر از کرسی محفل قرآنی حسینیه خیاط‌ها، صوت خوش و روح‌نواز قرآن را از حنجره کسی بشنویم که صوتش، تداعی‌کننده نفس گرم استاد مصطفی اسماعیل است و اینگونه برگ دیگری از دفتر خاطرات به یاد ماندنی حسینیه خیاط‌های مشهد رقم می‌خورد.
captcha