آشنایی با رقیه هراتی؛ از چهره‌های قرآنی لرستان
کد خبر: 3583961
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

آشنایی با رقیه هراتی؛ از چهره‌های قرآنی لرستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: رقیه هراتی از چهره‌های قرآنی لرستان که اولین تلنگر برای موفقیتش در زمینه قرآن را مدیون استادش است معتقد است وقتی انسان نفس خود را پرورش دهد خیلی از مشکلات را نمی‎بیند و به‌راحتی می‎تواند با خیلی از مشکلات دست و پنجه نرم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، رقیه هراتی، از فعالان و نخبگان قرآنی لرستان است که در مقطع دکترا در رشته زبان و ادبیات عرب در دانشگاه آبادان مشغول به تحصیل است.این بانوی فعال قرآنی لرستان 25 سال است که به‌عنوان داور مسابقات قرآن در استان و کشور فعالیت دارد.
دو کتاب «سیمای امام علی(ع) در شعر معاصر فارسی و عربی» و «آشنایی با تجوید قرآن کریم» را در دست چاپ دارد.چندین مقاله به زبان فارسی و عربی نوشته است و مقاله «اعتکاف» او در قم رتبه آورده است، دو مقاله او در دومین و سومین کنگره «شعر عاشورایی» استان لرستان مقام آورده، عضو انجمن بانوان فرهیخته کشور است،
دو سال مسئول کنگره بانوان قرآنی کشور بوده است، دو دوره عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور و یک دوره عضو ععلی‎البدل بوده، چندین دوره مدیرعامل و عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی ـ مردمی استان و عضو علی‌البدل شورای شهر خرم‌آباد بوده است.از سال 82 تا به حال استاد دانشگاه بوده است و یک سال به‌عنوان استاد نمونه دانشگاه امام حسین(ع) انتخاب شد.
در زیر گفت‌وگوی ایکنا لرستان با این بانوی فعال قرآنی لرستان را می‏خوانیم
خودتان را معرفی کنید
رقیه هراتی متولد سال 1339 شهرستان خمین، در یک خانواده متوسط و مذهبی به دنیا آمده و بزرگ شدم، پس از اخذ دیپلم ازدواج کردم و تحصیلات سطح عالی را در منزل همسرم ادامه دادم و اکنون در حال گذراندن مقطع دکتری در رشته ادبیات و زبان عرب در دانشگاه آبادان هستم.
فعالیت‌های قرآنی خود را از چه سالی شروع کردید؟
سال  1360 وارد فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و اجتماعی شدم، قرآن را تا جایی‌که در توانم بود در محضر اولین استادم، استاد مرحوم سامانی یاد گرفتم و همان سال با تشویق او در مسابقه استانی حفظ سوره «واقعه» و «نور» شرکت کردم که رتبه نخست را کسب کردم و همین مسئله باعث شد انگیزه و حرکت من به‌سمت کارهای قرآنی بیشتر شود تا حدی‌که فرزندم را همراه خودم به کلاس‌های قرآنی می‌بردم و به‌عینه آثار آیات قرآن را در اخلاق و رفتار فرزندم می‌دیدم که تلنگر زندگی مذهبی و قرآنی من از همین‌جا شروع شد.
مؤسسه مصباح‌النجاة را چه سالی و چگونه تأسیس کردید؟
در سال‌های اول تأسیس سازمان تبلیغات به این سازمان ورود پیدا کردم و در سال70  در کلاس‌های تربیت معلم تبلیغات اسلامی ثبت‌نام کردم و مجوز تأسیس جلسه قرآن به من داده شد. این جلسات را در منزل برگزار می‌کردم که کم‌کم گسترش پیدا کرد و علاوه‌بر کارهای قرآنی، مراسم‌های اعیاد، شهادت‌ها و تمام مناسبت‌ها را در راستای کارهای قرآنی انجام می‌دادیم، یعنی تنها کار قرآنی انجام نمی‌دادیم بلکه از همان زمان کارهای فرهنگی، اجتماعی و حتی پژوهشی انجام دادیم و در همان جلسه قرآن برنامه‌های متنوع و متفاوتی برگزار می‌کردیم. از سال 85 به‌بعد جلسه قرآن به‌عنوان مؤسسه قرآنی ثبت شد که همه برنامه‌ها را در راستای اهداف و آرمان قرآنی انجام می‌دهیم.
در طول سال‌های فعالیت خود چه توفیقاتی کسب کرده‌اید و عامل آن‌را چه می‌دانید؟
اولین تلنگر موفقیت من در بحث قرآنی استادم مرحوم سامانی بودند که پس‌از اخذ رتبه اول حفظ سوره «واقعه» و «نور» در استان خیلی مرا تشویق کرد و همین مسئله باعث شد که گمشده‌ای که در درون خودم احساس می‌کردم پیدا کنم که آن استعداد من بود که به‌واسطه این تشویق‌ها استعداد درونی من شکوفا شد و به لطف خداوند در این راستا مقاماتی را در مسابقات قرآنی، مدیریتی و فرهنگی کسب کردم.
در سال 90 از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان بانوی برگزیده قرآنی کشور انتخاب شدم. با شرکت در مسابقات قرآنی مقاماتی را در منطقه، استان و کشور کسب کردم، دو بار به‌عنوان خادم نمونه قرآن لرستان انتخاب شدم، سال 86 برگزیده کشور در زمینه تبلیغ و ترویج شناخته شدم که در آن زمان توسط معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد وقت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تجلیل شدم، سال 92 در حوزه مدیریت قرآنی به‌عنوان نفر برتر انتخاب شدم و لوح و جوایز را از دست ریاست جمهور وقت دریافت کردم.
در دوران دانشجویی از طریق نوشتن مقالات علمی چندین مقام دارم، یک بار نفر برتر کشور شدم و چون در همه مقاطع تحصیلی نفر اول بودم مقطع دکترا را بدون آزمون قبول شدم.
 برای ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی چه راهکارها و پیشنهاداتی دارید؟
راهکار و پیشنهاد زیاد است البته من خودم را در حدی نمی‌دانم که بخواهم راهکار ارائه دهم ولی ارتباط خوب برقرار کردن با مخاطب در مرحله اول قرار دارد که قطع یقین منجر به تشویق و علاقمندی آنان به قرآن می‌شود.
پیشنهاد من توجیه مادران مخاطبان قرآنی است که در کنار کلاس‌ها مادران را توجیه می‌کنیم چرا که وقتی یک مادر و یک زن با فرهنگ قرآنی آشنایی پیدا کرد می‌تواند یک همسر خوب باشد و فرزندان خوب تربیت کند و بالطبع می‌توانیم جامعه خوبی داشته باشیم. وقتی زن در راستای افکار قرآنی و آرمان قرآنی زندگی کند طبیعتاً نتیجه مثبتی خواهیم گرفت.
پیشنهاد شما برای انس جوانان و خانواده‌ها با قرآن؟
با توجه به تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری به جامعه قرآنی، امروز می‌بینیم که یک فعال قرآنی یک نفر نیست بلکه یک جامعه است چون همان یک نفر می‌تواند روی انسان‌های اطراف و جامعه تاثیر بگذارد.  همچنین می‌بینیم که واقعاً قرآنی‌ها تأثیرات مثبتی در جوامع خود می‌گذارند. بنابراین ما باید بیشتر به‌سمت معنویت قرآن و اهدافش برویم «الدنیا مزرعه الاخره» نه دنیا را فراموش کرده و ترک دنیا کنیم نه آخرت را فدای دنیا، فقط تا حدی از ظواهر را فراموش کنیم ولی از هر دو به‌نحو احسنت استفاده کنیم. وقتی خداوند ما را اشرف مخلوقات قرار داده و برای ما «خلق لکم ما فی الارض جمیعاً»؛ هر آنچه بر روی زمین است برای من انسان آفریده است و این نعمت ویژه‌ای است که شکر ویژه ای هم می‌خواهد و این شکر با عبادت و در راستای قرآن بودن تجلی پیدا می‌کند.
ایده شما در مؤسسه قرآنی که نتیجه و بازدهی خوبی داشته است؟
طرحی که در مؤسسه برگزار کردیم طرح «خیرالبریه» یا طرح آخرت است که در آن از اعضای ثابت و مادران بچه‌هایی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند ثبت‌نام می‌کنیم ماهیانه مبلغ 5000 تومان می‌پردازند که صرف امور خیریه می‌شود هرکدام از این اعضا اگر فوت کنند شب اول قبر همه اعضا برای او یک زیارت عاشورا، یک روز نماز، یک روز روزه، هزار صلوات، یک نماز لیلةالدفن و یک جزء قرآن هدیه می‌کنیم. برای اعضا کارت صادر شده و موارد مذکور هم در آن قید شده. نام فرد را هم نوشتیم و شماره تلفن‌ها را هم داریم تا اگر اتفاقی افتاد به گروه خبر دهیم و همان شب اول قبر اعمال را برای متوفی انجام دهیم. فرض کنید هزار  نفر اگر در این طرح شرکت کنند هزار نفر هزار صلوات چه ثوابی نثار روح آن مرحوم خواهد شد.
طرح دیگر، طرح وام قرض‌الحسنه است که وام 20 میلیونی، هشت میلیونی و دو وام چهار میلیونی داریم که افراد ماهیانه مبلغی را به‌عنوان قرض‌الحسنه روی هم می‌گذارند و هر ماه به‌عنوان وام به یکی از اعضا تعلق می‌گیرد که بدون هیچ سودی و هیچ مشکل شرعی از آن استفاده می‌کنند.
راهکارهای شما برای ترویج سبک زندگی قرآنی؟
بیشترین تاکید روی خانواده‌هاست. چون رشد جسمی و روحی افراد اول در خانواده است و بعد وارد اجتماع و دوستان و... می‌شود. پس ابتدا اگر خانواده ما یک خانواده با فرهنگ باشد و با آرمان‌های قرآنی پیش برود قطعاً یک جمعیت سالم و در نهایت یک خانواده بزرگ‌تر که جامعه سالم‌تری خواهیم داشت که امید داریم خانواده‌ها این تلنگر را به خود بزنند که ما فقط خواننده قرآن نباشیم عامل به قرآن باشیم که مهم‌ترین رکن عمل به قرآن است. عامل به قرآن باشیم چون نتیجه و صدایی که عمل دارد، زبان ندارد.
توصیه شما به مدیران جوان مؤسسات قرآنی چیست؟
خیلی دوستانه به همه مدیران می‌گویم که بیاییم از تجربه دیگران استفاده کنیم، خودمان را بی‌بهره نگذاریم، از کسب مقامات دیگران ناراحت نشویم و لذت ببریم چون همه هم‌نوع و انسان هستیم و وقتی می‌بینیم یک نفر جایگاهی را کسب کرده است باید به‌دنبال او رفته از او بپرسیم که چه کاری کرده است و راه‌کارها را از او بگیریم که چه راهی را رفته‌ است.
 در درجه اول در جایگاه یک مدیر حتماً باید مشرف به تمام مسائل اداری باشیم، باید بدانیم یک مدیر چه وظیفه و چه جایگاهی دارد، یعنی اول جایگاهمان را برای خودمان تعریف کنیم بعد در راستای آن قدم برداریم، چون اگر ما ندانیم چه وظیفه‌ای داریم و جایگاه خودمان را تعریف نکرده و نشناخته باشیم، قطع به یقین نمی‌توانیم موفق باشیم و راه و راه‌کاری را پیدا کرده و برویم، پس ابتدا باید خودمان را بشناسیم و جایگاه خودمان را تعریف کرده و از تجربه دیگران استفاده کنیم ولو این‌که شاگرد ما باشد.
برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
در نظر داریم همین کارهایی را که تاکنون انجام داده‌ایم با وسعت و طرح‌های بیشتری انجام دهیم، و در این برهه از زمان به‌صورت ‌ویژه در مقطع جوانان بیشتر کار کرده و خود آن‌ها را وادار به کار کنیم، یعنی خود جوانان را سهیم کنیم و در خیلی از تصمیم‌گیری‌ها آن‌ها را مشارکت دهیم چراکه آن‌ها نظرات خیلی خوب و پُرباری دارند و باید از نظرات آن‌ها استفاده کنیم و نگوییم که آن‌ها خام و ناپخته هستند، ما باید از جوانان‌مان حتماً استفاده کنیم و در کنار آن‌ها از مشاور قوی که راه‌کار درست و صحیح را به ما ارائه دهد استفاده کنیم، یک مشاور اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی، گرچه کار ما نباید سیاسی باشد، ولی چون دین از سیاست جدا نیست و گاهی اوقات لازم است که ما در رابطه با یک امر سیاسی نظریه پردازی کنیم به یک مشاور سیاسی نیز نیاز داریم.
در نظر دارم یک چشم‌انداز چند ساله برای برنامه‌های مؤسسه داشته باشم و برنامه‌هایی که در حال انجام داریم گسترش دهیم، به‌دنبال گرفتن طرح حتی از خانواده‌های بچه‌ها هستیم و با همه مشورت می‌کنیم، چون چند عقل را روی هم بگذاریم بهتر از یک عقل کار می‌کند..
و اما سخن آخر!
شاید این سؤال برای همه دوستان پیش بیاید که من در راه رسیدن به این نقطه در آن ایستاده‌ام مشکلی نداشته‌ام باید بگویم که طبیعتاً در هر جاده‌ای از زندگی سختی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌هایی وجود دارد و انسان زمانی موفق است که سختی‌ها را زیبایی ببیند، وقتی سختی‌ها را زیبایی دیدی راه و سنگ‌لاخ‌های آن برایت خیلی راحت‌تر می‌شود و این را می‌پذیری که آخر این راه به موفقیت ختم می‌شود.
من نیز در این راه مشکلات خاص خودم را داشتم اما به هیچ‌عنوان مشکلات را حس نکردم، چون وقتی خداوند می‌فرماید: «و یزکیهم و یعلم» تزکیه نفس را در ابتدا قرار می‌دهد و بعد تعلیم را می‌آورد ما نیز به‌عنوان یک مدیر و معلم قرآنی اول باید روی نفس خودمان کار کنیم، زیبایی‌ها را ببینیم نه سختی‌ها را، وقتی سختی‌ها را ببینیم از خیلی از زیبایی‌ها غافل می‌شویم، من سعی کردم سختی‌ها را کم ببینم یا اصلاً نبینم.
وقتی انسان نفسش را پرورش داد خیلی از مشکلات را نمی‌بیند و به‌راحتی می‌تواند با خیلی از آن‌ها دست و پنجه نرم کند.

captcha