جای ‌خالی مؤذن در گلدسته‌های مساجد
کد خبر: 3543471
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

جای ‌خالی مؤذن در گلدسته‌های مساجد

گروه فعالیت‌های قرآنی: صدای اذان برای اولین بار در ایران از شهرستان نهاوند در استان همدان شنیده شده، اما متأسفانه امروزه این صدای ملکوتی نه تنها ضعیف شنیده می‌شود؛ بلکه تنها جایی که مؤذن‌های خوش‌صدا می‌توانند استعداد و توانایی خود را به گوش مستمعان برسانند، در مسابقات اذان است.

اذان سرود آسمانی مسلمانان است، صدایی است که گوش هر بچه مسلمانی از کودکی آن را شنیده و با آن خو گرفته است، اذان، این نوای الهی گاهی آنچنان بر روی افراد تاثیر گذاشته تاجایی که بسیاری از اشخاص که مذهب دیگری داشتند با شنیدن همین صدا روح بخش مسلمان شدند.
صدای اذان برای اولین بار در ایران از شهرستان نهاوند در استان همدان شنیده شده، اما متأسفانه امروزه این صدا ملکوتی نه تنها ضعیف شنیده می‌شود؛ بلکه موذن‌های خوش‌صدا نیز تنها جایی که می‌توانند استعداد و توانایی خود را به گوش مستمعان برسانند، در مسابقات اذان است.
شرایط به گونه‌ای است که گلدسته‌های مساجد و حسینیه‌ها خالی از موذن‌ها مانده‌اند و هیئت امناء مساجد نیز بیشتر به اذان‌های ضبط شده یا به اصطلاح «مصنوعی» اکتفا کرده‌اند اما جدا از اینکه باید از استعدادهای جوان استفاده کرد و نباید از تأثیر اذان زنده بر روی فرد بخصوص نسل جوان غافل شد.


 شاید بهتر است که موذن‌ها به گلدسته‌های مساجد بازگردانده شوند و به طور حتم اگر این شعار اسلام به صورت زنده شنیده شود روح جان را بیشتر و بهتر جلا می‌بخشد، در ادامه برای جویا شدن نظر موذن‌های قدیمی نیز به سراغ آنها رفتم و پای گفت‌و‌گو با آن‌ها نشستم.
مساجدی که اذان زنده پخش کنند را حمایت و تشویق می‌کنیم
قاسم جهان‌آرا، نماینده جامعه قرآنی «عصر» در استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، عنوان کرد: در گذشته همه چیز با صفا و صمیمیت خاصی عجین بود، هیچگاه فراموش نمی‌کنم که در زمان کودکی و در جبهه وقتی صدا اذان به صورت زنده شنیده می‌شد، چه تاثیر خاصی بر روی من می‌گذاشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بعضی از مساجد، حسینیه‌ها محله‌های قدیمی نیز اذان به صورت زنده توسط موذن‌ و قاری‌های قدیمی شنیده می‌شود و این سنت حسنه باقی است ولی بسیار ضعیف!
جهان آرا با بیان اینکه در بحث فعالیت‌های قرآنی حمایت و تشویق کنیم همین بحث اذان زنده است تا اذان بار دیگر در تمام مساجد به صورت زنده پخش شود، ادامه داد: امروزه ما از طریق جلسات ائمه جماعت، موسسات قرآنی و سازمان اوقاف و امور خیریه پیگیری می‌کنند که حتما اذان به صورت زنده پخش شود.

اذان زنده معنویت خاصی دارد

نماینده جامعه قرآنی عصر در استان همدان اضافه کرد: اذان زنده حال و هوای دیگری دارد و افرادی که صدای قرآن را می‌شنود متوجه معنویت خاص آن می‌شوند.
وی ابراز کرد: در حرم مطهر رضوی بعد از اینکه قاری قرآن تلاوت خود را انجام می‌دهد، بلافاصله اذان را می‌دهد همین باعث شده فرد احساس معنویت بیشتری را احساس کند تا اینکه از طریق رادیو صدای اذان را بشنود به دنبال همین موضوع به هیئت امناء مساجد تأکید می‌کنم که جوانان خوش صدا هم اذان و هم قرآن قبل از اذان را تلاوت کنند.


علی قره باغی، قاری و موذن پیشکسوت همدانی نیز بیان کرد: اذان زنده نوعی شعار اسلامی است و اینکه اذان به صورت زنده شنیده شود بسیار تاثیرگذار است، رهبر معظم انقلاب بسیار تأکید داشته‌اند که «خوش صداها موذن شوند همانگونه که قرآن را با صدای خوش می‌خوانند اذان نیز بدهند».
وی ادامه داد: اینکه مستمع موذن را ببیند و صدای او را بشنود تأثیرش خیلی بیشتر نسبت به اذانی که از طریق صدا و سیما پخش می‌شود، است با اینکار دیگران نیز تشویق می‌شوند تا جذب نماز و مذهب اسلام شوند.
این پیشکسوت قرآن اظهار کرد: خوشبختانه بعضی از مساجد و حسینه‌ها هنوز به همان روش خاص «اذان زنده» را حفظ کرده‌‌اند و این امر مورد استقبال نیز واقع شده است، گاه پیش آمده فردی که صدا و لحن خوبی ندارد به عنوان موذن، اذان می‌گوید که این جلوه خوبی ندارد اما وقتی جوانان صاحب فن اذان می‌گویند باعث جذب دیگر جوانان شده و تاثیرگذارتر نیز است.

به هر شکلی باید برای اسلام سرمایه‌گذاری کنیم
وی ابراز کرد: ضعف بزرگی است که بیشتر برنامه‌های ما معنوی نیستند و در آنها از این معنویت خبری نیست، به هر شکلی باید برای اسلام سرمایه‌گذاری کنیم که یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری از طریق رادیو و صدا‌ و سیما است.
این موذن افزود: اگر در هر مسجد به شکل‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم و جایگاه جوانان صاحب فن تعریف شود نه تنها معنویت از بین نمی‌رود، بلکه نتیجه خوبی هم خواهد داد، خواستن توانستن است کسی که بخواهد دنبال این کار باشد می‌تواند در راه اسلام قدم بردارد توجیهی در این مسیر قابل قبول نیست.
 قره‌باغی افزود: مطمنا اگر در این مسیر سرمایه‌گذاری شود و به شکل جدی وارد این عرصه شوند موفق خواهند شد زیرا خدا ضامن این کار است.
captcha