دشمن در عملیات محرم غافلگیر شد
کد خبر: 3542525
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

دشمن در عملیات محرم غافلگیر شد

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی کانون رزمندگان غرب و شمال غرب کشور گفت: عملیات غرورآفرین محرم ۱۰ آبان ۱۳۶۱ با رمز «یا زینب» و به فرماندهی سردار شهید «حسن باقری» آغاز شد و به مدت یک هفته به طول انجامید.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از ایلام، عصر روز گذشته، دهم آبان‌ماه در مراسمی سردار داود غیاثی راد، معاون فرهنگی کانون رزمندگان غرب و شمال غرب کشور در بخش موسیان از توابع شهرستان دهلران به تشریح عملیات محرم و آزادسازی موسیان و دهلران پرداخت. خارج شدن جاده دهلران ـ عین‌خوش به طول 100 کیلومتر از زیر دید و تیر دشمن، تأمین امنیت شهرهای موسیان، دهلران و پادگان عین‌خوش، دشت اژیه و دهکده‌های اطراف آن و آزادسازی ارتفاعات حمرین، آزادسازی منابع نفتی موسیان، بیات و حوضچه‌های نفتی زبیدات، تلمبه‌خانه و 70 قطعه چاه و غنیمت 150 دستگاه تانک و یک هزار و 400 نفر اسیر از دستاوردهای عملیات محرم است که علاوه بر غنائم بسیار این جنگ 500 کیلومترمربع از خاک ایران اسلامی از تصرف دشمن خارج شد.
از ویژگی‌های مهم عملیات «محرم» که در روز ۱۰ آبان ۶۱ در منطقه عمومی موسیان بر روی ارتفاعات «جبال حمرین» آغاز شد، دستاوردهای آن بود که منجر به آزادسازی ۷۰۰ کیلومترمربع از خاک ایران و ۳۰۰ کیلومتر از خاک عراق و شکستن جو حاصل از پیروز نشدن عملیات رمضان شد. همچنین با پیدایش دورنمای شهر العماره عراق از روی بلندی‌های جبال حمرین در این عملیات، باعث شد استراتژی جدید برای عملیات گسترده در منطقه جنوب که هدفش تعیین سرنوشت جنگ بود حاصل شود.
از دیگر ویژگی‌های این عملیات، استفاده دشمن از گازهای شیمیایی در منطقه عملیاتی بود که باعث شد مسئولین جنگ به‌طورجدی برای مقابله با این سلاح در عملیات‌های بعدی تدابیر لازم را اتخاذ کنند. این عملیات در سه مرحله طراحی و انجام شد که موردتوجه رسانه‌های غربی قرار گرفت. به شکلی که رادیو «بی‌بی‌سی» عنوان کرد: «نیروهای ایران حمله تازه‌ای را در جبهه مرکزی جنگ با عراق آغاز کرده‌اند.» در ادامه خبر، این رادیو هیچ سخنی از پیشروی ایران به میان نمی‌آورد و فقط به گفتن چند جمله خنثی بسنده می‌کند، ولی ادعاهای سخنگوی ارتش عراق مبنی بر حمله را با آب‌وتاب پخش می‌کند.
در مراسمی در موسیان یاد و خاطره‌ این عملیات گرامی داشته شد
سردار «داود غیاثی‌راد» معاون فرهنگی کانون رزمندگان غرب و شمال غرب کشور گفت: دشمن مغرور و متکبر در این عملیات از توان هواپیماهای اطلاعاتی عربستان، قدرت شناسایی ماهواره‌های آمریکایی و تجهیزات پیشرفته نظامی غرب بهره می‌برد ولی به خواست خدا در مقابل سلاح ایمان شکست خورد.
وی گفت: صدام پیش از این عملیات دچار غرور کاذب بود و گمان می‌کرد رزمندگان اسلام قادر به انجام عملیات در مقابل ارتش مسلح او نیستند ولی رزمندگان ما در عملیات محرم همه پیش‌بینی‌ها را درهم‌شکسته و دشمن را با همه تجهیزات اطلاعاتی و نظامی شکست دادند و این عملیات و بازتاب آن در رادیوها و مطبوعات خارجی نشان داد که ترس و وحشت بخش عمده‌ای از ارتش صدام و سران استکبار را از قدرت نظامی کشورمان فرا گرفته است.
غیاثی‌راد با اشاره به ترس دشمن بعد از این عملیات تأکید کرد: صدام بعد از عملیات محرم از ترس محاصره یا کشته شدن در منطقه همیشه حسین کامل حسین دامادش را در کنار داشت تا او را از خطر مرگ نجات دهد یا اگر اسیر شد بلافاصله او را بکشد.
فرهنگ مقاومت برای جوانان تبیین شود
«حسین کلانتری» معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز در این مراسم اظهار کرد: این مقاومت و ایستادگی باید برای نسل جوان بازگو شود تا با رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های رزمندگان آشنا شوند.
وی بر ضرورت پیروی از رهبری و حمایت از دولت و حفظ اتحاد و همدلی در همه عرصه‌ها تأکید کرد و افزود: حضور مردم در همه صحنه‌ها به‌ویژه عرصه دفاع از انقلاب و ارزش‌ها همیشه مثمر ثمر است.
معاون استاندار ایلام تأکید کرد: استان ایلام و شهرهای دهلران و موسیان و مردمان این دیار در هشت سال دفاع مقدس جانانه مقاومت کردند و نقش خود را در دفاع از آرمان‌های انقلاب و خاک مقدس ایران اسلامی به‌خوبی ایفا کردند.
کلانتری با اشاره به هجمه‌های دشمنان علیه نسل جوان و نوجوان ما در ابعاد فرهنگی از طریق فضاهای مجازی گفت: مقاومت رمز ماندگاری ماست و اگر رشادت شهدا و ایثارگری رزمندگان نبود امروز ما این عزت، اقتدار و پیشرفت را نداشتیم.
وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در شناخت دشمن یادآور شد: هشت سال دفاع مقدس پشتوانه‌ای محکم و ارزشمند برای ملت و کشور ما است که امروز آثار آن را در همه عرصه‌ها شاهد هستیم.
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام وحدت، حرکت پشت سر امام و رهبری، دفاع از دولت و توجه به خواسته‌های ملت را از رموز پیروزی نظام مقدس دانست و گفت: تا زمانی که مردانه در میدان هستیم هیچ آسیبی به کشور و نظام ما وارد نخواهد شد.
دهلران و موسیان مهد مقاومت هستند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید محسن موسوی» امام‌جمعه دهلران نیز در این مراسم گفت: خاطرات روزهای حماسه هشت سال دفاع مقدس نیاز نسل‌های آینده کشور است و باید ثبت شود تا آیندگان به این روزهای بزرگ افتخار کنند.
وی با بیان اینکه مردم شهرهای موسیان و دهلران در زمان هشت دفاع مقدس از کیان کشور دفاع کردند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشورمان به تصرف دشمن دربیاید، گفت: با گرامیداشت سالروز عملیات محرم در 10 آبان سال 61 افزود: این عملیات ازجمله عملیات‌های مهم در تاریخ دفاع مقدس است که منجر به آزادی شهرهای موسیان و دهلران شد.
امام‌جمعه دهلران با اشاره به اینکه رشادت‌های رزمندگان در عملیات‌های دفاع مقدس ازجمله عملیات محرم باید در کشور برای نسل جوانان بازگو شوند، گفت: خاطرات روزهای حماسه هشت سال دفاع مقدس نیاز نسل‌های آینده کشور است و باید ثبت شود تا آیندگان به این روزهای بزرگ افتخار کنند.
وی با تأکید بر اینکه امروز مردم کشور با آگاهی در مقابل تمام توطئه‌های دشمنان ایستاده‌اند و به لطف خدا امروز کشورمان در همه عرصه‌های جهانی شاهد پیشرفت و توسعه است، تصریح کرد: بصیرت و ولایت مداری مردم و گوش دادن به فرامین مقام معظم رهبری باعث شده امروز کشورمان در مقابل همه تهدیدات در امان باشد.
captcha