جلسه‌ای قدیمی و استوار/ سالک راه اهل بیت(ع) باشیم + صوت و عکس
کد خبر: 3536124
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶

جلسه‌ای قدیمی و استوار/ سالک راه اهل بیت(ع) باشیم + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن مجید داوودی، مدرس و قاری ممتاز قرآن کریم، شب گذشته 15 مهرماه، مصادف با شب پنجم ماه محرم الحرام، در دارالقرآن مصباح با حضور قاریان از سنین مختلف برگزار شد.

جلسه ای قدیمی و استوار

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن، مجید داوودی، مدرس و قاری ممتاز قرآن کریم و از شاگردان یحیی علیمردانی و عباس سلیمی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان شب گذشته 15 مهرماه در دارالقرآن مصباح واقع در خیابان پیروزی، خیابان دریاباری، بن بست اردیبهشت، پلاک 3 با حضور قاریانی از سنین مختلف از ساعت 20 الی 22:30 برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مجید داوودی ضمن خیر مقدم به اعضای جلسه، ایام شهادت حضرت اباعبدالله االحسین(ع) را تسلیت گفت و با خواندن فرازهای پایانی زیارت عاشورا، عرض ارادتی محضر این امام همام کرد. سپس آیاتی از سوره مبارکه انعام را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت.

جلسه ای قدیمی و استوار

در ادامه داوودی با اشاره به اینکه این جلسه قرآن در اولین شب جمعه ماه محرم برگزار شده است، گفت: به فال نیک می‌گیریم که جلسه مان در محرم تشکیل شده و خدا را شاکریم که امسال هم زنده هستیم و می‌توانیم برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم. باید بدانیم که ماه محرم چه هست و چه اتفاقاتی در این ماه افتاده است و فلسفه این اتفاقات را بدانیم.

جلسه ای قدیمی و استوار

وی با اشاره به اینکه خود در تمام ماه محرم و صفر پیراهن مشکی به تن می‌کند، در ادامه بیان کرد: من همیشه با خودم فکر می‌کردم که چرا مردم، قبل از عاشورا و قبل از شهادت امام(ع) لباس مشکی می‌پوشند و عزاداری می‌کنند و بعد از عاشورا لباس مشکی را در می‌آورند؟ جواب سوال خود را در حدیث امام صادق(ع) یافتم که خود امام(ع)، از روز اول محرم، پیراهن مشکی به تن می‌کردند و چون ما از مسلک امام(ع) پیروی می‌کنیم، این مشکی پوشیدن، بخشی از راه امام(ع) است.

جلسه ای قدیمی و استوار

این استاد قرآن کریم با اشاره به تجمعات مردمی در هیئات گفت: در کشورها و آئین های دیگر، بسیار سخت می‌توان، مردم را در یکجا جمع کرد. برای جمع کردن و گردهم آمدن مردم، دولت ها هزینه زیادی می‌کنند؛ اما در ماه محرم، بدون اینکه برای کسی دعوت نامه بفرستید، از یک ماه قبل از محرم، بچه محل‌ها با انگیزه و بدون چشم داشت، می‌آیند و ساعت‌ها کار می‌کنند و تکیه را برپا می‌کنند.

جلسه ای قدیمی و استوار

مجید داوودی در ادامه، اهمیت تعادل در عزاداری را متذکر شد و گفت: علت جاودانه بودن نهضت امام حسین(ع)، همین دسته جات عزاداری و هیئات است که حتی امروزه، در آمریکا هم بوجود آمده است؛ اما این عزاداری ها و دسته ها باید متعادل باشد.

وی با استناد به آیه 85 سوره مبارکه آل عمران«وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ» تصریح کرد: هرکس غیر از دین اسلام را انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد.

این مدرس قرآن کریم ادامه داد: امام حسین(ع) در راه رسیدن به کربلا فرمود: «إن كان دين محمّد لم‌يستقم الاّ بقتلي فياسيوف خذيني» فداکاری امام(ع) برای دین بود. الان باید به بعضی مداح ها چه گفت که اشعاری بی محتوا می‌خوانند؛ مانند این شعر: (این کار، کار عشق است/ ربطی به دین ندارد). کاری که امام(ع) کرد، ربطش فقط با دین است و بخاطر مستقیم شدن دین جدش این فداکاری را کرد.

جلسه ای قدیمی و استوار

سپس اعضای جلسه به تلاوت آیاتی از ادامه درس پرداختند و مجید داوودی، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد.

داوودی در تحلیل تلاوت یکی از قاریان که آیات توحیدی را تلاوت می‌کرد گفت: آیات توحیدی، چه از لحاظ لفظ و چه از لحاظ معنا، زیباترین آیات قرآن کریم هستند.

وی در ادامه بیان کرد: لحن، باید روی تک تک اجزای آیات بنشیند و اگر نغمه، با مفاهیم آیات همراه باشد، بسیار زیبا و دلنشین خواهد بود.

در بخش دیگر این جلسه قرآن صمیمی و با سابقه، مباحث تفسیری، توسط مجید داوودی ارائه شد. داوودی، در این جلسه به مبحث امامت پرداخت که امامت چیست و کیست و آیاتش را از قرآن تلاوت کرد.

جلسه ای قدیمی و استوار

حسن ختام این جلسه صمیمی، تلاوت علیرضا امانی، قاری ممتاز کشورمان بود که بسیار مورد توجه حاضران در جلسه و مجید داوودی قرار گرفت. داوودی در تحلیل تلاوت های این قاری جوان گفت: الحمدلله، در تلاوت های علیرضا امانی، رعایت آداب تلاوت قرآن دیده می‌شود که یکی از آنها با حزن، تلاوت کردن است.

جلسه ای قدیمی و استوار

در پایان این جلسه، داوودی، یادی از مرحوم  امیرطاهر منصوری کرد که سال‌ها در این جلسه قرآن حضور پیدا می‌کرد و تلاوت های به یادماندنی در این جلسه انجام داده بود.

این جلسه قرآن، از 13 آذر 1371 آغاز شده است و تاکنون به صورت منظم و استوار برگزار شده است. داوودی در پایان ابراز کرد که ما خودمان را کارمند خدا می‌دانیم و تمام جلسات قرآن، ابزاری هستند که قرآن را تا امروز حفظ کرده اند.

جلسه ای قدیمی و استوار

یادآور می‌شود، جلسه قرآن مجید داوودی، قاری ممتاز قرآن کریم، شب های جمعه در دارالقرآن مصباح واقع در خیابان پیروزی، خیابان دریاباری، بن بست اردیبهشت، پلاک 3 از ساعت 20 الی 22:30 برگزار می‌شود.

در پایان تلاوت های این جلسه قرآن ارائه می‌شود.

تلاوت مجید داوودی

کد

دریافت

تلاوت علیرضا امانی

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha