قرارگاه فراقوه‌ای برنامه‌ریزی در حوزه خانواده تشکیل شود
کد خبر: 3527884
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
افتخاری پیشنهاد کرد؛

قرارگاه فراقوه‌ای برنامه‌ریزی در حوزه خانواده تشکیل شود

گروه سیاسی: نماینده سابق مجلس با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبر معظم انقلاب، پیشنهاد کرد، مرکزی فراقوه‌ای و هوشمند به عنوان قرارگاه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در حوزه خانواده تشکیل شود.

لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: مواردی که در این سند ذکر شده در حوزه خانواده بسیار جامع و کامل است که در روز مناسبی؛ یعنی سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز خانواده و هم در ظرف زمانی بسیار خوبی از سوی معظم له به سران سه قوه ابلاغ شد.

وی گفت: امروز جهانیان در حوزه خانواده به دنبال الگوی سومی می‌گردند و مسلمان و غیر مسلمان در دیگر کشورها به خاطر تبعیت از دیدگاه‌های فمنیستی و غربی سرخورده شده و به نتیجه نرسیده‌اند لذا به دنبال الگوی جدیدی می‌گردند.

افتخاری همچنین ادامه داد: اینکه سیاست‌های کلی خانواده به سران سه قوه ابلاغ شده اهمیت موضوع و رسالت سه قوه را در این امر می‌رساند؛ موضوع خانواده و مسائلی که در این سند مطرح شده، اموری فراقوه‌ای است و همه مسئولان باید برای اجرای آن وارد صحنه شوند؛ لازم است قوه قضائیه برای اصلاح قوانین پیشنهادهای خود را مطرح کند و برای رفع مشکلاتی که در دادگاه‌های خانواده به وجود می‌آید به ویژه در اطاله دادرسی و موضوع طلاق اقدام کند.

این عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: قوه مقننه نیز برای اصلاح قوانین و قوه مجریه در جهت اجرا و دفاع از جایگاه افراد در داخل و خارج از کشور وظایف و مسئولیت‌های سنگینی در این حوزه دارند.

وی اظهار کرد: در موضوع مقابله با حرکت دشمنان در جهت سست کردن عنصر خانواده با استفاده از نفوذ و القای فرهنگی، دستگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی به ویژه صدا و سیما و رسانه‌ها باید اقدامات ویژه‌ای در رابطه با تحکیم بنیان خانواده انجام دهند.

افتخاری با اشاره به ضرورت توجه به مسئله اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی و مسکن خانواده‌ها گفت: در این زمینه لازم است الگوی صحیحی به خانواده‌ها ارائه شود که مصادف شدن ابلاغ این سند با سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، این معنا را می‌رساند که زندگی این دو بزرگوار نمونه و الگوی خانواده‌ای پربرکت و ماندگار است و مسئولان برای ترویج این فرهنگ باید مسئولان توجه ویژه‌ای به این الگو داشته باشند.

وی اظهار کرد: در این زمینه لازم است سه قوه نشست‌های مشترکی حول محور خانواده داشته باشند؛ خانواده تمام اعضای جامعه را تشکیل می‌دهد و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که صورت می‌گیرد برای خوش‌بختی و سربلندی آنهاست و نباید این مسئله را فراموش کرد.

این نماینده سابق مجلس پیشنهاد تشکیل مرکزی فراقوه‌ای و هوشمند به عنوان قرارگاه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در حوزه خانواده تشکیل شود.

وی در کنار نقش مسئولان سه قوه‌، استفاده از ظرفیت‌های مردمی را نیز ضروری دانست و گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی به ویژه از طریق مساجد برای ازدواج جوانان و ارائه مشاوره به خانواده‌ها برای رفع مشکلاتشان و ترویج فرهنگ خانواده اسلامی ـ ایرانی می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف سازد.

افتخاری در مورد ظرفیت‌های مساجد و نقشی که می‌توانند در این زمینه داشته باشند، گفت: با توجه به فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند مسجد اگر صرف خواندن نماز بدون توجه به مسائل جامعه باشد، مسجد سکولار است؛ بنابراین باید به کارکردهای دیگر مسجد تأکید داشت.

وی افزود: البته برخی مساجد به دلیل نقش امام جماعت و دغدغه‌ها و توانمندی‌هایی که دارد با همراهی هیئت امنا و مراکزی در مسجد حضور دارند، توانسته‌اند عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشند و به رسالت‌های مسجد نزدیک شوند اما برخی مساجد صرفاً برای اقامه نماز است و تنها ظهر و شب فعالیت می‌کنند که باید نسبت به عملکرد اینگونه مساجد بازنگری‌های صورت گرفته و علاوه بر نظارت بر فعالیت آنها، برنامه جامعی برای مساجد ارائه شود.

این نماینده مجلس نهم در پایان گفت: باید برای مساجد پرونده جامعی تشکیل شود و برای هر یک از مساجد برنامه‌ریزی شود و موانع از سر راه آنها برداشته شود؛ قطعاً دستگا‌‌ه‌ها و مراکزی همچون شهرداری‌ها می‌توانند در این زمینه به مساجد کمک کنند.

captcha