سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز مسابقات
کد خبر: 3498776
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی: پس از پایان یافتن بخش رقابتی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خبرنگاران تلاش می‌کردند تا برای اعلام غیررسمی نتایج از یکدیگر سبقت بگیرند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، ششمین روز از سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم زودتر از روزهای گذشته آغاز شد. حدود ساعت 15:30. تلاوت کرمانی آغازگر روز ششم بود. سپس یکی از قاریان نوجوان کشورمان به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

تلاوت وی که به سبک مصطفی اسماعیل بود، در حد خود بسیار جذاب و پرشور بود اما این برنامه زمانی اجرا می‌شد که سالن نیمه خالی بود و جمعیت در حال ورود به سالن بودند. برای همین به نظر می‌رسد تلاوت این قاری نوجوان و آینده دار آنگونه که شایسته بود از سوی مستمعین دیده و شنیده نشد.

برخلاف روزهای گذشته، در پنجمین روز برنامه توسط مجری عرب زبان آغاز شد و دقایقی به تنهایی برنامه را اجرا کرد تا مجری فارسی زبان نیز به وی پیوست. گویا مجری فارسی زبان هم زمان حضور خود را با روزهای گذشته تنظیم کرده بود!

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز

با توجه به این شروع خوب، انتظار می‌رفت برنامه‌های روز ششم با نظم بهتری برگزار شود اما همان ابتدای کار به‌دلیل آنچه مجری عدم برقراری ارتباط با اتاق هیئت داوران اعلام کرد، اجرای اولین تلاوت با حدود 15 دقیقه تأخیر آغاز شد. شاید این تأخیر در موکول شدن زمان رقابت نماینده افغانستان در رشته قرائت به بعد از نماز مغرب و عشا تأثیر داشت. در حالی که تمام متسابقین پیش از مراسم اذانگاهی به اجرای برنامه پرداختند، تنها رقابت نماینده افغانستان به بعد از اذان موکول شد.

پنجمین روز مسابقات، روز فینالیست‌ها بود. روزی که نمایندگان ساحل عاج، نیجر، کنیا، بنگلادش، ایران، مصر و استرالیا در رشته حفظ کل و نمایندگان کشورهای هلند، ایران،‌ آلمان، اندونزی، تانزانیا و افغانستان در رشته قرائت با یکدیگر به رقابت پرداختند.

سالن مملو از جمعیت بود. طبق شواهد می‌توان استقبال مخاطبان از ششمین روز مسابقات را همردیف مراسم افتتاحیه مسابقات دانست. هر لحظه جمعیت بیشتری وارد سالن مسابقات می شد و علاوه بر صندلی‌های تعبیه شده در سالن، حضار بر روی زمین نیز نشسته بودند به طوری که در بعضی مواقع عبور و مرور برای افراد با مشکلاتی مواجه می‌شد.

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز

این حجم گسترده در سالن مسابقات به‌دلیل حضور گسترده یگان های نیروی‌های نظامی و انتظامی در سالن بود. در این روز بخشی کارکنان و کارآموزان ارتش، سپاه و نیروی انتظامی بود که جلوه ویژه ای به سالن برگزاری مسابقات داده بود.

البته کارها بیشتر برای مسئولان برقراری نظم در سالن سختتر شده بود. هر چند باید با این واقعیت کنار می‌آمدند که سالن برای پذیرش چنین جمعیتی آمادگی ندارد، اما تلاش کردند با هدایت جمعیت به این طرف و آن طرف، بازی از ترافیک سنگینی که در درب ورودی به وجود آمده بود بکاهند. البته این هدایت‌ها گاهی به دور از صبر و سعه صدر می‌شد که شایسته مردمی که برای حضور در مسابقات قرآن آمده بودند، نبود. خبرنگار و غیر‌خبرنگار هم نمی‌شناخت. حتی برای نظم بیشتر درب ورودی ویژه میهمانان را نیز محدود کردند تا کار برای ورود مهمانان نیز سخت‌تر شود.

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز

فارغ از این توصیفات، رقابت فینالیست‌های رشته حفظ کل قرآن طبق برنامه پیش از رقابت قاریان انجام می‌شد و بر اساس قرعه، ابتدا نماینده ساحل عاج، سپس نمایندگان نیجر، کنیا، بنگلادش، ایران، مصر و استرالیا به روی صحنه می‌آمدند تا به سؤالات هیئت داوران پاسخ دهند.

سه سؤال مشترک از متسابقین بخش حفظ کل قرآن پرسیده می‌‌شد. متسابقین که در اتاقی به دور از سالن مسابقات در قرنطینه به سر می‌برند، یک به یک برای اجرای برنامه به سالن می‌آمدند.

تلاوت ها هر چند یکسان بود اما تفاوت قرائت‌ها باعث شد تا هر یک از حافظان رکورد زمانی خاص خود را داشته باشند. حافظ ساحل عاجی در 12 دقیقه و 55 ثانیه سؤالات هیئت داوران را پاسخ گفت. نماینده نیجر هم برای تلاوت خود زمان 14 دقیقه و 71 ثانیه را ثبت کرد.

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز

نماینده کنیا 14 دقیقه و 9 ثانیه، نماینده بنگلادش، 15 دقیقه و 44 ثانیه، نماینده ایران، 14 دقیقه و 3 ثانیه، نماینده مصر در کوتاه ترین زمان یعنی در 11 دقیقه و 23 ثانیه و نماینده استرالیا در 13 دقیقه 57 ثانیه تلاوت های خود را اجرا کردند.

نماینده ایران که در مرحله نیمه نهایی در پاسخگویی به سؤالات هیئت داوران مشکلاتی داشت، قول داده بود در این مرحله جبران کند و البته توانست به قول خود عمل کند. وی با تسلط بالایی به سؤالات پاسخ داد و قرائت قابل دفاعی را از خود به جا گذاشت.

پس از پایان یافتن رقابت حافظان، نوبت به قاریان رسید. نوبت حضور قاریان بر روی صحنه نیز طبق قرعه رسید. حضار آماده بودند تا به ترتیب قرائت نمایندگان کشورهای هلند، ایران، اندونزی، تانزانیا و افغانستان را بشنوند.

نماینده هلند، ایران، آلمان، اندونزی و تانزانیا پیش از اذان مغرب و نماینده افغانستان پس از اذان به قرائت پرداختند.

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز

قرائت اذانگاهی نیز بر‌عهده مقدمی، قاری بین المللی کشورمان بود.

بخش رقابتی سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پس از اجرای قرائت توسط نماینده افغانستان به پایان رسید.

رایزنی های خبرنگاران برای اطلاع از نتایج مسابقات قابل توجه بود. در حالی که مسئولان تلاش می‌کردند مانع از اعلام نتایج مسابقات تا روز اختتامیه شوند، اما نتایج پس از پایان هر رشته روی خروجی ها ارسال می شد. هر چند منابع غیررسمی این آمارها را اعلام می‌کردند اما ناراحتی برخی مسئولان ناظر بر این بود که نتایج به درستی اعلام شده است.

بر اساس آنچه بر روی خروجی ها ارسال شد، در رشته حفظ نمایندگان ایران، مصر و استرالیا به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در رشته قرائت نیز رسانه ها نماینده ایران را به عنوان رتبه اول اعلام کردند. بر این اساس نماینده افغانستان و اندونزی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در ششمین روز و آخرین روز رقابتی مسابقات بین المللی قرآن مهمانان ویژه ای همچون روزهای گذشته به سالن مسابقات آمدند. از جمله نماینده دولت بود که بعد از روزها غیبت اعضای دولت در مسابقات، بالاخره شبستان مصلای امام خمینی(ره) این روزها یکی از مسئولان دولتی را به خود دید.

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز

در حای که برخی انتقادها مبنی بر عدم حضور مسئولان دولتی در مسابقات بین المللی قرآن شنیده می شد، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دقایقی که قرائت اذانگاهی در حال اجرا بود وارد سالن شد و پس از پخش اذان سالن را برای اقامه نماز جماعت ترک کرد.

به غیر از سخنگوی دولت، شهریار بحرانی، کارگردان، مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، جمعی از مقامات ارتشی عمان و مسئولان هماهنگی و برگزاری هفتمین دوره مسابقات ارتش ایران و عمان، سردار نجات، معاون فرهنگی سپاه،‌ ایمان افتخاری، دارنده طلای المپیاد دانش آموزی و دانشجویی جهان در رشته ریاضی و خانواده سردار شهید همدانی مهمانان ویژه روز ششم بودند.

طبق روزهای گذشته از خانواده شهدا نیز به صورت ویژه تجلیل شد. در این روز از خانواده شهیدان عقیل شیبک، محمدرضا جلالی، حجت اصغری شربیانی، حسن و حسین ابراهیمی، حسین حیدری و جواد همتی تجلیل شدند.

همچنین بخشی از سخنان رهبری در دیدار خانواده شهید حسین همدانی نیز پخش شد.

سبقت خبرنگاران برای انتشار زودهنگام نتایج و حضور دولتی‌ها؛ دو اتفاق مهم پنجمین روز

اجرای ابتهال توسط قاسم رفعتی، اجرای همخوانی توسط گروه رضوی، و نیز گروه همخوانی اهل بیت(ع) از جمهوری آذربایجان از دیگر برنامه های جانبی روز ششم رقابت‌ها بود. در پایان مراسم نیز احمد ابوالقاسمی، از قاریان بین‌المللی کشورمان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد.

مراسم اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم قرار است عصر امروز، 28 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) تهران با معرفی و اهدای جوایز به رتبه‌های برتر این رقابت‌ها برگزار شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۸ - ۱۴:۵۴
0
0
تشکر از جامعیت اخپارتون
captcha