آثار هنری ابعاد فهم قرآن را در جامعه گسترش می‌دهد/ترسیم تسبیح خداوند توسط موجودات در فیلم و هنرهای تجسمی امکان پذیر است
کد خبر: 3476411
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶

آثار هنری ابعاد فهم قرآن را در جامعه گسترش می‌دهد/ترسیم تسبیح خداوند توسط موجودات در فیلم و هنرهای تجسمی امکان پذیر است

گروه هنر: معاون قرآن وعترت وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خلق آثار هنری می‌تواند ابعاد فهم قرآن را در جامعه گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 28 بهمن‌ماه در آئین اختتامیه جشنواره ملی نگارگری آیات در اصفهان، اظهارکرد: هنر هنرمند در این است که بتواند  از یک جسم بی جان، صحنه‌ تسبیح کردن موجودات را نشان دهد.
وی با بیان اینکه  ترسیم تسبیح خداوند  آن هم توسط موجودات در فیلم و هنرهای تجسمی امکان پذیر است، افزود: نمونه آن فیلمی است که توانست به خوبی سنگ ریزه‌های داخل رودخانه را نشان دهد که چگونه تسبیح می‌کنند و یا  در فیلم به رنگ خدا که در یکی از صحنه‌ها نشان داده شد که سنگ‌ها هم تسبیح می‌کنند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: براساس گفته علامه طباطبایی فقر موجودات تسبیح است، یعنی وقتی موجودات اعلام می‌کنند که ما فقیرهستیم، این به معنای تسبیح آن‌ها است.
حجت الاسلام حشمتی خاطرنشان کرد:  در جهان اسلام تنها ایرانیان هستند که مفاهیم معنوی و قرآنی را برای جهانیان در قالب آثار هنری مختلف به نمایش گذاشتند و آن‌ها عرضه کردند.
وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته هنر نگارگری، گفت: درجهان اسلام این هنر ویژه ایرانیان است و شهر اصفهان از قدیم در حوزه نگارگری موفق بوده است.
وی ادامه داد: اینکه بتوان یک آیه و مفهوم معنوی را بدون ترجمه و در قالب یک اثر هنری مثل نگارگری به مخاطبان غیرایرانی و غیرمسلمان ارائه داد تا آن‌ها نیز مفهوم آن را درک کنند، کار مشکلی خواهد بود.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سوره الرحمن، گفت: سوره الرحمن سوره بسیار زیبایی است که به نام عروس قرآن مشهور شده، اما این سوره به غلط در بین ما ایرانیان در مجالس ختم خوانده می شود.
وی با آیاتی از سوره الرحمن نظیر،«عَلَّمَ الْقُرْآنَ»، «خَلَقَ الْإِنسَانَ»، «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ»، «الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ»، «وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ»، «وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ» و«أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ»، ادامه داد: این سوره یکی از زیباترین سوره‌های قرآن است که در آن به اینکه خداوند قرآن را به انسان یاد داد، انسان را آفرید، به او بیان را آموخت، خورشيد و ماه بر حسابى روان اند، و بوته و درخت چهره‏سايانندو آسمان را برافراشت و ترازو را گذاشت، اشاره کرده است.
حشمتی با بیان اینکه چنین جشنواره‌هایی می تواند باعث تعامل بیشتر هنرمندان با علمای دین شود، گفت:  علمای دینی می توانند  فهم آیات قرآن را برای هنرمندان آسان کنند و هنرمندان نیز آن‌ها را با زبان هنر بیان کنند.
معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آثار هنری می‌تواند  ابعاد فهم  قرآن را در جامعه گسترش دهد.
وی در ادامه افزود: یکی از  اولویت‌های این معاونت در  در سال 1395 حمایت از آثار هنری است که بتوانند مضامین معنوی را به خوبی به جامعه منتقل کنند.
captcha